engelsk sjösten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JR
    • April 2003
    • 2112

    engelsk sjösten

    Jag hällde avkalkningsmedel till kaffekokare på en näve av mitt grus nu, & såg att det bubblade lite, men inte från alla stenarna, utan det ser ut som om bara typ 2 st av de ett par hundra stenarna bubblar... jag vill sänka PH till 6-6.5 för & ha lite apistogramma, går det ändå? eller måste jag byta grus?
    jag menar, kommer det sluta "bubbla" efter ett tag?
    tänkte ju inte på det när jag va & köpte en säck grus häromdan min idiot!
    --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
    http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/
  • Glenn
    • April 2002
    • 3904

    #2
    Jag har haft apistogramma tillsammans med engelsk sjösten och det har int vart nått problem så jag tror int att det ska va nån fara att använda det där gruset...


    mvh/Glenn
    Mvh /Glenn

    Min Zoon

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #3
      Jag tror inte det är problem att ha dem i det heller, men jag vill få yngel.. och vissa sorter ska visst bli övervägande hanar ifall man har dem i för basiskt vatten..så jag tänkte för säkerhets skulle lägga mig på 6.5 ungefär för det är så båda arterna mår bra av det (hongsloi & cacatouides)
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Glenn
        • April 2002
        • 3904

        #4
        ja det fattade jag...finns ju många olika ph sänknings jokamojser *ler* som man kan använda...



        mvh/Glenn
        Mvh /Glenn

        Min Zoon

        Kommentar

        • JR
          • April 2003
          • 2112

          #5
          =) det är ju det jag försöker, men tack vare att det är lite kalk bland den engelska sjöstenen så åker PH upp igen dagen efter.. så därför tänkte jag nån visste om det rättade till sig efter ett tag? eftersom det inte verkar som om det är så mycket kalkhaltig sten..eller om jag får köpa helt ny sten för att sänka PH?
          kan man inte bada all sten i ett syra bad & fräta bort all kalk ur den? sen borde den ju vara kalkfri? =)
          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Engelsk sjösten är kalkhaltig. Det är visserligen en röra av en massa olika stensorter, och inte alla innehåller kalk, men mitt tips är nog ändå att byta ut sanden mot sand som inte innehåller kalk - t.ex. rådasand.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • AndreasN
              • July 2003
              • 2732

              #7
              Ush då, därför jag har sånt problem med att hålla pH nere.
              Nu har jag beställt en lite större förpackning ekextrakt, får se hur länge det räcker.
              540 växter/sällskap, 105 kakaduor, 85 växter/sällskap, 25 växter

              Kommentar

              • Glenn
                • April 2002
                • 3904

                #8
                Isf kan du ju alltid sätta ut annons här på zoopet att du vill byta x antal kg engelsk sjösten mot x antal kg råda sand...



                mvh/Glenn
                Mvh /Glenn

                Min Zoon

                Kommentar

                • JR
                  • April 2003
                  • 2112

                  #9
                  Så det är inte möjligt att "fräta" bort det kalk som är i sanden då? för jag har ju massa sand nu som jag egentligen inte behöver då ju
                  --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                  http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Så det är inte möjligt att "fräta" bort det kalk som är i sanden då?
                    Nej
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • JR
                      • April 2003
                      • 2112

                      #11
                      ok...jag va & prata med en snubbe igår ang sand, & han sa att helt kalkfri sand inte var att föredra även om jag ville ha surt vatten pga vårt låga KH i GBG & att det skulle bli för mycket svängningar om jag försöker sänka PH. Är det så att jag behöver lite kalk i för att buffra även om jag ska sänka till 6-6.5 ?
                      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Nej,
                        Jag håller helt med snubben och det är betydligt svårare att sköta ett akvarium med väldigt låg karbonathårdhet och därför kan man gärna ha lite kalk i vattnet. Om man t.ex. har mycket växter i ett akvarium med lågt KH kan pH variera mer än en enhet mellan dag och natt. Det ställer mycket stora krav på en som akvarist vad gäller skötseln om man vill hålla ett akvarium med extrema survattensarter.
                        Däremot om du absolut måste ner till en bit under 6.5 så har man inget val, eftersom man inte kan få ner det dit om du har kalk i akvariet. Undatag för detta gäller om man har en CO2-anläggning, men det kostar ju.

                        I mitt Sydamerika-kar (bor också i Göteborg) har jag kalk i akvariet (Ingen CO2 igång) men då får jag knappast stabilt ner värdet till mer än ca. 6.8 (trots användning av ek-substrat), men har man extrema survattensarter som t.ex. Crenicara så duger inte det.

                        Nåväl för normalakvaristen är det alltså att föredra att man har lite kalk i vattnet eftersom fiskar har lättare att anpassa sig till ett stabilt (men inte perfekt) pH-värde än ett instabilt.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • JR
                          • April 2003
                          • 2112

                          #13
                          ok.. Jag har tänkt mig, som jag skrev, hongsloi & cacatouides, enl. zoopet fixar hongsloi upp till 6.5 medans cacatouides fixar ner till 6.
                          eftersom det inte är nån möjlighet med CO2 just nu, & jag vill att de ska få yngel, är det då ok med 6.8-7.0? jag är ingen hejare på PH, men är det verkligen stor skillnad mellan t.ex. 6.5 och 7.0 när det gäller att få t.ex. ägg att kläckas?
                          Hur svårt är det att hålla ett 120 liters avkarium på 6.5 i PH, om man har kalkfritt? hade tänkt mig vattenbyten 1-2 ggr per vecka & jag använder amtra ekextrakt.
                          Har även funderat på torvfiltrering.
                          --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                          http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Bägge arterna kommer nog att leka i 6.8-7, men som du skriver så bör det vara något lägre för hongsloi. Sannolikt kommer inte äggen att kläcakas för denna art (dock för cacatuoides), men detta är bara vad jag tror eftersom jag inte odlat hongsloi någon gång.
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • JR
                              • April 2003
                              • 2112

                              #15
                              Ok..tack..då får det bli endast cacatouides då, eller kalkfritt & mer kontroll..
                              Men, om jag byter vatten 2 ggr per vecka, & alltid låter vattnet stå över natten efter att jag surat det, ev. kör med torvfiltrering i en stor hink, borde det inte vara lättare att hålla PH konstant då? för jag vill gärna ha båda arterna i samma akvarium...
                              och en sak till när jag ändå har dig på tråden?
                              funderar på & byra gruset mot sån där svart finkornig grus, 1.2 mm eller vad den är, är det bra, eller kan det bli för mörkt?
                              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
                              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

                              Kommentar

                              Arbetssätt...