Kh Ph

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg

  • Inge Andersson
    svarade
    Tack då får det vara.

    Lämna en kommentar:


  • viktorbj
    svarade
    instämmer med kjell fohrman att GH värdet inte spelar någon större roll om man inte skulle ha 0 eller 30TH

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Man behöver intre bry sig om dGH=GH=totalhårdheten speciellt om man bara ser till att KH och pH är OK.

    KH kan också vara högre än GH även om det inte är vanligt

    Lämna en kommentar:


  • Inge Andersson
    svarade
    Ingen som kör Malawi?

    Lämna en kommentar:


  • KristianE
    svarade
    Jag har. Körde höjning för att jag hade så mjukt vatten och fick för mig att det skulle växa bättre (läste någonstans). Problemet med att höja GH är ju att man måste dosera efter den exakta mängden vatten man har bytt.

    Lämna en kommentar:


  • Inge Andersson
    svarade
    Någon som provat att höja GH?

    Lämna en kommentar:


  • Inge Andersson
    svarade
    Har 6,5 PH 2KH 3 GH direkt ur kranen, men buffrar det med Bikarbonat så det håller ca 8 PH o 10 KH men GH= totalhårdheten kommer inte upp mer än till 3. Om det är Tyska eller Franska? Sera dropptest.........Tyska tror jag
    Senast redigerad av Inge Andersson; 17 August 2013, 17:46.

    Lämna en kommentar:


  • viktorbj
    svarade
    Hej! nu förstår jag inte har du ett kh värde på 6 när du har ett gh värde på 3? och när du skriver gh menar du då franska grader eller tyska grader?

    Lämna en kommentar:


  • Inge Andersson
    svarade
    Behöver man höja GH ligger på 3, med vad isåfall eller inget at mekka med? Sett en del använder Epsonsalt.......

    Lämna en kommentar:


  • Inge Andersson
    svarade
    Så här blev det- PH 6,5 KH 2.
    50 liter vatten-10 ml Bikarbonat

    PH 7,5 KH 6
    Senast redigerad av Inge Andersson; 31 July 2013, 18:23.

    Lämna en kommentar:


  • Inge Andersson
    svarade
    Tack för svaren, ska prova

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Ok men en väldigt gammal varmvattenberedare brukar avge betydligt mindre med koppar än en ny. Bikarbonat höjer ju direkt så det borde funka att fylla på bikarbonat i samband med att man byter vatten - jag hade i alla fall testat.
    det är i alla fall en fördel om vattnet cirkulerar lite i tunnan

    Lämna en kommentar:


  • Inge Andersson
    svarade
    Tappar det i en tunna kvällen innan vattenbytet för att få upp tempen, sätter en doppvärmare i.
    Vågar inte köra med varmvatten gammal varmvattenberedare och Ph 6,5 (Koppar?).
    Behöver jag ha cirkulation på det när det bara är för ca 12 timmar?
    Det är PH svängningarna jag ville ha bort, byter ca 1/3 varje vecka.
    Hade jag fått det till 7,5 hade jag kunnat bytt med samma vatten i de andra karen där jag inte har Malawi.

    Lämna en kommentar:


  • viktorbj
    svarade
    Det säkraste valet du har tycker jag är att köpa buffrings medel ditt kh värde var ju lågt tycker jag så det höjs även när du buffrar

    Lämna en kommentar:


  • Kjell Fohrman
    svarade
    Det är svårt att säga eftersom pH höjs logaritmiskt - dvs det krävs väldigt lite bikarbonat för att höja ph om pH är lågt men väldigt mycket om pH är högt så du får mäta dig fram till vad som är lagom. Dessutom kan du knappast inte överdosera eftesrom pH inte höjs över 8,5.

    Sedan undrar jag lite över varför du tappar upp vattnet i en vattentunna och om du gör det så se till att det är cirkulation på det

    Lämna en kommentar:

Arbetssätt...