Destillerat vatten i kranen...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • skiesabove
    • August 2006
    • 9

    Destillerat vatten i kranen...

    Disclaimer: jag vet att teststickor inte är särskilt tillförlitliga, men ändå...

    Det verkar som att jag har oerhört mjukt, rent av nästan destillerat vatten i min kran. Kommunkvinnan sa "det är väldigt mjukt" men kunde inte ge mig någon exakt siffra, då hon inte var på kontoret, inte oväntat. Jag var glad att jag fick tag i henne överhuvudtaget, Kalix Kommun är som dom är. Stickorna visar på 0, på både gh och kh.

    Jag gjorde ett test med att blanda kattsand i ett vattenglas för att kontrollera så att det inte var fel på stickorna. Då blev det skyhöga värden.

    Hur pass dåligt är det här för mina växter? Antar att de kan få alla möjliga brister. Och, om jag har förstått det rätt, så har mitt vatten i princip ingen buffertförmåga för pH-svängningar. Vad bör jag tillsätta, och hur ofta?

    KH = bikarbonat?
    GH = kalcium och magnesium? Brunnskalk, kalksten i filtret, MgSO4 och CaCl2?
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2883

    #2
    Det bästa är nog att skaffa ett par drop-test för att kolla KH och pH. Enligt Luleå´s kommunala hemsida så är t.ex. värden för Gäddviks vattenverk dH 4,2 och pH 8,2. Ganska normala värden alltså. Jmf. kommunalt vatten i Gbg, dH 2,7-3,3 och pH 8,0.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det normala i Sverige idag är att kranvattnet är mycket mjukt och KH ligger ofta på 1-2 - dvs det har ingen buffringsförmåga.
      det ges en hel del tips om detta i Zoopetartiklarna om akvarievatten
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • skiesabove
        • August 2006
        • 9

        #4
        Ursprungligen postat av Sleaper
        Det bästa är nog att skaffa ett par drop-test för att kolla KH och pH. Enligt Luleå´s kommunala hemsida så är t.ex. värden för Gäddviks vattenverk dH 4,2 och pH 8,2. Ganska normala värden alltså. Jmf. kommunalt vatten i Gbg, dH 2,7-3,3 och pH 8,0.
        Bor i Töre, det ligger i Kalix kommun . Jag är nästan 6 mil nordost om Gäddvik. Närmaste är Jämtön, 1 mil bort, dH 2.
        Senast redigerad av skiesabove; 01 February 2013, 15:34.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          I princip så är ju dH (antar att med dH avess GH) tämligen ointressant - men oftast ligger ju KH lägre än dH
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • skiesabove
            • August 2006
            • 9

            #6
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det normala i Sverige idag är att kranvattnet är mycket mjukt och KH ligger ofta på 1-2 - dvs det har ingen buffringsförmåga.
            det ges en hel del tips om detta i Zoopetartiklarna om akvarievatten
            Ja det var ju inte direkt hjälpsamt.... filtrera vad? Hur mycket? Hur ofta? Och det hjälper ju inte angående min GH, om jag nu har brist på viktiga mineraler.

            Ursprungligen postat av Zoopet-artikeln
            Höja främst karbonathårdheten
            1/Filtrera över kalkhaltigt grus (t.ex. snäckskal, marmorkross och korallsand).
            2/ Använd speciella vattenpreparat från akvarieaffären.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2883

              #7
              Kolla KH först. Troligtvis behövs inga tillsatser eller åtgärder (ifall du inte skall ha malawiciklider eller likn.?). I värsta fall, lägg i en bit kalk ifall du ändå är orolig för ett för att pH skall bli för lågt.

              Kommentar

              • Bygert
                • March 2010
                • 2169

                #8
                Du bör egentligen vara nöjd om du har extremt mjukt vatten, då har du alla möjligheter. Vill du odla diskus så är det bara att köra på och vill du köra Malawi så är det enkelt att lägga till lite jox så ordnar det sig. Det är mycket värre att gå åt andra hållet, jämför med matlagning, mer salt är enkelt, mindre är besvärligt.

                Mer jox då, vad är det? Enklast är att helt enkelt lägga i nåt med kalksten, det stabiliserar en del. Vill du ha upp KH är bikarbonat rätt för det ändamålet. Vill du ha upp totalhårdheten så finns det särskilda salt med lämpliga mineraler att köpa för det ändamålet. Fast först så lär du ju vara säker på läget och kolla om det du har i burken verkligen motiverar att du gör nåt.
                Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                Kommentar

                Arbetssätt...