Varför är vattnet grönt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holmqvist
    • November 2012
    • 3

    Varför är vattnet grönt?

    Vattnet i mitt akvarium är grönt, inte grönt på glaset utan så mycket grönt att man ej ser till baksidan på akvariet ens.
    Jag är ganska nybörjare med akvarium och började med ett 50 L, och nu har jag 200 L som jag köpte i AUG i år (2012).
    Ända sedan jag köpte 200 L akvariet har det varit mindre och större problem med det. Vattnet har aldrig varit helt klart.
    Vi gör rent ytterfiltret 1/veckan. Är det för ofta? Ytterfiltret är utav märke och modell AQUAEL, uni max, modell FZKN 250.
    Vattnet har gått från ganska klart till grumligt till mjölkigt till ganska klart igen till grumligt osv. och nu är det grönt vattnet.

    Alla fiskar är pigga och alerta. Har olika sorter utav slöjstjärtar mest, för nuvarande har jag 7 st. Har även cardinaltetror, rödmunstetror, platys och div. malar. Jag har ju frågat när jag köpte till de andra fiskarna vilka som gick ihop med guldfiskar och blev rekomenderad dessa.

    Vi har varit i div. djuraffärer/fiskaffärer och blivit rekomenderade att tillsätta nytt kol i filtret och när detta ej gav resultat blev vi tipsade om "Happy-Life" - flytande filtermedel. Detta har ej hjälpt speciellt mycket så nu vet jag ej vad vi ska göra.

    Jag är väldigt tacksam för svar.
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    #2
    Ursprungligen postat av holmqvist
    Vattnet i mitt akvarium är grönt, inte grönt på glaset utan så mycket grönt att man ej ser till baksidan på akvariet ens.
    Jag är ganska nybörjare med akvarium och började med ett 50 L, och nu har jag 200 L som jag köpte i AUG i år (2012).
    Ända sedan jag köpte 200 L akvariet har det varit mindre och större problem med det. Vattnet har aldrig varit helt klart.
    Vi gör rent ytterfiltret 1/veckan. Är det för ofta? Ytterfiltret är utav märke och modell AQUAEL, uni max, modell FZKN 250.
    Vattnet har gått från ganska klart till grumligt till mjölkigt till ganska klart igen till grumligt osv. och nu är det grönt vattnet.

    Alla fiskar är pigga och alerta. Har olika sorter utav slöjstjärtar mest, för nuvarande har jag 7 st. Har även cardinaltetror, rödmunstetror, platys och div. malar. Jag har ju frågat när jag köpte till de andra fiskarna vilka som gick ihop med guldfiskar och blev rekomenderad dessa.

    Vi har varit i div. djuraffärer/fiskaffärer och blivit rekomenderade att tillsätta nytt kol i filtret och när detta ej gav resultat blev vi tipsade om "Happy-Life" - flytande filtermedel. Detta har ej hjälpt speciellt mycket så nu vet jag ej vad vi ska göra.

    Jag är väldigt tacksam för svar.
    Min gissning är cyanobakterier, finns normalt i akvariumet fast kan gå till överdrift, de du drabbats av är en rejäl algblomning

    En vän till mig hade samma problem, de blev knallgrönt... rätt så tidigt efter uppstart... han startade om hela skiten... något annat funkade inte för honom iaf

    Kommentar

    • Inger H

      • December 2008
      • 11247

      #3
      Ursprungligen postat av freddan_gbg
      Min gissning är cyanobakterier, finns normalt i akvariumet fast kan gå till överdrift, de du drabbats av är en rejäl algblomning

      En vän till mig hade samma problem, de blev knallgrönt... rätt så tidigt efter uppstart... han startade om hela skiten... något annat funkade inte för honom iaf
      Det här "gröna", flyter det liksom omkring i vattnet - eller ligger det som en slemmig blågrön hinna på grus, rötter och växter?

      //Inger
      "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

      Kommentar

      • holmqvist
        • November 2012
        • 3

        #4
        jo vi har startat om från grunden 2 ggr, men det kommer tillbaka :/

        Kommentar

        • holmqvist
          • November 2012
          • 3

          #5
          inger, det gröna flyter omkring som typ.. moln eller hur man ska beskriva det, det är ett enda stort "moln". vi trodde först att det bara va extrema reflektioner, men nu är vattnet grönt :/ inga beläggningar på varken glas eller växter.

          Kommentar

          • SimonSaysBaka
            • August 2009
            • 788

            #6
            Svävalger är det nog, större vatten byte 50-70% och mörkläggning 2-5 till vattnet är klart, då vatten byte igen och mörklägg igen 1-2 dagar för att vara säker att det är borta ska nog fixa det tror jag.

            Vid mörkläggning se till att det inte finns en springa där ljus kan komma in, om du inte har några tjocka filtar så kan du tejpa på tidnings papper i några lager eller kartong så tar sig inget ljus in.
            Theres a fine line between "hobby" and "mental illness".

            Kommentar

            • Inger H

              • December 2008
              • 11247

              #7
              Ursprungligen postat av holmqvist
              inger, det gröna flyter omkring som typ.. moln eller hur man ska beskriva det, det är ett enda stort "moln". vi trodde först att det bara va extrema reflektioner, men nu är vattnet grönt :/ inga beläggningar på varken glas eller
              växter.
              UV tar bort dom gröna svävalgerna!
              Sen varför gör du rent ditt ytterfiltet 1ggr/veck? Du förstör dom "braiga" bakterierna som finns i ditt filtermedia med dessa täta filterrengöringar - så sluta med det!.

              //Inger
              "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

              Kommentar

              • solis
                • July 2008
                • 5064

                #8
                Jag har själv varit med om detta och det jag gjorde var att jag satte i ett bottenfilter sen försvann det men jag vet om jag har en tät dimma i karet så har jag satt i ett extra filter i karet, ett innerfilter och så har jag satt i sån där vit filtervadd ganska hårdpressat och sen har jag tagit ut detta filter och rengjort vadden några ggr per dag och då har det försvunnit mer och mer medans jag inte rör det vanliga filtret alls.
                Och som gullefjun säger rengör inte filtret så ofta det tar bort det bra i filtret.
                Vet ej hur det kommer att funka för grönalgerna men du har inget att förlora på att testa det.
                Här är länk när jag hade problem,, dom värsta korten kommer senare i tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132510
                Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                Kommentar

                • Christer5

                  #9
                  Köp et UV-C filter Green killing machine 9W som är ett filter med pump som man bara sätter in i akvariet.

                  Fungerar väldigt bra !

                  Kommentar

                  • Inger H

                    • December 2008
                    • 11247

                    #10
                    Ursprungligen postat av solis
                    Jag har själv varit med om detta och det jag gjorde var att jag satte i ett bottenfilter sen försvann det men jag vet om jag har en tät dimma i karet så har jag satt i ett extra filter i karet, ett innerfilter och så har jag satt i sån där vit filtervadd ganska hårdpressat och sen har jag tagit ut detta filter och rengjort vadden några ggr per dag och då har det försvunnit mer och mer medans jag inte rör det vanliga filtret alls.
                    Och som gullefjun säger rengör inte filtret så ofta det tar bort det bra i filtret.
                    Vet ej hur det kommer att funka för grönalgerna men du har inget att förlora på att testa det.
                    Här är länk när jag hade problem,, dom värsta korten kommer senare i tråden http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=132510
                    Jag tror personligen solis, att det var UVC:n, som tog bort dom gröna svävalgerna. Jag har den erfarenheten i alla fall.

                    //Inger
                    "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                    Kommentar

                    • solis
                      • July 2008
                      • 5064

                      #11
                      Har provat med min uv pumpen(innerfilter) och det gav inget resultat för mig det var först när jag satte i bottenfiltret som man såg hur det funkade om jag inte minns fel, men jag testade många grejor när jag hade problem, men den man kopplar till ytterfilter har jag hört ska vara bra.
                      Alla erfarenheter är bra erfarenheter, vad var det för uvc filter du hade var det ett innerfilter med lampor i eller var det något annat?
                      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                      Kommentar

                      • Inger H

                        • December 2008
                        • 11247

                        #12
                        ...fast iom, att du testade olika saker samtidigt, så är det svårt att avgöra vad som egentligen tog bort eländet - huvudsaken, är ju att det försvann.

                        Jag fick en släng av grönvatten på den tiden jag hade diskus, då kopplade jag på ett UVC på ytterfiltret - vilket funkade kanon.

                        Sen, är det faktiskt inte så himla länge sen jag hade det i mitt 540-liters. Då var jag ihärdig med, att lägga papper på ytan flera gånger i veckan, och på så sätt "fiska" upp en massa grönt, samt att jag ökade cirkulationen till max - vilket inte gillades av fiskarna, men det var bara för en kort period - det gröna, liksom bara försvann ganska så snabbt.
                        Fråga mig inte bara "varför" - eftersom jag inte kan svara på det.

                        //Inger
                        "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                        Kommentar

                        • solis
                          • July 2008
                          • 5064

                          #13
                          Alla sätt är bra utom dom dåliga Vet att jag provade en massa grejor under en kort period, kollade tillbaks i tråden jag hade och resultatet började bara en stund efter jag satte i bottenfiltret men man kan ju aldrig peka ut att det med säkerhet var det. Jag var jätteglad att jag lyckades iallafall för jag var inte långt ifrån att kasta ut karet, jag t.o.m blundade när jag gick förbi för att slippa se eländet hehe
                          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
                          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
                          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
                          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

                          Kommentar

                          • Inger H

                            • December 2008
                            • 11247

                            #14
                            Ursprungligen postat av solis
                            Alla sätt är bra utom dom dåliga Vet att jag provade en massa grejor under en kort period, kollade tillbaks i tråden jag hade och resultatet började bara en stund efter jag satte i bottenfiltret men man kan ju aldrig peka ut att det med säkerhet var det. Jag var jätteglad att jag lyckades iallafall för jag var inte långt ifrån att kasta ut karet, jag t.o.m blundade när jag gick förbi för att slippa se eländet hehe
                            Känner igen mig i ditt "tänk" - det där med att blunda.

                            //Inger
                            "Felix qui potuit rerum cognoscere tempus" - Lycklig är den som förstår händelsers orsaker.

                            Kommentar

                            • Bygert
                              • March 2010
                              • 2169

                              #15
                              Ett ok uvc-rör kommer att ta död på gröna svävalger, uv dödar allt som finns i vattnet som passerar förbi i röret. Under förutsättning då att det är ok, alltså att röret fungerar, att inte glasröret är smutsigt, att det är lagom fart på vattnet förbi röret och att det är tillräckligt dimensionerat. Att ta död på svävalger är liksom bland det som uv är bäst på.

                              Dock, även om man knäcker algerna med uv så finns det nån anledning i bakgrunden till att man får en algblommning. Man bör inte nöja sig med att bara avliva yttringen av det problemet utan även fundera över vad man kan göra åt orsaken. Det algerna behöver är ljus och näring. Ett akvarium som står så solljus kommer åt kan bli en bra kandidat för algsoppa. Man kan ju hantera det med att minska ljuset men jag tycker att man i första hand skall försöka komma åt det överskott på näring som ett algblommande akvarium med all sannolikhet har. Rimligen finns det överskott på kväve och fosfor när man får en svävalgsblommning och det gör man inget åt med att döda algerna med uv, tvärtom, när algerna dör kommer det ut ännu mer näring i vattnet.

                              Det man kan göra är att byta vatten, under förutsättning att man inte har dåligt vatten i kranen med mycket näring så sänker man nivåerna så. Man bör också om möjligt få in mer av högre växter och göra vad man kan för att gynna dem, alltså bra ljus och tillföra annan näring än kväve och fosfor, särskilt järn kan vara ett problem. Har man högre växter som växer på bra och man sköter vattenbyten så minskar risken för svävalger markant.

                              Därmed inte sagt att det är fel att ta till uv i en akut situation, det kan absolut vara lämpligt, bland annat för att få vettiga förutsättningar för att det skall växa roligare växter. Men för att då undvika att problemet återkommer när de döda algerna släpper en massa näring i vattnet är det absolut läge att göra rejäla vattenbyten.
                              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...