Varför är vattnet grönt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • holmqvist
    • November 2012
    • 3

    Varför är vattnet grönt?

    Vattnet i mitt akvarium är grönt, inte grönt på glaset utan så mycket grönt att man ej ser till baksidan på akvariet ens.
    Jag är ganska nybörjare med akvarium och började med ett 50 L, och nu har jag 200 L som jag köpte i AUG i år (2012).
    Ända sedan jag köpte 200 L akvariet har det varit mindre och större problem med det. Vattnet har aldrig varit helt klart.
    Vi gör rent ytterfiltret 1/veckan. Är det för ofta? Ytterfiltret är utav märke och modell AQUAEL, uni max, modell FZKN 250.
    Vattnet har gått från ganska klart till grumligt till mjölkigt till ganska klart igen till grumligt osv. och nu är det grönt vattnet.

    Alla fiskar är pigga och alerta. Har olika sorter utav slöjstjärtar mest, för nuvarande har jag 7 st. Har även cardinaltetror, rödmunstetror, platys och div. malar. Jag har ju frågat när jag köpte till de andra fiskarna vilka som gick ihop med guldfiskar och blev rekomenderad dessa.

    Vi har varit i div. djuraffärer/fiskaffärer och blivit rekomenderade att tillsätta nytt kol i filtret och när detta ej gav resultat blev vi tipsade om "Happy-Life" - flytande filtermedel. Detta har ej hjälpt speciellt mycket så nu vet jag ej vad vi ska göra.

    Jag är väldigt tacksam för svar.
  • freddan_gbg
    • December 2011
    • 297

    #2
    Ursprungligen postat av holmqvist
    Vattnet i mitt akvarium är grönt, inte grönt på glaset utan så mycket grönt att man ej ser till baksidan på akvariet ens.
    Jag är ganska nybörjare med akvarium och började med ett 50 L, och nu har jag 200 L som jag köpte i AUG i år (2012).
    Ända sedan jag köpte 200 L akvariet har det varit mindre och större problem med det. Vattnet har aldrig varit helt klart.
    Vi gör rent ytterfiltret 1/veckan. Är det för ofta? Ytterfiltret är utav märke och modell AQUAEL, uni max, modell FZKN 250.