"Naturligt" Kalk I karet ???????

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    "Naturligt" Kalk I karet ???????

    Bytte just vatten, och då kom en tanke tillbaka till mig som har legat och "grott" bak i huvvet en längre tid.

    En hel del tillför ju Kalk i sina kar för att buffra upp det lite.

    En del pytsar i kalksten, en del kör med marmorkross i pumpen, lika många variantioner som det finns kar verkar det som.

    Nu när jag bytte vatten, så råddade jag till lite på botten med en sten.

    Under stenen låg det en massa tomma skal från Malayerna. Riktigt stora saker, kanske 3-4 cem långa. Alltså, själva snäckan var sedan länge borta, enbart skalet.


    Är det skalet uppbyggt av Kalk ? (som många andra liknande skal).

    Om ja,,,

    Är det så att om man har Malayer (eller andra snäckor) i karet, så får man då en naturlig buffring av karet, eftersom tomma skal borde ju då sakta men säkert "försvinna" ut i karet, eller iaf brytas ner i sanden, och sedan tas upp av karet.

    Om detta är fallet, kan det förklara varför de som har många malayer / sndra snäckor i sina kar tycker att det är stabila kar, med ganska mycket vingelmån på vattnet ??



    Eller är jag inne påfel tanke ??





    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Snäckskal innehåller kalk - men de gör ju ingen nytta för buffringen innan skalen börjar lösas upp.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Snäckskal innehåller kalk - men de gör ju ingen nytta för buffringen innan skalen börjar lösas upp.


      det är jag med på.

      men de dör ju efterhand.

      och om jag tittar på de kar jag har "gjort om" så inte katten är det drivor med tomma skal.

      och jag vet att i praktiken alla kar har haft konstant hundratals malayer.

      efter ett par år så borde det vara drivor med skal, antingen på botten, eller nere i sanden.....om det inte löses upp efterhand.....

      och....när de då löses upp, blir det kalk ut i karet som buffrar vattnet ?


      eller ??


      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Nasso
        • November 2010
        • 719

        #4
        Sv: "Naturligt" Kalk I karet ???????

        Detta säger jag utan någon som helst efterforskning... men...

        Rent logiskt så måste ju kalken i skalen komma någonstans ifrån. Förmodligen från vattnet. När en död snäcka "löses upp" så "lämnas det tillbaka". Städar man bort döda snäckor så plockar man bort lite kalk.

        Förmodligen måste man krossa och finfördela snäckskalen för att det ska buffra vattnet på något bra sätt och förmodligen tillsätta nya snäckor utifrån.

        Men, det bara mina spontana tankar. Kan ha fel.
        /Emil Andersson
        120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

        Kommentar

        • MonkanS
          • December 2011
          • 861

          #5
          Jag har väl också haft en del funderingar omkring snäckor och kalk. Jag lade ner ett litet antal malajer i mitt kar för ett par veckor sedan. Jag har tänkt i de banorna att snäckorna måste ha kalk för att bilda skal. Om man inte tillsätter kalk utifrån så måste de ta den kalken som kan finnas i vattnet. Har undrat ibland om det räcker för dom? Men det gör det då förmodligen. När sedan snäckor dör så blir skalen kvar. Skalen löses säkerligen långsamt upp och ny kalk finns för de nya snäckorna som blir. Men eftersom snäckorna efter hand förökar sig så var kommer kalken ifrån som är i vattnet? Finns det måhända lite kalk i gruset som löses upp i vattnet?
          Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
          http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

          Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Ken Olofsson
            och om jag tittar på de kar jag har "gjort om" så inte katten är det drivor med tomma skal. .
            Eftersom kalken löser sig om pH ligger under 7.6.

            Förr köpte jag en säck med snäckskal (hönsfoder) på Lantmännen och blandade i gruset
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Ferengi
              • August 2008
              • 399

              #7
              Intressant!

              Jag har också en massa malayer som förökar sig nåt kopiöst, deras skal ser hela och fina ut. Däremot mina Helenor dör sotdöden. Deras skal "löses" upp och blir missfärgade - nästan vita fläckar här och där. Har länge misstänkt EC som boven i dramat, kan den påverka kalkmängden i karet? Varför påverkas inte malayernas skal?

              Kommentar

              Arbetssätt...