Vattenbyte och vattentester - hur mycket, hur ofta?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Sanna M
    • October 2012
    • 39

    Vattenbyte och vattentester - hur mycket, hur ofta?

    Skulle vilja ha kommentarer från kunniga akvarister

    Hur ofta gör ni delvattenbyte?
    Använder ni vattentester? Regelbundet, eller vid behov sas?
    Vad för(sorts) tester använder ni?
    Vad behöver man testa för?
    Jag har dels dropptest, dels strips. Stripsen testar ju mycket vilket känns bra, men sedan jag fått "farligt"värde på klor (i ett akvarie som var igång och utan några nya vattenbyten) så funderar man ju på hur mycket man kan lita på dem?
    Suger ni botten eller låter ni den vara?

    Jättetacksam för svar
    Hälsn. Sanna
    I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )
  • KristianE
    • April 2012
    • 1443

    #2
    Jag gör som följer, men det finns ju massa olika skolor för hur man gör.
    VB varje vecka
    Testar i princip aldrig vattnet nu när det är igång men har Seras stora kit med dropptester. Håller koll på nitrit vid uppstart och testar PH ibland eftersom jag kör med co2 gödning.
    Teststrippar är i princip värdelösa då dom kan ge konstiga värden precis som du fått.
    Rör inte botten, det är helt ok att suga upp det som ligger uppe på botten men gräv inte runt det förstör mer än det hjälper.
    //Kristian
    Följ mitt 1440l SA projekt på
    http://www.zoopet.com/forum/showthre...=152415&page=2

    Kommentar

    • Sanna M
      • October 2012
      • 39

      #3
      Tack Hur mycket vatten byter du då ungefär? 10%?
      Hälsn. Sanna
      I vårt hem finns: *Sällskapsakvarie 180 l *Sällskapsakvarie 100 l *Ciklidakvarie 350 l (sambons) * Ciklidakvarie 180 l (styvsonens) *Yngelakvarie 60 l *Ynglingsakvarie 20 l (samt sphynxkatter, hund och gerbiler )

      Kommentar

      • Christer5

        #4
        Jag byter 30 % varje vecka helst samma dag.

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          Hur ofta gör ni delvattenbyte?
          I kar med låg belastning = 20% var 14.e dag
          I kar med normal belastning = 20-25% var 7.e dag
          I kar med hög belastning = 10-20% var 3.e dag


          Använder ni vattentester? Regelbundet, eller vid behov sas?
          Nej, behövs inte i kar med balans.
          Ibland när jag startar upp ett nytt kollar jag Nitrit. Men bara ibland.

          Vad för(sorts) tester använder ni?
          Se ovan, enbart Nitrit.....ibland

          Vad behöver man testa för?
          Beroende på vilken set up man har, samt vilket kranvatten man har.
          Alltifrån inget alls till hur mycket som helst.

          Jag har dels dropptest, dels strips. Stripsen testar ju mycket vilket känns bra, men sedan jag fått "farligt"värde på klor (i ett akvarie som var igång och utan några nya vattenbyten) så funderar man ju på hur mycket man kan lita på dem?
          Strips har ett klart högre värde som bränsle i den öppna spisen än som
          test av vatten. Värdelösa, går inte att lita på. Antingen dropptester eller
          feta elektronisk testutrustning är det som gäller
          .

          Suger ni botten eller låter ni den vara?
          Aldrig.....varför skulle jag....dom är tokrena hela tiden.
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Sleaper

            • September 2008
            • 2893

            #6
            VB varje vecka ca. 50%. Tillsätter inget annat än PMDD.
            Har endast permanent pH-test (dropchecker) p.g.a. gödning med CO2.
            I övrigt gör jag bara en pH-test någon gång i kvartalet för kontroll av dropchecker och controller.
            Slamsuger bara ifall det ansamlats mycket "bös" på något ställe.

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Ursprungligen postat av KristianE
              Jag gör som följer, men det finns ju massa olika skolor för hur man gör.
              VB varje vecka
              Testar i princip aldrig vattnet nu när det är igång men har Seras stora kit med dropptester. Håller koll på nitrit vid uppstart och testar PH ibland eftersom jag kör med co2 gödning.
              Teststrippar är i princip värdelösa då dom kan ge konstiga värden precis som du fått.
              Rör inte botten, det är helt ok att suga upp det som ligger uppe på botten men gräv inte runt det förstör mer än det hjälper.
              Håller ej med, eller bara delvis
              En nitritsticka kan indikera att en nitrittopp är på gång i ett nystartat akvariet, inget värdelöst med det, därimot ger det ingen bra siffra på halten.. men i detta fall så kan man bara agera på ett sätt i alla fall, diet, små vattenbyten vart tredje dag och hålla tummarna.

              Köp inget dropptest för nitrit, har du gjort vad du kunnat (finns en hel del tips här) så får du ingen spik. Att mäta är inte allt, att förbygga är mer.

              Lite mat, lite population, bra botten för växterna och ruhe (som man säger på tyska) och allt går bra. Det som du vill mäta är ev alkalinitet KH, ph (men där är egentligen dropptest också klent, elektrod rekomenderas).. Men de flest av dessa värden bestäms av ditt kranvatten, så kolla kommunens hemsida..

              Och sug botten om du känner för det, men var ingen pedant.

              En termometer skulle jag dock investera i och eventuellt en doppvärmärmare med termostat (dock model underdimisionerad i fall termostaten låser sig).. 0,2W per liter räcker för 1 eller 2 grader. hellre 2 doppvärmare en en stor.
              Senast redigerad av Xul; 30 October 2012, 22:49.

              Kommentar

              • Christer5

                #8
                Helt klart att du skall köpa nitrit dropptest

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #9
                  Ursprungligen postat av Sanna M
                  Hur ofta gör ni delvattenbyte?
                  Det beror på hur mycket fisk (och vilka) jag har i akvariet, hur mycket växter, vattevärdena och filtervolymen.

                  Använder ni vattentester? Regelbundet, eller vid behov sas?
                  Vid uppstart - annars inte, men jag ser på fiskarnas beteende om något är fel - gör du?

                  Vad för(sorts) tester använder ni?
                  Vad behöver man testa för?
                  Jag håller koll på pH och KH - sedan sköter jag akvariet på ett sådant sätt att jag inte får nitrit annars skulle jag kolla detta också. Sedan om man har mycket växter behöver man en del tester specifikt för växtakvarier.

                  Jag har dels dropptest, dels strips. Stripsen testar ju mycket vilket känns bra, men sedan jag fått "farligt"värde på klor (i ett akvarie som var igång och utan några nya vattenbyten) så funderar man ju på hur mycket man kan lita på dem?
                  Rent allmänt så är dropptester betydligt bättre än stickor. Är det klor eller kloramin som du har - det förstnämnda är tämligen ofarligt, inte det sistnämnda.

                  Suger ni botten eller låter ni den vara?
                  Aldrig, men om man avnågon anledning har en massa skit på botten så behöver man så klart slamsuga
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13131

                    #10
                    Ursprungligen postat av Xul
                    Håller ej med, eller bara delvis
                    En nitritsticka kan indikera att en nitrittopp är på gång i ett nystartat akvariet, inget värdelöst med det, därimot ger det ingen bra siffra på halten.. men i detta fall så kan man bara agera på ett sätt i alla fall, diet, små vattenbyten vart tredje dag och hålla tummarna.
                    Du kan göra mer och bättre åtgärder ex.Tillsats med av en bakteriekultur eller urkramat filtermaterial från ett inkört filter hjälper mer och matstopp gäller alltid.

                    Ursprungligen postat av Ken Olofsson
                    Hur ofta gör ni delvattenbyte?
                    I kar med låg belastning = 20% var 14.e dag
                    I kar med normal belastning = 20-25% var 7.e dag
                    I kar med hög belastning = 10-20% var 3.e dag
                    I fallet med hög belastning så anser jag att ett större vattenbyte var 7.e dag vore bättre än 2 mindre. Anledningen är att vid flera mindre så får du inte ut lika mycket föroreningar eftersom du även tömmer ut det du nyligen bytta vattnet. Jag skulle säga att 40-50% var 7.e dag är bättre.
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    • perfetto
                      • March 2008
                      • 1593

                      #11
                      Jag byter väl ca 15-20% var tionde dag, skulle jag tro. Använder inga gödningsmedel eller avnitrifieringsmedel.
                      Sandbottnen städas av Malaysiska Sandsnäckor och är i princip helt ren varje morgon. Alger förekommer inte i kar med Black Mollys : )

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        I fallet med hög belastning så anser jag att ett större vattenbyte var 7.e dag vore bättre än 2 mindre. Anledningen är att vid flera mindre så får du inte ut lika mycket föroreningar eftersom du även tömmer ut det du nyligen bytta vattnet. Jag skulle säga att 40-50% var 7.e dag är bättre.

                        det är nog så att det är fallet med normala kar.

                        men här.....nope...fungerar inte.

                        63 liters med otrevlig hög belastning av endlers och ancistrus.

                        försökte ett tag med att byta 40-50-60% en gång i veckan.

                        men märkte att stresssjukdomarna kom.

                        gick över till 40-50% 2 ggr / vecka, funkade bra.

                        sakta gått ner i mängd, men behållt 2 ggr / vecka.

                        funkar.......don't fix anything if it works....



                        .
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        Arbetssätt...