Uppstart av akvarium - grumligt/mjölkigt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • saturnine
    • November 2012
    • 11

    Uppstart av akvarium - grumligt/mjölkigt vatten?

    Kan ju börja med att säga "- Hej, jag är ny här"

    För 15-20 år sedan höll jag på ganska mycket med akvarier och hade ett par olika, men i samband med flyttar etc så trappades det av och jag har inte haft något de senaste , säg 10 åren.

    Fick ett akvarium av min fru i födelsedagspresent och har satt igång med att starta upp det. Har monterat bakgrund, hällt i sand (tvättad först, såklart), stenar och växter, samt de vattenberedningsmedel som följde med. Det har nu stått i tre dagar med pump och värmare. Det som gör mig aningen orolig är att vattnet inte klarnat. Med ljusrampen påslagen så ger vattnet ett lätt "mjölkigt" intryck och med den släckt så kan man nästan ana en grön ton.

    Vad jag tror det kan vara är att damm från grus och stenar tillsammans med syrebubblor bildar "mjöligheten". Den gröna tonen gör mig dock lite förvirrad - det kan väl inte vara alger redan?

    Ska se om jag kan få upp någon bild på det.

    Ät tacksam för tips och råd

    /J
  • MrH
    • October 2010
    • 2825

    #2
    det ger sig med tiden, gör några täta delvatten byten så klarnar det snart.

    varför har du inte satt i fisk än?
    MrH ---> 175L SA kub

    Kommentar

    • saturnine
      • November 2012
      • 11

      #3
      Ursprungligen postat av MrH
      det ger sig med tiden, gör några täta delvatten byten så klarnar det snart.

      varför har du inte satt i fisk än?
      Ja, det är väl lite som jag tror då kanske

      Har vägt alla tips och trix som jag läst och hört och tänkte i alla fall vänta någon dag med att sätta i några fiskar, så att det har lugnat sig lite i karet. Är jag fel på det? Det verkar dock finnas lika många tillvägagångssätt som tyckare, hehe.

      Vill dock minnas att jag förde i fiskar (kardinaltetror) i mitt allra första akvarium samma kväll som jag fyllt på med vatten och de klarade sig utan problem. Den här gången tänkte jag ha malawiciklider och vill inte riskera något ( de är ju lite dyrare)...men men, alla säger ju olika.

      /J

      Kommentar

      • Bluewing

        • August 2012
        • 10522

        #4
        Det är först när du tillsätter fisk som du startar igång de processer i akvarium och filter som bl.a omvandlar nitrit till nitrat. Ingen fisk - ingen process.
        Juwel Vision Sällskapsakvarium 180L , Juwel Vision 450L Diskus, Juwel Vision 450L Asien/Oceanien
        Juwel Lido 120

        Kommentar

        • MrH
          • October 2010
          • 2825

          #5
          alltså, det kommer inte hända något med vattnet eller filtret så länge du inte sätter i fisk eller något annat levande.
          så fort tempen är stabil så i med fisk
          men börja med ett fåtal, å sen tillför med några till med 3-4 veckors mellanrum. då är man rätt safe för att inte drabbas av nitrit å sjukdomar. å mata sparsamt dom första månaderna, det tar tid för att en nedbrytningsprocess ska komma igång i ett akvarium.

          tålamod är din bästa vän just nu
          MrH ---> 175L SA kub

          Kommentar

          • saturnine
            • November 2012
            • 11

            #6
            Ursprungligen postat av MrH
            alltså, det kommer inte hända något med vattnet eller filtret så länge du inte sätter i fisk eller något annat levande.
            så fort tempen är stabil så i med fisk
            men börja med ett fåtal, å sen tillför med några till med 3-4 veckors mellanrum. då är man rätt safe för att inte drabbas av nitrit å sjukdomar. å mata sparsamt dom första månaderna, det tar tid för att en nedbrytningsprocess ska komma igång i ett akvarium.

            tålamod är din bästa vän just nu

            Allrighty!

            Då kanske det är läge att köpa/släpa i de första fiskarna ex i morgon då?

            Tänkte börja med ett stim på 4-5 st. Labidochromis caeruleus

            /J

            Kommentar

            • MrH
              • October 2010
              • 2825

              #7
              låter kanon. och så ser du till och blir guldmedlem så du kan lägga in bilder i tråden och se alla härliga bilder i bildarkivet
              MrH ---> 175L SA kub

              Kommentar

              • saturnine
                • November 2012
                • 11

                #8
                Det har blivit mycket klarare nu och i morgon ska det köpas fiskar Någon i Malmö-trakten som har någon butik/odlare att rekommendera? ZooGiganten i Lomma verkar ha ett ganska bra utbud, så jag funderar på att söka min lycka där.

                Kommentar

                • joanjo
                  • November 2012
                  • 3

                  #9
                  Hej! Jag är också ny här!
                  Efter någon vecka med mitt nya akvarium så såg det ut som "spökvatten" (alltså småbarnsbegreppet som beskriver vad som händer när man häller vatten i ett urdrucket mjölkglas). Jag googlade fram att det kunde vara infusorier, alltså mikroskopiska organismer som växer av syre. Lösningen var att mörklägga i 3 dagar och sedan blev vattnet helt klart! Fiskarna hade det bra oavsett infusorierna, men det var ju inte så kul med ett mjölkvitt akvarium...

                  Kommentar

                  • ÅsaM
                    • June 2012
                    • 8

                    #10
                    Ursprungligen postat av joanjo
                    Hej! Jag är också ny här!
                    Efter någon vecka med mitt nya akvarium så såg det ut som "spökvatten" (alltså småbarnsbegreppet som beskriver vad som händer när man häller vatten i ett urdrucket mjölkglas). Jag googlade fram att det kunde vara infusorier, alltså mikroskopiska organismer som växer av syre. Lösningen var att mörklägga i 3 dagar och sedan blev vattnet helt klart! Fiskarna hade det bra oavsett infusorierna, men det var ju inte så kul med ett mjölkvitt akvarium...

                    Hej (ganska ny här :-))
                    Infusorier, undrar om det är det jag har. Jag har haft mitt 250l igång i ca 5 veckor. Vattnet har varit precis som ditt, som spökvatten sen första dagen. Rengjorde filtret (ett Eheim externt, tror det heter 2240) och det var fullt med skit. Det som förvånade mig mest var att slangarna för in/ut-vatten var fulla med slemmigt 'bös'. Hur kan det ha satt igen så fort? I zooaffären trodde de att jag först skulle behöva rengöra det efter ett halvår. Eller kan det vara att bakteriekulturen ej är igång än? Firrarna verkar må bra i alla fall...

                    Nån som har nån bra idé?

                    Kommentar

                    Arbetssätt...