Klor?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nellz
    • October 2012
    • 33

    Klor?

    Hur gör man egentligen med klor och hur farligt är det? Har förstått att vattenverken här i linköping renar vattnet med kloramin=inte bra. Måste jag nu köra stenhårt med vattenberedning vid varje vattenbyte? Nu när jag startade upp akvariet hade jag i en lagom dos easy-life. Testade vattnet nån vecka senare och tyckte inte att det verkade visa något klor, i såna fall ytterst lite. Men nu är jag ju nervös och känner att man borde ha i vattenberedning typ jämt men det är väl överdrivet kanske. Men hur farligt är kloret egentligen? Vad händer med fisken? Finns det anledning att noja?
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Kloramin är aggressivt och skadar fiskens slemhud och gälmembran. Om det finns för höga kloraminhalter i vattnet brukar fisken direkt uppvisa obehag i form av snabba ryckiga rörelser och skrubbar sig mot botten. Man ser tydligt att de irriteras och du bör då bereda vattnet med ex. easy-life ffm! Menar du att du testat hur mycket kloramin ditt vatten innehåller, får nämligen känslan att du menar att du testat för nitrit?
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Nellz
      • October 2012
      • 33

      #3
      Jag testade för kloramin, nitrit finns där inget för det är inga fiskar i än Men det är lugnt så länge man har i vattenberedning då? Jag försöker bara få kläm på hur allt funkar, så hellre en dum fråga för mycket än att man aldrig lär sig nåt :P

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Har fattat det som att kloramin är tillsatt i det komunala vattnet i Göteborg? Men jag har aldrig märkt några tecken på att fiskarna reagerar negativt vid vattenbyte. Tillsätter alltså inget vattenberedningsmedel men har ändå inte sett några tecken på obehag även vid större vattenbyten.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Klor är definitivt inte samma sak som kloramin.
          Klor kan luftas ut, men det kan inte kloramin
          Har man kloramin i kranvattnet skall man använda vattenberedningspreparat eller t.ex. C-vitamin som neutraliserar kloraminet. Observera att inte alla vattenberedningspreparat fungerar mot kloramin (se på förpackningen)
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Sleaper
            Har fattat det som att kloramin är tillsatt i det komunala vattnet i Göteborg? Men jag har aldrig märkt några tecken på att fiskarna reagerar negativt vid vattenbyte. Tillsätter alltså inget vattenberedningsmedel men har ändå inte sett några tecken på obehag även vid större vattenbyten.
            vad jag vet används inte kloramin i Göteborg
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Sleaper

              • September 2008
              • 2893

              #7
              Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
              vad jag vet används inte kloramin i Göteborg
              Gött!

              Kommentar

              Arbetssätt...