fiskmatskatastrof

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • smultronbål
    • September 2012
    • 19

    fiskmatskatastrof

    Hej!
    Akvarium och småbarn är inte alltid frid och fröjd. Att bärga sonens alla bilar och pussel ur akvariet är en sak, men att håva upp en burk maltabletter och en så gott som full flingfoder ur akvariet kl 6 på morgonen är inget jag vill göra någonsin igen!
    Det här hände i förrgår och jag fick ju såklart inte upp allt. Igår rengjorde jag filtret Fluval 3+ (akvariet 70L) och bytte 80-90% vatten. Vattnet är nu mjölkigt, vilket det redan var efter bytet. Värsta proteinhinnan hade jag på vattenytan innan bytet och gjorde mitt bästa för att suga bort den. Hur ska jag nu göra, byta 50 % vatten varje dag tills det blir klart? Hjälp mig ni mer erfarna!

    /Emma
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Rengörningen av filtret var nog en liten miss, då du behöver all hjälp att bryta ner resterna från fiskar och foder, men det är inte lätt att veta när man står där och det hänt.
    Kör på med några vattenbyten samtidigt som du suger upp så mycket som möjligt av foderresterna om du inte redan gjort det, sedan bör du kolla nitriten i karet för säkerhets skull den närmsta månaden.
    Jag tror nog att det ska klara sig, men för att vara på den säkra sidan så...
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • hampusr

      • December 2010
      • 134

      #3
      Har varit där jag med och det är inte roligt... som tur var verkar barn förstå när man får halvpanik och inte göra om sådant =)

      Jag skulle förstärka med lite Denitrol, Nitrivec eller liknande anti-nitritmedel under en period framöver för att hålla nitriten nere och få ordning på filtret igen. Det viktiga är att du försöker få upp så mycket foder som möjligt och håller koll på nitriten ett tag framöver. Mjölkigheten kommer ge med sig när akvariet är tillbaka i jämnvikt om några veckor.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Jag TROR nog ändå att det var rätt att rengöra filtret för när det kommer ner så mycket "skit" i akvariet handlar det mest om attt rengörra mekaniskt - så mycket mat i filtret leder snarats till en övergödning där så nyttobakterierna dör.

        Men i övrigt instämmer jag med ansjo - slamsug och fortsätt med vattenbyten fast kanske lite mindre åt gången. Tillsätt gärna också någpn bakteriekultur och vattenbereningspreparat. Se också till att utblåset på pumpen är riktat mot vattenytan så att vattnet syresätts rejält.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • smultronbål
          • September 2012
          • 19

          #5
          Filtret tänkte jag först låta vara, men öppnade det iaf och det var verkligen fullt av fiskmatsgegg. Jag har nog fått upp de största delarna matrester, men ska fortsätta slamsuga bottnen vid vattenbytena. Får köpa lite vattenberedningsmedel och bakteriekultur och hälla i. Hoppas nu att det går vägen, en platy har hittills dött. Den var verkligen smällfet och hade nog fått i sig förmycket mat.

          Tack för alla tips!

          Kommentar

          Arbetssätt...