mina malawi demasoni dör....

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • spiffan
    • April 2003
    • 2

    mina malawi demasoni dör....

    har ett 150 liters kar med hittils 6 st. demasoni. Har köpt dem i två omgångar och efter ett tag tacklar de av och dör... har plockat och kokat gruset själv, limmat om akvariet med rätt akvariesilikon. Matar med spirulina flingor och räkmix.
    Efter ett par veckor blir de slöa, står vid ytan och "tuggar". Står stilla i de två växter jag har, ställer sig sedan på botten och reagerar inte när jag knackar på rutan.
    Till slut börjar de stå på huvudet, snurra runt runt för att sedan simma runt helt utan någon styrförmåga och sedan bara dör de.Detta tar ett par timmar ungefär.
    De äter bra, pH-värdet något lågt men det höjer jag med bikarbonat eller ciklidsalt, hårdheten är ok likaså nitrit.
    Har nu slängt ur allt grus om det kan vara boven i dramat och just nu står de enbart i vatten utan någon inredning.

    Har någon varit med om liknande? Kan det vara någon sjukdom eller något med vattnet/stenarna?

    Hoppas på svar.../desperat nybörjarciklidägare
  • H.G
    • April 2003
    • 183

    #2
    De flesta som köper demasoni köper ofta aldeless för få. Enligt min erfarenhet så kräver demasonin ett "stim" för att må bra. Mitt tips till dig är att köpa fler fiskar så du får minst 10 st.

    Lycka till.
    -------------------------
    168 liters malawi

    Kommentar

    • Materik
      • May 2003
      • 16

      #3
      Syrebrist kanske ? Har du rejält med drag i pumpen så att du får bra ytvatten cirkulation ?

      Mvh Mattias
      Malawi freak

      Kommentar

      • Carla
        • April 2003
        • 82

        #4
        Jag tror också på syrebrist, då står de vid ytan och liksom kippar efter luft... Hur många liter/timme är din pump på, och har du kollat så att den inte är "igenkorkad"? Tar du det försiktigt med bikarbonaten? Det är inte så bra om man förändrar pH-värdet för mycket under kort tid! Hur ofta byter du vatten, och hur mycket i taget? Har du några andra fiskar i karet, typ någon mal eller så? Beskriv gärna lite mer detaljerat hur dina rutiner är, så skall vi förhoppningsvis kunna ge dig något matnyttigt råd...

        Kommentar

        • imported_n/a
          • March 2002
          • 194

          #5
          Jag har också svårt att klara Demasoni.. Man bör nog, som några säger, ha ett rätt stort gäng för att få det att funka. Det har nog mycket mat att göra, enligt mina erfarenheter. Mycket grönt.

          Kommentar

          • Tropfrog
            • October 2002
            • 8078

            #6
            Jag trorpå Carla. Höj aldrig kh med bikarbonat utan att först göra ett stort vattenbyte. Detta kan leda till amoniak utfällning och väldigt sjuka fiskar.
            MVH
            Magnus
            min zoon

            Kommentar

            • Materik
              • May 2003
              • 16

              #7
              Vet inte hur du har idag, men du kan ju tömma ur lite vatten eller flytta upp pumpen för att syresätta bättre. Då kommer utblåset närmare ytan och rör om mer. Prova ett tag om det gör att fiskarna mår bättre.
              Malawi freak

              Kommentar

              Arbetssätt...