Amtra Ek extrakt.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • JE
    • January 2002
    • 719

    #31
    Snälla JE, berätta på ett pedagogiskt sätt hur den stabila bufferten med pH 5,7, KH 0 fungerar (och blandas till)/ Cecilia
    Det är inte helt riskfritt att blanda till en buffert och man bör veta lite om kemi. Först så blandar man 4,3 g natriumhydroxid försiktigt och under omrörning med en glas-stav med 500 ml jonfritt vatten (rent osmosvatten) efter det tillsätts 6,9 ml 85% fosforsyra under omrörning, man måste tänka på att inte ändra ordningsföljden och att använda skyddsglasögon. Natriumhydroxid kan reagera mycket kraftigt vid fel handhavande. Nu har man fått en pH buffert på 5,8 med kH 0, men för att den skall buffra pH vid denna nivå så måsta man använda ett lämpligt vatten utan karbonater kH 0 till akvariet.
    Jag rekomenderar inte att använda denna metod utom i extremfall när man är ute efter att försöka odla en riktig problemfisk som kanske aldrig har lekt i ett akvarium förut, alltså inte till ett sällskapskar. Man måste också tänka på att en buffert utan karbonater inte är lika stark att hålla emot pH förändringar som en karbonatbuffert det är därför man alltid rekomenderar ett kH 3 eller mer.
    Detta är en genväg när man odlar fisk men om man är ute efter en svartvattenbiotop är torv och inblandning av osmosvatten lämpligare och man bör inte gå under 80µS för att hålla pH stabilt kring 5,5-5,8.

    Jag har Kh 3 i mitt kranvatten, Ph värdet sjunker inte till mer än 7,5. Tycker också det borde bli neutralt efter ett tag, kan det va Ph testet som inte är riktigt 100%?
    Ja, alltid svårt att läsa av exakt när man använder dropptester och ska jämföra en färg med en annan men visar ungefär var du ligger i pH-skalan. Om ett akvarium är väl ingånget med en stor bakterieflora så produceras tillräckligt med Co2 för att sänka pH ner mot 7,0 eller strax under vid ett kH runt 3 men där går gränsen och kH får inte vara högre. kH är ännu svårare att mäta exakt med dropptester och kan slå på en enhet ganska lätt. Men en annan orsak kan vara att man byter för mycket vatten varje vecka och att man håller akvariet för rent, låter lite motsägelsefullt klart man ska sköta det ordentligt men lagom är bäst ;-)

    Mvh Janne

    http://www.goc.se

    Kommentar

    • JR
      • April 2003
      • 2112

      #32
      hur mäter man lättast ledningsförmågan i vattnet? du skriver ju att man inte ska gå under 80µS..
      --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
      http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #33
        Okej, jag byter vatten två gånger i veckan. Då är det kanske för rent. Sänker nu med ekextrakt och det funkar bra.
        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • JE
          • January 2002
          • 719

          #34
          hur mäter man lättast ledningsförmågan i vattnet? du skriver ju att man inte ska gå under 80µS..
          Med en konduktivitetsmätare vilket de flesta inte har, och den mäter alla salter inte bara karbonater. Om man nu inte kan mäta konduktiviteten men ändå vill försöka hålla så lågt pH så bör inte kH vara högre än 0,5 vilket går att mäta med dropptest om man använder dubbla mängden vatten och dGH inte högre än 3 men det får inte vara mycket lägre heller så hamnar man i närheten, tyvärr kan man inte översätta dGH till µS eftersom man bara mäter kalcium och magnesiumsalter när man mäter totalhårdheten, vill poängtera att detta bör man inte göra i ett vanligt sällskapskar utan endast vid odling.

          Okej, jag byter vatten två gånger i veckan. Då är det kanske för rent. Sänker nu med ekextrakt och det funkar bra.
          Beror på hur mycket vatten man byter inte hur ofta, säg att du byter 30-50% två gånger i veckan då kommer inte pH att sjunka för du har heller ingen bra bakterieflora i ditt kar. Flera orsaker...bla så innehåller ditt vatten kloraminer som hämmar bakterietillväxten...om du även passar på att bottensuga gruset varje gång så tar du bort en massa bra bakterier...hur stor filtervolym man har tillgång till, ju större desto bättre.
          Du har säkert ett rent och snyggt akvarium och har man mycket fisk eller stora fiskar så är det inte fel att göra så heller. Men om man vill hålla lågt pH så måste man även anpassa mängden fisk i karet, desto lägre pH desto mindre fisk.
          Vill man ändå ha både mycket fisk och lågt pH får man byta vatten ofta med ett preparerat vatten, jag vidhåller fortfarande att man inte ska hälla några syror direkt i ett akvarium med fisk i.
          Man kan kalla det vad man vill ekextrakt...pH-minus...det är inget annat än olika syror såsom fosforsyra och saltsyra blandningar, billigare att köpa det från dem som säljer sådana varor.
          Fungerar för de som har lågt kH men inte direkt i karet, de som har högre kH än 5 kan glömma att få ett stabilt vatten med lågt pH utan stora mängder syra. Om man nu gillar att labba lite så kan man enkelt ta bort karbonaterna med en 5% saltsyra, beroende på hur högt kH man har tillsätts ett visst antal ml utav denna syra / 10 L-vatten i ett kärl och luftas något dygn för att ta bort all Co2 som bildas och när pH ligger stabilt på 5,7-5,8 är alla karbonater borta. Är pH lägre har man använt för mycket syra och är det högre har man använt för lite syra.

          Mvh Janne
          http://www.goc.se

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #35
            Väcker liv i denna tråd igen (efter att ha läst och begrundat tidigare inlägg noga) i hopp om att få något/några konkreta råd om vad jag gör fel. Mitt akvarium är på 40 liter. Jag har ett boxfilter med akvarietorv och har sänkt KH från ca 3 till omätbart (med vanligt "dropptest"). GH i akvarievattnet känner jag inte till, men vattenverket anger totalhårdheten (Ca + Mg) till 6 dH. Vattnet borde egentligen vara extremt surt (under pH 5) men eftersom jag inte har riktig mätutrustning etc. satsar jag på att ha ett stabilt pH på kring 6,5 istället.Jag har provat att sänka pH med dels ekbarksextrakt, dels Sera pH-. Båda ger god effekt initialt, men ett par dagar efter tillsats har pH stigit till 7-7,2 (ursprungsvattnet har pH 8,3). Vad beror detta på? Växterna (ett par cryptocoryner och en härva med javamossa)? Att jag använder ett luftdrivet boxfilter (lågt inställt)? En fråga till: Kan inte de fosfater som borde fällas ut från fosforsyran ställa till med problem för de fiskar som vill ha låg konduktivitet i sitt vatten? /Mvh Cecilia

            Kommentar

            • JR
              • April 2003
              • 2112

              #36
              det vanligaste felet om PH stiger fort är väl att man har engelsk sjösten i akvariet, eller nåt annat kalkhaltigt grus..
              --== Kan man inte fiska upp dem får man odla dem ==--
              http://www.skip.informatik.gu.se/~jr/akvarium/

              Kommentar

              • cecilia
                • January 2003
                • 754

                #37
                Nix. Inget kalkhaltigt grus. /Cecilia

                Kommentar

                Arbetssätt...