Nystartat!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millan2000
    • April 2013
    • 48

    Nystartat!

    Startat ett 54lit som tillväxtkar för äppelsnäckorna. Tog enbart vatten från mitt stora kar som varit igång ett år så tog inget nytt vatten. Kramade även ur finfiltret från stora karet i det nystartade,och har 27 grader så det borde ju vara fullt med bra bakterier nu. Så visst borde jag kunna stoppa i några firrar o mina snäckor utan oro nu? Gjorde iordning igår ska i med firrar o snäckor idag.
  • viktorbj
    • April 2013
    • 405

    #2
    Ja det kan du men inte med ett fullt fiskbestånd för säkerhets skull.

    Kommentar

    • Millan2000
      • April 2013
      • 48

      #3
      nä blev så himla nervig, nu när snäckor är förbjudet vill man ju vara säker på att dom överlever!! så jag flyttade barberna till lilla akvariet, ska försöka sälja dom. Så nu är det bara molly, platy, svärdbärare o en scalar(som aldrig bitit neontetror eller nåt)neon o kardinaltetror i mitt stora kar som varit igång iaf ett år. Dom borde ju faktiskt klara sig ännu bättre där!! Massor av växter och goda bakterier och snälla fiskar. jag överdriver min oro tror jag...får ha 54 liters som odlingskar när jag blivit av med mina guld och praktbarber som jag läst är snäckätare. Enda oron är att det blir får långt upp till vattenytan för att andas, där jag har 5cm luftspalt. Det är ju en bit att glida uppför trots allt. Men jag har ju hört andra som har 180 liter så det ska väl gå bra.

      Barberna borde klara sig bra, vattnet är ju från deras eget stora akvarie där dom bodde förut och filtret jag kramade ur kommer också från deras kar. Så eg är det ju som ett filterbyte i inkört akvarie, för det är ju faktiskt bara filtret som är nytt nu då. Så det borde ju inte vara några problem. Hade i bactozym igår också för säkerhetsskull.

      Kommentar

      • Millan2000
        • April 2013
        • 48

        #4
        velade fram o tebax, slängde ner äpplisarna i mitt 180 liters akvarium iaf, hoppas det inte är för långt till ytan så dom drunknar bara. La över barberna tillfälligt i 54 liters, ja det är fö rlitet, men det gällde bara några dagar. Idag hämtades mitt 8 kantiga 200 liters kar som jag sålt och dom ville gärna ha guldbarberna och praktbarberna också så nu är allt löst Så nu ska det ner med äpplisar och några få firrar i 54 liters så är allt fridens liljor.

        Kommentar

        Arbetssätt...