olika värden för olika fisk

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #16
    nu när jag läser mina inlägg så ser jag att jag låter lite hetsk.....

    ber om ursäkt för det isf.....

    lunginflammation, utan kök i 6 veckor, 5 veckor till,

    sjuka barn....


    sorry.....


    men läs noga den där tråden.....




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • GitarrJanne
      • June 2012
      • 21

      #17
      Ursprungligen postat av Kensa
      nu när jag läser mina inlägg så ser jag att jag låter lite hetsk.....

      ber om ursäkt för det isf.....

      lunginflammation, utan kök i 6 veckor, 5 veckor till,

      sjuka barn....


      sorry.....


      men läs noga den där tråden.....




      .
      ja jag var faktiskt lite nära på att ta upp det när jag såg hur du hade varit mot andra i andra trådar (glad och snäll)

      men du det är helt lugnt, hoppas det löser sig.

      jag har en tendens att vilja dubbelkolla grejer på forum och då kan det skapa irritation eftersom att jag lika bra kunde läst mig till det nån annanstans.

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #18
        Ursprungligen postat av GitarrJanne
        ja jag var faktiskt lite nära på att ta upp det när jag såg hur du hade varit mot andra i andra trådar (glad och snäll)

        men du det är helt lugnt, hoppas det löser sig.

        jag har en tendens att vilja dubbelkolla grejer på forum och då kan det skapa irritation eftersom att jag lika bra kunde läst mig till det nån annanstans.


        dubbelkolla är bra......

        trippelkolla är ännu bättre....


        sedan bör du köpa det viktigaste inom akvarievärlden.......nämligen...::






        .










        tålamod....






        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • GitarrJanne
          • June 2012
          • 21

          #19
          yessss!!! det är något jag INTE har alls mycket av

          Kommentar

          • bossep
            • March 2010
            • 4447

            #20
            Ursprungligen postat av Kensa
            skulle nog tro att den som har sagt så på detta forumet, har i princip blitt hudflängd av alla.

            fisk skall i direkt när vattnet har klarnat och har rätt temp.

            ingen fisk = inga bakterier.

            det bara är så,

            ett kar som står i tre veckor är lika sterilt den 21.e dagen som den 1.a dagen ur ett bakterieperspektiv.

            hade jag varit som du, så hade jag tagit ett par tre steg tillbaka, läst mer, gärna artiklarna på zoopet.com,
            och sedan när du tror du har mer torrt på fötterna, fråga mer, fråga mer, fråga mer.



            .
            Jag tror inte jag varit med och hudflänkt dig. Inte över detta i alla fall!
            Skriver en liten grej under.
            “You can’t see the future if you don't know the history.”
            "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
            Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

            Kommentar

            • GitarrJanne
              • June 2012
              • 21

              #21
              Ursprungligen postat av Kensa
              skulle nog tro att den som har sagt så på detta forumet, har i princip blitt hudflängd av alla.

              fisk skall i direkt när vattnet har klarnat och har rätt temp.

              ingen fisk = inga bakterier.

              det bara är så,

              ett kar som står i tre veckor är lika sterilt den 21.e dagen som den 1.a dagen ur ett bakterieperspektiv.

              hade jag varit som du, så hade jag tagit ett par tre steg tillbaka, läst mer, gärna artiklarna på zoopet.com,
              och sedan när du tror du har mer torrt på fötterna, fråga mer, fråga mer, fråga mer.



              .
              isåfall måste jag ha missuppfattat det med att där faktiskt ska va lite fisk från början då. det kan ha varit något i stil med "låt sedan karet stå i tre veckor" och att man sen ska fylla på med mer fisk. så har jag tolkat det som att där inte ska va nån fisk alls från början. som det kan gå, tack för all hjälp

              Kommentar

              • Ken Olofsson
                • November 2006
                • 8014

                #22
                Ursprungligen postat av GitarrJanne
                isåfall måste jag ha missuppfattat det med att där faktiskt ska va lite fisk från början då. det kan ha varit något i stil med "låt sedan karet stå i tre veckor" och att man sen ska fylla på med mer fisk. så har jag tolkat det som att där inte ska va nån fisk alls från början. som det kan gå, tack för all hjälp
                Nej det är rätt att det under uppstart skall vara liiiite fiskFörsta månaden kanske 2-3 stSedan sakta fylla på under ytterligare 3-5 månaderMen de första skall i direkt när temp är ok
                Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                Kommentar

                • Mathias Nilsson
                  • July 2011
                  • 6552

                  #23
                  Ursprungligen postat av Kensa
                  Nej det är rätt att det under uppstart skall vara liiiite fiskFörsta månaden kanske 2-3 stSedan sakta fylla på under ytterligare 3-5 månaderMen de första skall i direkt när temp är ok
                  Hur gör du det med Malawi?
                  http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                  "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #24
                    Gitarr Janne,
                    Jag har mördat en och annan Malwiciklid under årens lopp beroende av en massa okunskap från min sida. Men till slut hittade jag en förklaring på det mesta och jag håller i stort med Kensa och Mathias.

                    Uppstart: Guiden är bra men det är lite speciellt just med de flesta Malawi/Tanganyika akvarierna då dessa innehåller väldigt lite växter och att man ofta buffrar upp pH och kanske DH i vattnet.

                    Jag skall dra båda varianterna: Med växter och jag menar laddat med växter blir det mjukstart växterna tar till sig en hel del av kvävet som annars skulle bli Nitrit och det hela brukar fungera med fiskar från dag 1. Har man inte råd med dyra fina växter i början kan ett par meter vattenpest fungera bra under uppstarten. Då kan man efterhand plocka bort den en bit i taget.

                    Vad som händer är att växterna tar till sig ammonium men det blir alltid lite kvar som föda till filterbakterierna och dessa byggs sakta upp med ökad belastning.

                    Utan filter och kanske högt pH:
                    Den här metoden lärde jag mig av några gamla salträvar. Ett Malawi kar utan växter är faktiskt ganska likt ett saltkar. Gör i ordning akvariet och fyll i kranvatten. Släng i en näve obesprutad och ogödslad mat/ blomjord. Därefter en död räka gärna okokt. En bit färsk fisk funkar också eller en ostekt köttbulle.

                    Starta filtret, ha belysningen tänd minst 12 tim. och sedan låter du det hela stå och puttra några dagar.

                    När du ser lite grönt skimmer på inredning och rutor fiskar du upp räkan och slänger den. Därefter börjar du mata med fiskmat ungefär så mycket du skulle ha haft i om du skulle ha haft fiskar i akvariet.

                    Nu går du och skaffar en bra Nitrit test av dropp modell. Mät var dag så lär du dig hur man skall göra. Det kommer troligtvis att visa en hel del nitrit men förskräks inte! Du kommer att se att nitriten kommer att gå nedåt och att det blir grönare och grönare i akvariet. Detta är ett bevis på att dina allierade i ett växtlöst akvarium, alger och bakterier har börjat trivas. När så en dag, omöjligt att säga hur många kommer nitrit testen att visa 0 vilket betyder att både ammonium och Nitrit är under skadliga värden. Så går du och köper dina fiskar. Som de andra säger så skall du stoppa i rejält med fisk direkt.
                    Mata men gör det sparsamt absolut inte mer än du gjorde utan fisk.

                    Om du har riktigt mjukt vatten kan du behöva höja pH, KH och DH något men har du bara pH strax över 7 skall det funka med Malawi. Ju högre pH ju giftigare blir ammonium då det går över till Ammoniak. Detta har dödat mer Malawi än allt annat kombinerat!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • Ken Olofsson
                      • November 2006
                      • 8014

                      #25
                      Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                      Hur gör du det med Malawi?
                      Malawi/tanga/victoria är lite bökigt. .... Man får helt enkelt vara lite erfaren och stressa intron med antingen väl ingågna filter elle en massa VB och flytande bakterier.... Det är sant att dessa mår bäst av att drattas ner i kar grupp för grupp,,,, eller så har man ett fetekarar och drattar ner många men små direkt
                      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                      Kommentar

                      • Ken Olofsson
                        • November 2006
                        • 8014

                        #26
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Gitarr Janne,Jag har mördat en och annan Malwiciklid under årens lopp beroende av en massa okunskap från min sida. Men till slut hittade jag en förklaring på det mesta och jag håller i stort med Kensa och Mathias.Uppstart: Guiden är bra men det är lite speciellt just med de flesta Malawi/Tanganyika akvarierna då dessa innehåller väldigt lite växter och att man ofta buffrar upp pH och kanske DH i vattnet.Jag skall dra båda varianterna: Med växter och jag menar laddat med växter blir det mjukstart växterna tar till sig en hel del av kvävet som annars skulle bli Nitrit och det hela brukar fungera med fiskar från dag 1. Har man inte råd med dyra fina växter i början kan ett par meter vattenpest fungera bra under uppstarten. Då kan man efterhand plocka bort den en bit i taget.Vad som händer är att växterna tar till sig ammonium men det blir alltid lite kvar som föda till filterbakterierna och dessa byggs sakta upp med ökad belastning.Utan filter och kanske högt pHen här metoden lärde jag mig av några gamla salträvar. Ett Malawi kar utan växter är faktiskt ganska likt ett saltkar. Gör i ordning akvariet och fyll i kranvatten. Släng i en näve obesprutad och ogödslad mat/ blomjord. Därefter en död räka gärna okokt. En bit färsk fisk funkar också eller en ostekt köttbulle.Starta filtret, ha belysningen tänd minst 12 tim. och sedan låter du det hela stå och puttra några dagar.När du ser lite grönt skimmer på inredning och rutor fiskar du upp räkan och slänger den. Därefter börjar du mata med fiskmat ungefär så mycket du skulle ha haft i om du skulle ha haft fiskar i akvariet.Nu går du och skaffar en bra Nitrit test av dropp modell. Mät var dag så lär du dig hur man skall göra. Det kommer troligtvis att visa en hel del nitrit men förskräks inte! Du kommer att se att nitriten kommer att gå nedåt och att det blir grönare och grönare i akvariet. Detta är ett bevis på att dina allierade i ett växtlöst akvarium, alger och bakterier har börjat trivas. När så en dag, omöjligt att säga hur många kommer nitrit testen att visa 0 vilket betyder att både ammonium och Nitrit är under skadliga värden. Så går du och köper dina fiskar. Som de andra säger så skall du stoppa i rejält med fisk direkt.Mata men gör det sparsamt absolut inte mer än du gjorde utan fisk.Om du har riktigt mjukt vatten kan du behöva höja pH, KH och DH något men har du bara pH strax över 7 skall det funka med Malawi. Ju högre pH ju giftigare blir ammonium då det går över till Ammoniak. Detta har dödat mer Malawi än allt annat kombinerat!
                        Fishless cycling,,,,, fungerar skitbra,,,, men man ska nog vara i Bosseklass på erfarenhet innan man ger sig på detta,,,,
                        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                        Kommentar

                        • GitarrJanne
                          • June 2012
                          • 21

                          #27
                          Ursprungligen postat av bossep
                          Gitarr Janne,
                          Jag har mördat en och annan Malwiciklid under årens lopp beroende av en massa okunskap från min sida. Men till slut hittade jag en förklaring på det mesta och jag håller i stort med Kensa och Mathias.

                          Uppstart: Guiden är bra men det är lite speciellt just med de flesta Malawi/Tanganyika akvarierna då dessa innehåller väldigt lite växter och att man ofta buffrar upp pH och kanske DH i vattnet.

                          Jag skall dra båda varianterna: Med växter och jag menar laddat med växter blir det mjukstart växterna tar till sig en hel del av kvävet som annars skulle bli Nitrit och det hela brukar fungera med fiskar från dag 1. Har man inte råd med dyra fina växter i början kan ett par meter vattenpest fungera bra under uppstarten. Då kan man efterhand plocka bort den en bit i taget.

                          Vad som händer är att växterna tar till sig ammonium men det blir alltid lite kvar som föda till filterbakterierna och dessa byggs sakta upp med ökad belastning.

                          Utan filter och kanske högt pH:
                          Den här metoden lärde jag mig av några gamla salträvar. Ett Malawi kar utan växter är faktiskt ganska likt ett saltkar. Gör i ordning akvariet och fyll i kranvatten. Släng i en näve obesprutad och ogödslad mat/ blomjord. Därefter en död räka gärna okokt. En bit färsk fisk funkar också eller en ostekt köttbulle.

                          Starta filtret, ha belysningen tänd minst 12 tim. och sedan låter du det hela stå och puttra några dagar.

                          När du ser lite grönt skimmer på inredning och rutor fiskar du upp räkan och slänger den. Därefter börjar du mata med fiskmat ungefär så mycket du skulle ha haft i om du skulle ha haft fiskar i akvariet.

                          Nu går du och skaffar en bra Nitrit test av dropp modell. Mät var dag så lär du dig hur man skall göra. Det kommer troligtvis att visa en hel del nitrit men förskräks inte! Du kommer att se att nitriten kommer att gå nedåt och att det blir grönare och grönare i akvariet. Detta är ett bevis på att dina allierade i ett växtlöst akvarium, alger och bakterier har börjat trivas. När så en dag, omöjligt att säga hur många kommer nitrit testen att visa 0 vilket betyder att både ammonium och Nitrit är under skadliga värden. Så går du och köper dina fiskar. Som de andra säger så skall du stoppa i rejält med fisk direkt.
                          Mata men gör det sparsamt absolut inte mer än du gjorde utan fisk.

                          Om du har riktigt mjukt vatten kan du behöva höja pH, KH och DH något men har du bara pH strax över 7 skall det funka med Malawi. Ju högre pH ju giftigare blir ammonium då det går över till Ammoniak. Detta har dödat mer Malawi än allt annat kombinerat!
                          gött!

                          Kommentar

                          • GitarrJanne
                            • June 2012
                            • 21

                            #28
                            Ursprungligen postat av Mathias Nilsson
                            Hur gör du det med Malawi?
                            men har det med vattnet att göra eller är det att de käkar upp varandra?

                            Kommentar

                            • Ken Olofsson
                              • November 2006
                              • 8014

                              #29
                              Ursprungligen postat av GitarrJanne
                              gött!
                              Livsfarligt om man inte har erfarenhet,,, man bör nog testa detta mågta ggr på dummiekar där man från början är på det klar med att det förmodligen går åt helvete ett par tre ggr innan man fått kläm på det
                              Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
                              Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

                              Kommentar

                              • GitarrJanne
                                • June 2012
                                • 21

                                #30
                                Ursprungligen postat av Kensa
                                Livsfarligt om man inte har erfarenhet,,, man bör nog testa detta mågta ggr på dummiekar där man från början är på det klar med att det förmodligen går åt helvete ett par tre ggr innan man fått kläm på det
                                jag förstår. men jag kommer ju inte ha några växter i karet. då är det de få fiskarna i början som får igång denna processen istället antar jag?

                                Kommentar

                                Arbetssätt...