Bra akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • daje93
    • August 2012
    • 31

    Bra akvarievatten?

    hejsan, har 2 st akvarium, ett på 65 liter och ett annat på 30-35 liter, vad ska man göra för att få fiskarna och växterna må så bra som möjligt?

    vad har ni för tips för att få vattnet bli bra, fiskarna må bra och växterna må bra?

    tack på förhand, daje93
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    rätt sorts och rätt mängd fisk i förhållande till karets storlek, rätt foder till dessa fiskar plus vattenbyten i storleksklassen 20-30% / vecka och sist men inte minst.....rätt dimmat filter.

    då blir det alltid bra

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • daje93
      • August 2012
      • 31

      #3
      de lilla på 30 eller 35 l har jag ca 10-11 guppys och lite ungar och 2 malar. Där är växterna as bra!
      men i de stora 65 liters akvariet där har jag 10 neontetror, 1 svärdbärare, 1 stor mal och 4 platys.
      Där dör växterna hela tiden och vattnet verkar aldrig bli riktigt bra.
      har två pumpar i 65 akvariet och en liten i de lilla akvariet,

      kan rötter påvärka vattnet? ;o

      tack för snabbt svar!

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        Det lilla karet är överbefolkat.

        Rekomenderar dig att noga läsa igenom artbeskrivningar och hittar fiskar som passar till 30-35 liter, dvs anpassa art oich mängd till karets storlek.

        rötter påverkar vatten ja, men det är extremt, mycket extremt sällan att det är negativt.

        oftast blir det bara lite brunaktigt vatten första tiden innan allt har fällts ut. detta påverkar inte fisk såvida inte vattnet är genombrunt...dvs så brunt att du inte ser fiskarna....


        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • daje93
          • August 2012
          • 31

          #5
          åhfan, i zoo ville de att jag skulle ha en 20 guppys i akvariet!
          Får göra om akvariet till ett ställe där de endast parar sig då!

          vattnet är inte brunt eller något, de är helt färgat som vanligt vatten ska vara (:

          Kommentar

          • Ken Olofsson
            • November 2006
            • 8014

            #6
            till 30 liter kan du ha kanske 5/6 guppys......utan yngel då....



            .
            Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
            Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

            Kommentar

            • daje93
              • August 2012
              • 31

              #7
              har nyss lagt över fiskarna + yngel till de större.
              har nu 4 guppys och 1 mal i 30 liters akvariet.

              de blir bra?

              har du tips på några bra malar?

              (:

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                snäckor är nog bättre att köra i sånt litet kar.

                Kommentar

                • daje93
                  • August 2012
                  • 31

                  #9
                  men de är ju så jävla vidriga!

                  Köpte en simesik/kinesisk algätare dit blev tipsad till det ink att han ville att jag skulle köpa pansarmalar 4 st till de lilla. men sket i det, så köpte en gammal hederlig mal med (: som inte är större än en tummnagel

                  Kommentar

                  • Ken Olofsson
                    • November 2006
                    • 8014

                    #10
                    snäckor är efter en förstående fruga akvaristens bästa vänner.

                    skulle aldrig få för mig att ha ett kar utan snäckor.


                    gällande invånarna.....

                    för det första....det finns inget som heter "gammal hederlig mal", det finns flera hundra olika sorter, alla har olika behov, olika krav på kar, etc, etc.

                    men rent krasst, om det är en sugmal, så är den olämplig i ett 30 literskar.

                    (finns någon art, men de är få som fixar 30 liter i längden)

                    om du nu inte vet vad det är för mal.....hur vet du hur du skall sköta den ??


                    för det andra.....

                    sagt det innan...säger det igen....lääääässs aaarrrttttbeeeessskrivvvningarnaaaa hääär påååå zooopppppeeeetttttt !!!!!




                    .
                    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                    Kommentar

                    • hannesc
                      • December 2009
                      • 13085

                      #11
                      ta inte illa upp av kens ganska speciella "rakt-på-sak" stil. han funkar så och det funkar jäkligt bra han har bra koll o får fram det som många tänker men inte kan formulera fram

                      snäckor är hur bra som helst! kan inte heller tänka mig starta ett kar utan malaysiska sandsnäckor o kanske posthorns. de är världens bästa städpatrull. håller mina bottnar tokrena år efter år. jag har inte rört mina bottnar på snart 3 år. ( elelr jo nu när jag flyttade men vafan)

                      slamsuga behövs aldrig göras. ( ska inte göras heller enligt mig)

                      håller helt med ken om att om du inte vet vad det är för fisk, hur ska du då kunna sköta den? läs här i artregistret

                      Kommentar

                      • daje93
                        • August 2012
                        • 31

                        #12
                        Ancistrus heter malen (:

                        och frågade då jag köpte den om hur jag skulle ta hand om de, fick mat mm till den.
                        Köpte växter som han på zoo ansåg vara bra för malen att äta / gömma sig i

                        Kommentar

                        • Ken Olofsson
                          • November 2006
                          • 8014

                          #13
                          nu skall vi se här......


                          vi har en snubbe som har sagt åt dig att behålla stenullen på blommorna.

                          samma snubbe säljer en mal som är direkt olämplig i ett 30 liters

                          samma snubbe säljer växter till dig som malen skall äta.......



                          och nu måste man ju ställa frågan.....


                          hur mycket kan vi lita på den snubben ??








                          NOLL !!!!!!






                          .
                          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                          Kommentar

                          • hannesc
                            • December 2009
                            • 13085

                            #14
                            34 träffar på ancistrus




                            men antar att det är en L144. den "vanligaste"

                            Kommentar

                            • daje93
                              • August 2012
                              • 31

                              #15
                              allt detta skedde på en gång.

                              Köpte akvariet för ca 6 månader sedan för att endast ha guppy bäbisar i, sedan sälja det.
                              men blev fast i guppysarna då jag aldrig haft dem förut å de ynglar av sig så fint.
                              Annars har jag endast haft större akvarium som 200 l 120l 112l o 60 l
                              så detta var mitt första lilla, de i karlskoga sa åt mig att köpa snäckor men har sådan jävla fobi för allt som har med sniglar att göra så blev rådd att köpa en annan fisk med liknande effekt ,kan ej namnet.

                              Ni i fredags var jag i karlstad, köpte fisk på pets av en kille i 28-32 års ålders som sa att de gick att ha ca 20 fisk i ett 30 l akvarium, och att mollys och guppys gick bra att ha tillsammans. han tyckte även jag skulle köpa en sådan mal+pansarmalar+kinesisk algätare.
                              sedan köpte jag växter och då frågade jag honom hur jag skulle göra med växterna " jag har alltid kvar krukan och allt tills de slagit rot då klipper jag bort fula rötter och tar bort krukan mm " sagt och gjort.
                              Sedan var jag inne här lite lätt så tänkte att jag kunde få svar på dessa saker, (:
                              jag kommer ju inte handla hos honom något mer efter detta kan jag säga utan kommer be en äldre person hjälpa mig.



                              2a bilden är sådan jag har, en jätte liten och en som är ca 25 cm lång?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...