Salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Millan2000
    • April 2013
    • 48

    Salt

    Har alltid i salt i vattnet vid vattenbyte,det säger alla som " kan" att man ska. Bla är det väl för att skydda fiskarna mot sjukdomar? Havssalt utan jod o utan antiklumpmedel,1 dl/ 100 lit vatten. Köper i matbutiker för zooaffärerna vet verkligen att ta betalt för sitt salt!!

    vill gärna få mer input om detta med salt. Hur påverkas äppelsnäckor o andra snäckor eg av saltet? Är det verkligen ett måste med salt vid vattenbyte? Och ska då mängden salt vara baserat på hur många liter jag tömt,för det andra vattnet är ju saltat tidigare. Hur trivs växterna med salt? Tycker inte växterna tar sig något men är rädd att växtnäring ska påverka snäckorna..
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48147

    #2
    Det är absolut inte ett måste med salt och jag använder aldrig salt i mina akvarier.
    Hur fiskar, växter, skaldjut etc. påverkas så klart av mängden salt man har i
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • MonkanS
      • December 2011
      • 861

      #3
      Det behövs inget salt i vattnet om du inte har förhöjda nitritvärden, fisk med skada eller något annat sådant.
      Växtnäring är ingen fara för snäckorna. Jag och många andra använder PMDD som man köper billigt på Hack:s
      Däremot tror jag inte att stora mängder salt är så nyttigt för deras slem.
      Tror inte att växter heller blir så glada av alltid bli saltade.
      Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
      http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

      Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

      Kommentar

      • Jonatan1
        • December 2012
        • 37

        #4
        Ursprungligen postat av Millan2000
        Har alltid i salt i vattnet vid vattenbyte,det säger alla som " kan" att man ska. Bla är det väl för att skydda fiskarna mot sjukdomar? Havssalt utan jod o utan antiklumpmedel,1 dl/ 100 lit vatten. Köper i matbutiker för zooaffärerna vet verkligen att ta betalt för sitt salt!!

        vill gärna få mer input om detta med salt. Hur påverkas äppelsnäckor o andra snäckor eg av saltet? Är det verkligen ett måste med salt vid vattenbyte? Och ska då mängden salt vara baserat på hur många liter jag tömt,för det andra vattnet är ju saltat tidigare. Hur trivs växterna med salt? Tycker inte växterna tar sig något men är rädd att växtnäring ska påverka snäckorna..
        Om jag har fattat det rätt så ska man INTE ha salt i vattnet hela tiden för då vänjer sig parasiterna/sjukdomarna med att det är salt i vattnet så fiskarna kommer ändå att bli sjuka, men om fiskarna skulle bli sjuka så kan man behandla med salt så parasiterna dör, men jag vet inte om jag har rätt, det får någon annan svara på, jag har hört att det är så iallafall

        EDIT: såg att andra han före :P
        //​Jonte från Åkersberga

        Kommentar

        • Joakim Lundgren
          • August 2006
          • 631

          #5
          Jag saltar till mina guppys, speciellt om jag sätter samman stammar eller om jag har zooguppys i karantän.
          AKA: Lizardking

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48147

            #6
            Ursprungligen postat av Jonatan1
            Om jag har fattat det rätt så ska man INTE ha salt i vattnet hela tiden för då vänjer sig parasiterna/sjukdomarna med att det är salt i vattnet så fiskarna kommer ändå att bli sjuka, men om fiskarna skulle bli sjuka så kan man behandla med salt så parasiterna dör, men jag vet inte om jag har rätt, det får någon annan svara på, jag har hört att det är så iallafall

            EDIT: såg att andra han före :P
            Nja - det stämmer nog inte.
            Dels så tror jag inte att fiskarna vänjer sig vid salt så att de blir resistenta mot salt när det väl behövs och sedan dödar inte heller salt parasiter.

            Hade en gång en odling på några hundra akvarier och körde under något år med ca. 1 dl salt per 100 liter vatten och sedan något år helt utan salt. Märkte överhuvudtaget ingen skillnad mellan de bägge "testperioderna"
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Jonatan1
              • December 2012
              • 37

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              Nja - det stämmer nog inte.
              Dels så tror jag inte att fiskarna vänjer sig vid salt så att de blir resistenta mot salt när det väl behövs och sedan dödar inte heller salt parasiter.

              Hade en gång en odling på några hundra akvarier och körde under något år med ca. 1 dl salt per 100 liter vatten och sedan något år helt utan salt. Märkte överhuvudtaget ingen skillnad mellan de bägge "testperioderna"
              Okej, då har man lärt sig något nytt idag!
              //​Jonte från Åkersberga

              Kommentar

              • Millan2000
                • April 2013
                • 48

                #8
                Kanske salt om man måste göra ett större vattenbyte(fast då behåller jag ju filtret) men vid nya fiskar kanske? Ifall dom har med sig nåt? Har googlar mkt på nätet finns t.o.m doktorsavhandlingar som säger att salt är bra. Vad ska man lita på? Hur påverkas fiskar,snäckor växter v saltet? Negativt?

                Kommentar

                • Millan2000
                  • April 2013
                  • 48

                  #9
                  Vad är pmdd?

                  Kommentar

                  • Millan2000
                    • April 2013
                    • 48

                    #10
                    Såg nu,växtnäring

                    Kommentar

                    • erikthur
                      • March 2004
                      • 9953

                      #11
                      Dock finns det fisk som mina nothos som ofta drar på sej velvet om man inte har salt i vattnet (1 ml NaCl per liter vatten). För att förenkla hanteringen får även mina andra killis samma vatten. Dessutom höjer jag salthalten till 3 ml NaCl per liter vatten när jag matar yngel med artemianauplier eftersom nauplierna då kan leva i ett par dygn eller mer.
                      Killies is a lifetime passion

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48147

                        #12
                        Ursprungligen postat av erikthur
                        Dock finns det fisk som mina nothos som ofta drar på sej velvet om man inte har salt i vattnet (1 ml NaCl per liter vatten). För att förenkla hanteringen får även mina andra killis samma vatten. Dessutom höjer jag salthalten till 3 ml NaCl per liter vatten när jag matar yngel med artemianauplier eftersom nauplierna då kan leva i ett par dygn eller mer.
                        Mina fiskar har under mina 40 år soma akvarist aldrig drabbats av sammetssjukan av att jag inte har salt i vattnet.
                        Dock har jag inte mer än någon enstaka gång haft Nothos.
                        Däremot håller jag med dig vad gäller att hålla artemianauplier vid liv.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av Millan2000
                          Kanske salt om man måste göra ett större vattenbyte(fast då behåller jag ju filtret) men vid nya fiskar kanske? Ifall dom har med sig nåt? Har googlar mkt på nätet finns t.o.m doktorsavhandlingar som säger att salt är bra. Vad ska man lita på? Hur påverkas fiskar,snäckor växter v saltet? Negativt?
                          Var finns dom doktorsavhandlingarna! Länkar efterlyses.
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • erikthur
                            • March 2004
                            • 9953

                            #14
                            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
                            Mina fiskar har under mina 40 år soma akvarist aldrig drabbats av sammetssjukan av att jag inte har salt i vattnet.
                            Dock har jag inte mer än någon enstaka gång haft Nothos.
                            Däremot håller jag med dig vad gäller att hålla artemianauplier vid liv.
                            Det händer att nothos får velvet även trots saltet och då får man höja salthalten till 3 ml NaCl per liter vatten vilket brukar hjälpa. Det har dock inte hänt på några år nu (tar i trä).
                            Killies is a lifetime passion

                            Kommentar

                            • erikthur
                              • March 2004
                              • 9953

                              #15
                              Detta är väl ingen doktorsavhandling men väl ett paper från en amerikansk vetenskapman. Den fanns inte kvar på sajten men med hjälp av wayback machine fiskade jag upp den:
                              The Use of Salt in Aquaculture (Ruth Francis-Floyd 1995)
                              Jag tror det var kramfors som postade länken på zoopet en gång i tiden.
                              Killies is a lifetime passion

                              Kommentar

                              Arbetssätt...