Salt

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • limaan
    • December 2011
    • 212

    Salt

    Jag har försökt hitta hur mycket salt man kan ha i akvariet vid tex sjukdom men också hur mycket salt man ska ha till vissa levandefödare, tex guppy. Har inte riktigt hittat informationen om mängden.

    Så hur mycket salt till 1, 10 och 100 liter (usel på att räkna )
    Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
    Följ mig i projekttråden Akvarievrån
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Du bör inte ha salt alls vid normala fall, däremot vid sjukdomsfall är 0,5 - 1 dl salt/100 liter akvarium en bra dos.
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nja - hur skall du använda saltet.
      För att saltet skall ta livet av "sjukomar" krävs en så hög dos att sötvattensfiskarna dör innan "sjukdomen dör" om de kontinueligt skall gå i detta vatten.

      Däremot om det handlar om att doppa fisken i saltbad (som man kan göra för vissa sjukdomar) där fisken bara går några få minuter så kan det funka - är det detta du undrar över?


      Saltet kan ha en positiv inverkan på fiskens osmostiska balans och en viss mängd salt (då minst 2 dl per 100 l vatten) kan då göra att fiskarna kan lägga mer kraft på att bygga upp sitt immunförsvar vilket kan vara bra.

      Har man nitrit i akvariet kan ca. 10 ml salt per 100 liter vatten ta bort nitritens skadliga på verkan på fisken - även om inte nitriten i sig försvinner. Detta gäller dock enbart om du har nitrit i vattnet
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • limaan
        • December 2011
        • 212

        #4
        Jag tänkte just på sjukdomsfall för att minska det osmiska trycket för att förhoppningsvis hjälpa fisken/arna bli frisk. Men jag har alltså missförstått det hela, utan det gäller endast vid nitrit?

        När det gäller levandefödare så är väll de oftast odlade i salt vatten?! Tänkte att om man endast har dessa fiskar så kanske de föredrar att ha lite salt vattnet? Jag undviker helst salt om det inte behövs.
        Mvh Linda "Drömmer om ett stort akvarium!!" Men just nu har jag ett 54 liter och 60 liter.
        Följ mig i projekttråden Akvarievrån
        http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=156501

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av limaan
          Jag tänkte just på sjukdomsfall för att minska det osmiska trycket för att förhoppningsvis hjälpa fisken/arna bli frisk. Men jag har alltså missförstått det hela, utan det gäller endast vid nitrit?
          Nja som jag skrev ovan 2 dl till vatten är helt OK om man vill hjälpa fisken lite med att utjämna den osmotiska balansen.

          När det gäller levandefödare så är väll de oftast odlade i salt vatten?! Tänkte att om man endast har dessa fiskar så kanske de föredrar att ha lite salt vattnet? Jag undviker helst salt om det inte behövs
          Främst molly är uppfödda i vatten med mycket salt helt enkelt för att de tål saltvatten bra och saltvatten är billigare än sötvatten där de odlas. Övriga levandefodare odlas nog inte så ofta i salt vatten, men molly kan behöva några dl salt i vattnet
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          Arbetssätt...