dimmigt!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nico
    • November 2002
    • 112

    dimmigt!

    värför blir mitt akvarievatten dimmigt bara några dar efter ett vattenbyte???...tack för svar
    nico
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=68204
  • mgrant
    • July 2003
    • 475

    #2
    Troligtvis så har du för dålig filtrering och matar för mycket.
    Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
    Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

    Kommentar

    • skr
      • December 2002
      • 267

      #3
      Pja. Dimmigt vatten beror ofta på infusorier (små encelliga djur) som förökar sig i stor mängd. Själv har jag brottats med sådant några veckor nu. Vet inte exakt vad det beror på, övermatning och dålig filtrering kan förstås spela en roll, men det är inte fallet hos mig i alla fall. Vad jag har märkt (efter att ha blivit pekad i den riktningen) är att ljuset spelar stor roll; efter mörkläggning försvinner infusorierna. Möjligen behöver de energin från ljuset för att överleva. Det är då logiskt att de ofta uppträder vid den ljusa årstiden. Någon expert får gärna förklara exakt hur infusorierna funkar. """"

      Kommentar

      • nico
        • November 2002
        • 112

        #4
        tack båda två...ja, ja kanske matar för mycket och har en för svag pump!, men också ljuset kan vara ett problem...ja har ju nått blå/lila sken i mitt...de kan va det!!!!!!...tack!
        nico
        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=68204

        Kommentar

        • mgrant
          • July 2003
          • 475

          #5
          Nä tror inte det, frågan är nog snarare hur länge du har tänt i akvariet. Kan kanske vara en idé att minska ner tiden som det är ljust i akvariet. Några frågor bara:
          1. Hur stort är akvariet?
          2. Vilket filter har du?
          3. Hur ofte byter du vatten och hur mycket varje gång?
          Akvarium=300 L Pumpar=Fluval 304 + Aquaclear 404 med filterkammare.
          Fisk= 10 Malawi + 4 Glödbandstetror + 3 Blackmolly + 9 Malar.

          Kommentar

          Arbetssätt...