PH fundering

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Peter79
    • April 2012
    • 311

    PH fundering

    Hej, har en fundering kring PH, blev tipsad av zoobutiken till mitt lilla kar, 54l, att köra PH-buffert för att få ett stabilt PH, men nu när har jag gått upp både i storlek och engagemang så undrar jag vad PH-buffet har för nackdelar?
    Kanske ska använda något naturligare men är nog inte riktigt redo för en CO2-anläggning, fast växterna hade väll sagt tjohoo!
    Detta kar har varit igång snart 1 mån.

    //Peter

    Klicka på bilden för större version

Namn: Akv_180_121031.jpg
Visningar: 1
Storlek: 123,7 KB
ID: 2183527
  • Sleaper

    • September 2008
    • 2893

    #2
    Vet inte vad för slags "pH-buffert" du menar. Kalk kan ju stabilisera pH eller iaf. förhindra alltför lågt pH. Däremot kan man trots kalk få ett stigande pH genom att växterna snabbt kan konsumera tillgänglig CO2 ifall det finns tillräcklig belysning och övriga näringsämnen.
    Enda sättet att stabilisera pH över dygnet i ett växtkar är med CO2-tillsats styrt över controller, vad jag vet.

    Kommentar

    • Einarsson
      • May 2012
      • 2956

      #3
      Eftersom det handlade om att "stabilisera" pH kanske det rent av är någon produkt för att höja KH-värdet? Eftersom ett högre KH minskar svängningarna i pH. Bara så du minskar risken för plötsliga svängningar
      350L Diskus

      Kommentar

      • Peter79
        • April 2012
        • 311

        #4
        Det är Waterlife 6.5 buffer, hade 7.2 från börjar men när jag nämde att jag ska ha mkt växter tipsades jag om 6.5 istället.....

        Kommentar

        • Sleaper

          • September 2008
          • 2893

          #5
          Ett högre KH minskar ju risken för ev. pH-sänkning, men förhindrar ju inte att pH pendlar mellan t.ex. 7,5-8,5 över dygnet. Just genom växternas konsumtion av CO2, om detta är en begränsande faktor. Det kan alltså vara intressant att mäta pH morgon och kväll för att se ev. skillnad.

          Kommentar

          • Peter79
            • April 2012
            • 311

            #6
            Då ska jag göra d, börjar ikväll, återkommer...

            Kommentar

            • freddan_gbg
              • December 2011
              • 297

              #7
              Ett tips för att stabilisera pH är att höja kH, vilket du gör med bikarbonat, använder det i mina 3 kar vid varje vattenbyte!

              Jag kör på ca 1msk i mitt sällskap och 1 1/3 i malwit per hundra liter! Kan säga att de fungerar super och är mycket billigare än någon överprisphbuffert :P


              Kan någon förklara de med att pH ändras över dygnet..? måste vara såpass lite att de inte är mätbart med ett vanligt test? Jag har inte märkt någon skillnad!?
              Senast redigerad av freddan_gbg; 31 October 2012, 20:38.

              Kommentar

              • Peter79
                • April 2012
                • 311

                #8
                Tack för tips, jag märkte inte heller någon direkt färgskillnad på PH-testet igår kväll och nu imorse.
                Kanske ska införskaffa mig ett KH-test också...

                Kommentar

                • stefanr72
                  • November 2010
                  • 1027

                  #9
                  Ursprungligen postat av freddan_gbg


                  Kan någon förklara de med att pH ändras över dygnet..? måste vara såpass lite att de inte är mätbart med ett vanligt test? Jag har inte märkt någon skillnad!?
                  Har du mycket växter som avger koldioxid nattetid så kan PH sjunka rejält.

                  Kommentar

                  • Einarsson
                    • May 2012
                    • 2956

                    #10
                    Växter avger väl inte co2. De förbrukar co2? Är väl snarare så att växterna slutar förbruka co2 på natten och då blire högre halter av det i karet (om man inte stängt av co2-tillförseln på något sätt) och därmed lägre pH.
                    350L Diskus

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Ursprungligen postat av Einarsson
                      Växter avger väl inte co2. De förbrukar co2? Är väl snarare så att växterna slutar förbruka co2 på natten och då blire högre halter av det i karet (om man inte stängt av co2-tillförseln på något sätt) och därmed lägre pH.
                      Jorå vid mörker avbryts fotosyntesen och växter och alger övergår till att förbruka syre och avge Co2.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2893

                        #12
                        Kan någon förklara de med att pH ändras över dygnet..? måste vara såpass lite att de inte är mätbart med ett vanligt test? Jag har inte märkt någon skillnad!?[/QUOTE]
                        Har man mycket växter och god belysning och ingen tillsatt CO2, kan pH lätt hamna på 8,5-8,8 på kvällen. Mycket växter och mycket belysning är ingen bra kombo, ifall man inte kan matcha med mer CO2 osv.
                        Senast redigerad av Sleaper; 01 November 2012, 16:29.

                        Kommentar

                        • vitloksbrod
                          • February 2012
                          • 45

                          #13
                          En fråga som inte hör till ämnet, men vad heter de växterna som du har längstfram till vänster i karet som ser ut som ”gräs” ? Och hur högt blir detta ”gräset”?

                          Kommentar

                          • Sleaper

                            • September 2008
                            • 2893

                            #14
                            Ursprungligen postat av stefanr72
                            Har du mycket växter som avger koldioxid nattetid så kan PH sjunka rejält.
                            Att pH sjunker på natten när man har mycket växter är inget jag kunnat notera någonsin, även att det stämmer med att processen (fotosyntesen) så att säga går "baklänges" på natten. Det krävs nog ett väldigt o-buffrat vatten med extremt lågt KH för att pH skall "sjunka rejält". Det kan ju däremot bli mera "normalt" fram på morgonen innan belysningen tänts, ifall det varit högt (>8pH) på kvällen.

                            Kommentar

                            • Peter79
                              • April 2012
                              • 311

                              #15
                              Visst Vitlöksbröd, gräset heter Nålgräs eller Hårgräs, roligt marktäckande gräs. Jag har bara haft d ca 1 månad så det har inte riktigt tagit fart ännu, men flera strån dyker upp på nya ställen har jag sett, här kommer info.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...