Ammonium, ammoniak och nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Ammonium, ammoniak och nitrit

    Lite frågor.
    För det första vad är skillnaden på ammonium och ammoniak.

    Villken av dom är stadiet före nitrit?

    Om man inte har ammonium eller ammoniak kan det finnas nitrit i karet då
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Dopply
    • December 2012
    • 485

    #2
    Ammonium kommer före Nitrit, men man kan sällan mäta värdet om det är balans i karet..
    Ammoniak blir det av Ammonium om PH överskrider 8.0..

    Du har rätt utan ammonium så hade det inte funnits Nitrit, det finns där men det konverteras så fort till nitrit att man inte kan mäta det..

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Tack Dopply, då är jag lite klokare på detta.
      Jag har startat upp ett nytt kar så därför kollar jag ammonium med jämna mellanrum, och eftersom det visar noll så kollar jag inte nitriten, men idag slog det mig att jag kanske skulle kolla upp så jag hade rätt så jag inte tar för givet att vattnet är bra när det inte visar någon ammonium och det hade varit något jag missat i det läget, men då verkar det som att jag tänkt rätt iallafall var nästa säker men när man börjar fundera så är det ju bättre att fråga än att gå o undra Då har jag iallafall aldrig problem med ammoniak för jag har väldigt lågt ph.
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Ammoniak är NH3, det är en i vatten löslig gas som är giftig. Ammonium är NH4+, det är en jon och svag syra som inte är hälsosam men långt mindre farlig än ammoniak. Skillnaden är alltså en H+, en proton, en vätekärna.

        I vattenlösning avgörs förhållandet mellan ammoniak och ammonium av pH-värdet. Under 7 finns det knappt nån ammoniak och över 11 knappt nåt ammonium. Däremellan avgörs förhållandet av pH, se bilden:



        Under 7 behöver man alltså inte direkt bry sig, ammoniak är inget problem. Kommer man upp till 8 och i all synnerhet däröver börjar det däremot bli en del ammoniak och det är ett problem eftersom den är giftig. Det är också ett problem när man gör vattenbyte, mycket av kranvatten numera ligger klart över 8 och gör man ett delvattenbyte med det så kan det olycka sig så att pH höjs och ammonium som funnits i karet drivs över till ammoniak av pH höjningen vilket kan bli katastrofalt.

        Eftersom ammoniak är en gas så kan man dock bli av med den genom kraftig genomluftning. Det är i synnerhet praktiskt med saltvatten där de skummare som används där kan lufta ut ammoniak. Visserligen kommer då hela tiden ammonium att gå över till ammoniak så att förhållandet mellan dem behålls men luftar man hela tiden ut ammoniaken så kan man i princip bli av med alltihop till slut.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Lite lullig är jag efter veckans händelse, stod öga mot öga med tjuvar här som dock är fast nu så jag frågar lite mer för att jag ska känna mig säker.

          Jag brukar ha mellan 6-7 i ph så gör det någon nytta att testa NH4, Den testen jag har står att det är ammonium/ammoniak-test det är inget + efter NH4 JBL test.
          Så kanske det är bättre jag kollar nitrit istället? Nu har jag faktiskt ingen nitrit eller NH4 även fast karet varit igång i 3 veckor men jag började tänka för mycket på hur det ligger till mellan ammonium o ammoniak och om jag köpt fel test, o nu blev jag ännu mer förvirrad när jag såg att det står både ammonium och ammoniak på samma förpackning om nu det ena heter NH3 villket inte står på min test,
          Hoppas du förstår.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          Arbetssätt...