Salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millan2000
    • April 2013
    • 48

    #16
    Hm,då tänker jag sluta salta. Möjligen vid större vattenbytet och nya fiskar,men troligast bara vid sjukdom. Det är min man som googlat o hittat mängder av info att salt ska vara bra. Men vi provar utan! Tror ju växterna mår bättre om inte annat. Fiskarna är ju sisådär, mina platy och mollysar får man ständigt byta ut, för dom dör efter en tid. Hört att dom är hårt avlade och inte så livskraftiga som förr. Inte vet jag. Men jag har barber o en scalar som levt hur länge som helst, likaså neontetror. Har en tetra som blev jättefet och vi hade åxå fenröta som vi medicinerade mot. (så de hjälpte ju inte med salt, dom fick ju det ändå) Det var ett starkt medel, fick ta ur snäckorna i flera veckor. Klarade att bekämpa det var väl nån fisk som strök med. Men den här tetran iaf, hon har ju fortfarande lite fula fenor och hon är tjock som om hon ska föda barn. Men det kommer aldrig några! Tänkte att den där får vi ta och låta åka på resa genom avloppsrören, men dom är snabba jäklar o har inte tagit tag i det. Men den lever mot alla odds och verkar inte må dåligt på något vis.

    Men växtnäring ska jag köpa, har köpt en massa dyra växter(inte vet jag om det är dyrt 380 kr inkluderat frakt för 8 superfina och rejäla växter)men det var ju lite pengar iaf. och vill ju gärna att dom ska trivas! Växterna på zooaffären får man ju byta ut då o då.

    Så SLUTSALTAT I trust you all

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48147

      #17
      Ursprungligen postat av erikthur
      Detta är väl ingen doktorsavhandling men väl ett paper från en amerikansk vetenskapman. Den fanns inte kvar på sajten men med hjälp av wayback machine fiskade jag upp den:
      The Use of Salt in Aquaculture (Ruth Francis-Floyd 1995)
      Jag tror det var kramfors som postade länken på zoopet en gång i tiden.
      Intressant läsning. Det verkar dock som om det behövs större doseringar (typ saltbad) för att saltet skall ha effekt på parasiter.
      Men visst det hjälper fisken att reglera den osmotiska balansen men det klarar den ju normalt själv men det kan behövas vid sjukdom (men då rejält mycket).
      Sedan kan salt (ganska lite behövs) mildra effekten av nitrit på fiskarna om man skulle få detta i akvariet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #18
        Ursprungligen postat av Millan2000
        Men växtnäring ska jag köpa, har köpt en massa dyra växter(inte vet jag om det är dyrt 380 kr inkluderat frakt för 8 superfina och rejäla växter)men det var ju lite pengar iaf. och vill ju gärna att dom ska trivas! Växterna på zooaffären får man ju byta ut då o då.
        Är det akvarieväxter som du köper så behöver man i princip inte byta ut affärernas växter då och då om man ger dom rätt förutsättninger
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #19
          jag har aldrig behövt byta ut några växter från zooäffaren?

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #20
            Ursprungligen postat av hannesc
            jag har aldrig behövt byta ut några växter från zooäffaren?
            Skulle väl vara pga att man köpt krukväxter (en del sådans säljs i vissa akvarieaffärer)
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • hannesc
              • December 2009
              • 13085

              #21
              ja precis.

              Kommentar

              • Millan2000
                • April 2013
                • 48

                #22
                Nej det är vanliga akvarieväxter. Bladen blir fula och flikiga och geggiga. Men nu har jag köpt en massa dyra växter på ett annat akvarieforum, så dom hoppas jag på. Men behövs växtnäring då egentligen eller ska ett välbalanserat akvarium räcka??

                Kommentar

                • Joakim Lundgren
                  • August 2006
                  • 631

                  #23
                  Ursprungligen postat av Millan2000
                  Nej det är vanliga akvarieväxter. Bladen blir fula och flikiga och geggiga. Men nu har jag köpt en massa dyra växter på ett annat akvarieforum, så dom hoppas jag på. Men behövs växtnäring då egentligen eller ska ett välbalanserat akvarium räcka??
                  Olika växter har olika krav. Vissa kräver mer ljus och Co2 än andra.
                  AKA: Lizardking

                  Kommentar

                  • elajsa
                    • July 2012
                    • 160

                    #24
                    Jag körde med salt i karet när mina diskus fick svamp.. satte 2dl i ett 190l kar. Mina växter tyckte inte om det, iofs brukar de inte gilla hög temp heller, men en del av dem dog när jag satte i saltet.
                    190L Discuskar - 10Lväxtkar - 500L(tillfälligt) rockor

                    Kommentar

                    Arbetssätt...