Flaskfunderingar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GulaHuset
    • September 2012
    • 65

    Flaskfunderingar

    Klicka på bilden för större version

Namn: IMAG1221-1.jpg
Visningar: 1
Storlek: 147,2 KB
ID: 2183483
    Sitter här med mina flaskor och funderar. Behöver jag allt det här och hur ska jag använda dem egentligen? De två till vänster (conditioner och alive) har vi redan i akvariet och när vi gjorde ett litet vattenbyte igår blandade vi det i hinken innan vi hällde i det nya vattnet.

    Den gröna förstår jag ju är nödvändig. Växtnärig. Köpte den idag. Och nu funderar jag: Kan jag hälla det direkt i akvariet eller ska jag ta upp lite vatten i en kanna och blanda det där så att det späds ut?

    Den guldiga flaskan heter KH/PH/NH4 redux. Den antar jag att jag behöver också då vårt akvarievatten är grymt hårt (dKH 10 och PH 7,6). Det beror förmodligen på gruset vi har i. Ingen sa att det skulle påverka så mycket, tyvärr, trots att vi frågade om vi kunde välja vilket grus vi ville eller omd et var något vi skulle tänka på.(Kranvattnet har dKH 6 och PH 6,8). På vår lokala djuraffär reagerade hon på att vi hade så hårt vatten när vi kom med vår döda fisk, men hon trodde inte att det var det som var dödsorsaken ändå. Nu funderar jag lite: De fiskar som bor där nu har vi haft i ca 10 dagar. De är orangea mollys. Är det till nytta för dem att sänka dKH och PH eller kan det vara olyckligt att förändra värdena nu? För framtida fiskar kanske det är idé att sänka värdena? Och hur ofta ska produkte användas? En gång i veckan? Varje dag? Jag tänker att gruset utsöndrar ju sådant so gör vattnet hårt hela tide. Eller reduceras det med tiden? Inte väl? Finns det adra tips på hur man kan sänka dKH och/eller PH?

    Tacksam för svar!

    /Anna-Maria



    Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.
  • MonkanS
    • December 2011
    • 861

    #2
    Växtnäringen kan vara bra att tillsätta samtidigt som ni gör vattenbyte. Gärna då utblandat med en del det vattnet som ska mer i karet.
    Vad det övriga är och om det är bra eller ej får någon annan svara på. Jag har aldrig sett dessa flaskor. Men det finns säkert någon klok person här som vet vad det är.
    Bra och billig växtnäring köper sedan här: http://www.haack.se/pmdd/
    Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
    http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

    Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

    Kommentar

    • Tobbe R
      • May 2009
      • 654

      #3
      Ursprungligen postat av GulaHuset
      [ATTACH=CONFIG]56333[/ATTACH]
      Sitter här med mina flaskor och funderar. Behöver jag allt det här och hur ska jag använda dem egentligen? De två till vänster (conditioner och alive) har vi redan i akvariet och när vi gjorde ett litet vattenbyte igår blandade vi det i hinken innan vi hällde i det nya vattnet.

      Den gröna förstår jag ju är nödvändig. Växtnärig. Köpte den idag. Och nu funderar jag: Kan jag hälla det direkt i akvariet eller ska jag ta upp lite vatten i en kanna och blanda det där så att det späds ut?

      Den guldiga flaskan heter KH/PH/NH4 redux. Den antar jag att jag behöver också då vårt akvarievatten är grymt hårt (dKH 10 och PH 7,6). Det beror förmodligen på gruset vi har i. Ingen sa att det skulle påverka så mycket, tyvärr, trots att vi frågade om vi kunde välja vilket grus vi ville eller omd et var något vi skulle tänka på.(Kranvattnet har dKH 6 och PH 6,8). På vår lokala djuraffär reagerade hon på att vi hade så hårt vatten när vi kom med vår döda fisk, men hon trodde inte att det var det som var dödsorsaken ändå. Nu funderar jag lite: De fiskar som bor där nu har vi haft i ca 10 dagar. De är orangea mollys. Är det till nytta för dem att sänka dKH och PH eller kan det vara olyckligt att förändra värdena nu? För framtida fiskar kanske det är idé att sänka värdena? Och hur ofta ska produkte användas? En gång i veckan? Varje dag? Jag tänker att gruset utsöndrar ju sådant so gör vattnet hårt hela tide. Eller reduceras det med tiden? Inte väl? Finns det adra tips på hur man kan sänka dKH och/eller PH?

      Tacksam för svar!

      /Anna-Maria



      Nej, ditt vatten är inte grymt hårt, det är perfekt för molly's. Om man påstår annat i affären så sluta lyssna på personalen, som vanligt vet de inget.
      Om du vet, eller kan ta reda på, om ni har kloraminer i vattnet kan du använda "conditioner", vad det nu är. Det går lika bra med c-vitamin.

      Alive vet jag inte heller vad det är, men det står väl på flaskan allt fantastiskt det för med sig. Jag har haft akvarium i 40 år och häller aldrig okända vätskor i vattnet, finns det inte en ordentlig innehållsförteckning ska man inte använda det.

      Tobbe

      Kommentar

      • GulaHuset
        • September 2012
        • 65

        #4
        ALIVE:

        En koncentrerad högpresterande bakteriekulturblandning bestående av utvalda element som omedelbart efter tillsättning i vattnet börjar verka för att ta bryta ned skadliga ämnen i vattnet.

        Dessutom kommer de element som ingår i denna produkt att eliminera farliga ämnen som ammoniak och nitrit, vilka produceras av fiskarna, och minskar förekomsten av slam på botten och i filtret med hjälp av hydrolytiska enzymer.
        Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

        Kommentar

        • GulaHuset
          • September 2012
          • 65

          #5
          Ursprungligen postat av MonkanS
          *
          Bra och billig växtnäring köper sedan här: http://www.haack.se/pmdd/
          Tack för tipset!
          Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

          Kommentar

          • GulaHuset
            • September 2012
            • 65

            #6
            Ursprungligen postat av Tobbe R
            Nej, ditt vatten är inte grymt hårt, det är perfekt för molly's. Om man påstår annat i affären så sluta lyssna på personalen, som vanligt vet de inget.
            Om du vet, eller kan ta reda på, om ni har kloraminer i vattnet kan du använda "conditioner", vad det nu är. Det går lika bra med c-vitamin.

            Alive vet jag inte heller vad det är, men det står väl på flaskan alltfantastiskt det för med sig. Jag har haft akvarium i 40 år och häller aldrig okända vätskor i vattnet, finns det inte en ordentlig innehållsförteckning ska man inte använda det.

            Tobbe
            Tack för ditt svar! Vårt kranvatten fick 0 på klor. Skönt att veta att vattnet är perfekt för mollys. Platy sk vi ha också, men tetror blir det nog inga i det vattnet. Fick barnen att bli förtjusta i indianplatys och någon orange variant med svarta fenor i stället. (De kunde inte bli kära i samma...)
            Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Ursprungligen postat av GulaHuset
              ALIVE:

              En koncentrerad högpresterande bakteriekulturblandning bestående av utvalda element som omedelbart efter tillsättning i vattnet börjar verka för att ta bryta ned skadliga ämnen i vattnet.

              Dessutom kommer de element som ingår i denna produkt att eliminera farliga ämnen som ammoniak och nitrit, vilka produceras av fiskarna, och minskar förekomsten av slam på botten och i filtret med hjälp av hydrolytiska enzymer.
              Det låter ungefär som en TV-shop produkt.......
              Det som saluförs som bakterieblandning är oftast näring för bakterier. Bakterier i en vätska har inte särskilt lång livstid, för det mesta. Hydrolytisk betyder ordagrant vattendelande, vilket torde vara av noll och intet värde, annat än för butikens dagskassa.....
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • GulaHuset
                • September 2012
                • 65

                #8
                Alice och conditioner skulle jag absolut ha när vi startade akvariet och sen står det på flaskan att man ska ha i det vid vattenbyte. Men ni menar alltså att det enda vi behöver är växtnäringen?
                Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13131

                  #9
                  Ursprungligen postat av GulaHuset
                  Alice och conditioner skulle jag absolut ha när vi startade akvariet och sen står det på flaskan att man ska ha i det vid vattenbyte. Men ni menar alltså att det enda vi behöver är växtnäringen?
                  har du vattenberedningsmedel så ska du självklart använda det, det gör vattnet lite "fiskvänligare" tex som att skydda slemhuden på fisken.
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Rubberman
                    • March 2012
                    • 101

                    #10
                    "Keep it simple" Byt vatten en gång per vecka (20- 50%) beroende på vad ni vill uppnå. (+växt/fisk balans)
                    Finns inga kloraminer i kranvattnet strunta i vattenberedningsmedel......
                    Mickla inte med hårdheten om det inte är absolut nödvändigt, då den männskliga faktorn (du) för eller senare kommer att göra fel ....
                    Vill du ha fart på växter tillsätt pmdd och EC, detta kan även mildra en algboom som brukar komma efter ca en-tre månader i nytt kar...

                    Ha tålamod, förändringar tar inte dagar eller veckor utan månader .......

                    Kommentar

                    • Mumin
                      • October 2007
                      • 3837

                      #11
                      Jag bor också i Stockholm och har aldrig i några vattenberedningsmedel, det funkar i alla mina tio kar.
                      För mycket är inte nog!
                      Jag VILL ha en Elefantofon!!

                      Kommentar

                      • GulaHuset
                        • September 2012
                        • 65

                        #12
                        Ursprungligen postat av Mumin
                        Jag bor också i Stockholm och har aldrig i några vattenberedningsmedel, det funkar i alla mina tio kar.
                        Tio??? VAR gör man av tio akvarium??? Vi hade svårt att hitta plats för ett...
                        Vi är en familj med ett akvarium startat i september 2012, vilket betyder att vi är noviser hela bunten. I familjen finns tre barn: en akvarieintresserad son (9 år) , en djurälskande pälsdjursallergisk dotter (7 år) och en akvarietittande dotter (2 år). Och ett 96-liters sällskapsakvarium där våra husdjur bor.

                        Kommentar

                        • MonkanS
                          • December 2011
                          • 861

                          #13
                          Ursprungligen postat av GulaHuset
                          Tio??? VAR gör man av tio akvarium??? Vi hade svårt att hitta plats för ett...
                          Lätt att hamna i nördstadiet...
                          Själv har jag efter knappt ett år, ett kar på 180 l och en liten kub på 20 l. I den sistnämnda ska det snart få tuffa omkring några körsbärsräkor...
                          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                          Kommentar

                          • Ken Olofsson
                            • November 2006
                            • 8014

                            #14
                            Hade 11 som mest
                            Nu nere på 4 eller 6 beroende på hur jag räknar
                            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                            Kommentar

                            • Mathias Nilsson
                              • July 2011
                              • 6552

                              #15
                              Flaskfunderingar

                              Ursprungligen postat av MonkanS
                              Lätt att hamna i nördstadiet...
                              Själv har jag efter knappt ett år, ett kar på 180 l och en liten kub på 20 l.
                              Du ligger efter...

                              Jag hade 11 efter ett år och jag tycker att jag borde hunnit med fler..

                              http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                              "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                              Kommentar

                              Arbetssätt...