Aqua safe vid vatten byte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • rgolsson
    • May 2012
    • 189

    Aqua safe vid vatten byte

    när man gör delvatten byte, skall man ha i aqua safe för den nya mängde vatten man skall ha i eller för hela karets storlek?
  • Nettan77
    • May 2012
    • 56

    #2
    Funderade på samma sak idag så de e jag oxå nyfiken på =)

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Nja - man bör ha vattenberdningspreparat som aqua safe när man startar upp akvariet, men sedan behöver man det normalt inte alls ha det om man inte har speciellt dåligt kranvatten (som t.ex. innehåller kloramin) eller att man har slarvat rejält med vattenbytena en tid och sedan gör ett extra stort vattenbyte.
      Men som sagt - i normalfallet behövs det bara vid uppstarten. Något svar på er fråga har jag väl inte - men sannolikt (vet ej - men det borde stå i produktbeskrivningen) så behövs det bara för den mängd vatten som man byter.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • rgolsson
        • May 2012
        • 189

        #4
        Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
        Nja - man bör ha vattenberdningspreparat som aqua safe när man startar upp akvariet, men sedan behöver man det normalt inte alls ha det om man inte har speciellt dåligt kranvatten (som t.ex. innehåller kloramin) eller att man har slarvat rejält med vattenbytena en tid och sedan gör ett extra stort vattenbyte.
        Men som sagt - i normalfallet behövs det bara vid uppstarten. Något svar på er fråga har jag väl inte - men sannolikt (vet ej - men det borde stå i produktbeskrivningen) så behövs det bara för den mängd vatten som man byter.
        Jaha, dom i butiken sa iallfall att man skall ha det alltid vid vatten byte, men jag tror mer på folket här än dom.
        står inte på tetra förpackningen :/

        Kommentar

        • Christer5

          #5
          Du skall endast ha aqua safe för det antal liter du byter.

          Kommentar

          • rgolsson
            • May 2012
            • 189

            #6
            Ursprungligen postat av Christer5
            Du skall endast ha aqua safe för det antal liter du byter.
            okej.

            Tack

            Kommentar

            • Christer5

              #7
              Det finns olika uppfattning om man skall använda vattenberedningsmedel jag använder det alltid men det är jag det

              Kommentar

              • MonkanS
                • December 2011
                • 861

                #8
                Jag tillhör också till den gruppen som alltid använder det vid vattenbyte.
                Juwel 180 l + räkkub aquael 20 l
                http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=155429

                Ordning är till för idioter - Genier behärskar även kaos !!!

                Kommentar

                • Berserken
                  • December 2005
                  • 472

                  #9
                  Använder aldrig .Men kan ju förstå de som har lite sämre vatten med en massa klor i använder det.Man kanske borde slå det i vattnet innan man dricker det med

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    Jag använder enbart vid uppstart. Klart att de säger så i affären. De vill ju sälja.

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13133

                      #11
                      Till mitt Tanganyika använder jag ALLTID vattenberedningsmedel, annars uppvisar de direkt ett obehag som att rycka och stryka sig mot botten! Till de andra karen bara nån gång om jag gör ett större byte! man tillsätter medel för den mängd vatten man byter!
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Sleaper

                        • September 2008
                        • 2893

                        #12
                        Har aldrig använt vattenberedningsmedel annat än till nyinrett akvarium. Inte ens då alla gånger, dock aldrig märkt någon skillnad. Men det gäller kommunalt vatten i Gbg. Du kan ju fråga hur dom gör själva med akvarierna i butiken som rekomenderar att alltid tillsätta Aquasafe vid delvattenbyte. Undrar bara om du får ett ärligt svar?

                        Kommentar

                        • gonzo44
                          • October 2007
                          • 2770

                          #13
                          Jag personligen har aldrig använt aqua safe varken vid uppstart eller vattenbyte, men med kvalliten på fisken vi har idag jämfört med för ca 20.. vill jag säga att det är mer befogat att använda det i dag än då så att säga. som sagt sed är min personliga uppfattning om det hela. och här har vi riktigt bra vatten förvisso....
                          Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                          Kommentar

                          • gonzo44
                            • October 2007
                            • 2770

                            #14
                            Ursprungligen postat av Sleaper
                            Har aldrig använt vattenberedningsmedel annat än till nyinrett akvarium. Inte ens då alla gånger, dock aldrig märkt någon skillnad. Men det gäller kommunalt vatten i Gbg. Du kan ju fråga hur dom gör själva med akvarierna i butiken som rekomenderar att alltid tillsätta Aquasafe vid delvattenbyte. Undrar bara om du får ett ärligt svar?
                            troligen inget ärligt svar. det kostar för mycket för dom att andvända och så troligen har dom system som byter en del vatten konstant
                            Ha De gött Mvh/ Ulrik http://www.familjensnygg.se/

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Ursprungligen postat av Sleaper
                              Har aldrig använt vattenberedningsmedel annat än till nyinrett akvarium. Inte ens då alla gånger, dock aldrig märkt någon skillnad. Men det gäller kommunalt vatten i Gbg. Du kan ju fråga hur dom gör själva med akvarierna i butiken som rekomenderar att alltid tillsätta Aquasafe vid delvattenbyte. Undrar bara om du får ett ärligt svar?
                              Jag har frågat och fått ärliga svar. De flesta använder det inte, men en del använder det och de måste göra det pga vattenkvalitén.

                              Att säga att man aldrig skall använda det är precis lika fel som att säga att man alltid skall göra det - ja det är egentligen mer fel eftersom vattenberedningspreparat aldrig skadar.

                              Jag hade affär på 80-talet och om jag pratade med en kund som jag VISSTE skötte sitt akvarium så sa jag alltid att de inte behövde använda något preparat om de inte bodde i en kommun där kloramin användes. Tyvärr är det så att många slarvar med vattenbytena och bara då och då byter vatten och då istället gör jättelika vattenbyten och då skall man använda vattenberedningspreparat. Så när man står i affär så är det lite av att vissa kunder behöver såväl "hängslen som livrem" för att akvariet skall fungera.
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...