2Liter om dagen ??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lefral
    • January 2003
    • 92

    2Liter om dagen ??

    Tja!!
    Kan man göra många små vattenbyten i stället för ett stort i veckan??

    ex ca:2 liter om dagen i stället för20 i veckan..

    För och nackdelar???


    150L scalar, fjäril, sorg, mal, neon
    60L fjäril
    MVH Alex


    375L pseudotrop heus socolofi(pindani), flavus,hongi,rödzebra,m´doka,salosi,malar
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    2liter låter lite väl lite. Om du skall få vatten byten varje dag att motsvara 20 liter i veckan så får du nog gå upp i 5 liter om dagen. Ett tanke experiment: Du har 100 liters kar som du normalt byter 50 liter i veckan. Om du då i stället byter 10 liter om dagen så kommer du att första dagen byta 10 liter, andra dagen byter du 9liter gammalt vatten och 1 liter nytt. Nästa dag byter du 1,9 liter nytt vatten och resten gammalt. Nästa dag byter du ca 2,75(?) nytt vatten OSV OSV.Om du då skall motsvara 50 liter i veckan så kommer inte 10liter om dagen att räcka. Så visst går det, det är tillochmed att föredra men du måste räkna med att byta lite mer vatten totalt för att det skall vara tillräckligt. Jag vet att jag sett tabeller på detta men jag kan inte komma på var. Någon annan?
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Karon
      • January 2002
      • 3170

      #3
      Prova dig fram själv och se hur ditt akvarium fungerar.
      Nu vet jag inte hur stort akvarium du hade i åtanke, men visst kan man hålla på och byta vatten varje dag om man tycker det är så himla kul.
      Om du nu skulle ha bytt 20 liter en gång i veckan så är det väl snarare 3liter/dag som ligger närmare till hands, men personligen tror jag inte du kommer att vinna någonting som helst på det.
      Jag tycker personligen att man skall sträva efter att akvariet skall fungera som en egen liten värld med minsta möjliga inblandning från husses eller mattes sida.
      Ett välfungerande akvarium behöver väl knappast bytas vatten på varje dag eller...?
      Jag har ett 100-liters akvarium på dagis och på det byter jag cirka 2-3 hinkar var eller varannan vecka och det funkar hur bra som helst.
      Dä årner sä allti, å jör dä int dä så kvetter dä !

      Kommentar

      Arbetssätt...