Nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • AndreasN
    • July 2003
    • 2732

    Nitrit

    Jag startade mitt 105L akvarium för över en vecka sen, efter att jag stoppat i 5 ottosar så påverkades inte nitrithalten alls (den var 0), efter ett par dar gick den upp till max 0,3mg/l. Sen köpte jag 4 metallpansarmalar och nu gick nitriten upp till över 1mg/l. Det spelar ingen roll om jag inte mata nått, nitriten stiger i alla fall (jag bytte 50% av vattnet).

    Jag såg en tråd här på forumet att granit kan påverka nitritvärdet på ett dåligt sätt, kan det stämma? Jag stoppade i en jättefin rund granitsten som jag kokat nån gång i samband med inköpet av metallpansarmalarna (nån dag innan).

    Jag har nu börjat en intensivbehandling med nitrivec.
    540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter
  • ossism
    • April 2002
    • 513

    #2
    nitrit-värdena går upp i vid nystart. det är normalt.
    1200liter. http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=51465

    Kommentar

    • AndreasN
      • July 2003
      • 2732

      #3
      Jag vill ha det bekräftat att granit inte påverkar nitrithalten negativt, annars vågar jag inte ha kvar min fina sten.
      540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

      Kommentar

      • AndreasN
        • July 2003
        • 2732

        #4
        Den är svart och vit-spräcklig, det kanske inte ens är granit?
        540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

        Kommentar

        • Peter1904
          • February 2003
          • 1079

          #5
          Vågar inte svära på att granit inte har någon påverkan på nitritvärdet, även om jag tycker att det låter långsökt.

          Jag har själv granitstenar i akvariet utan problem.

          För att hålla koll på/få ner nitritvärdet i ett nystartat akvarie så kan jag rekommendera Nitrivec.

          Kommentar

          • AndreasN
            • July 2003
            • 2732

            #6
            Jo jag startade med nitrivec men den lilla flaska som följde med akvariet var inte mycket att hurra för. Nu har jag köpt en stor flaska (250ml för 127kr istället för 50ml för 65kr). Jag hade i 20ml igår och tänker ha i lika mycket varje dag tills nitritvärderna sjunker (dubbel dos), då fortsätter jag med 10ml/dag.
            540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Ursprungligen skickat av AndreasN
              Jag vill ha det bekräftat att granit inte påverkar nitrithalten negativt, annars vågar jag inte ha kvar min fina sten.
              Granit påverkar inte nitrit ett dugg. Inte på så sätt att stenen läcker nitrat/nitrit i alla fall, inte några betydande mängder.

              Ett nyuppsatt akvarium har inga filterbakterier, det är därför man bör ta det lugnt vad gäller hur mycket fisk man har i första månaden. Gör täta vattenbyten, köp igen mer fisk på någon vecka, mata väldigt försiktigt, och vänta.

              Jag glömde säga: granit är svart & vit spräcklig, så det låter nog som om det är det du har.

              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • AndreasN
                • July 2003
                • 2732

                #8
                tack!
                540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

                Kommentar

                Arbetssätt...