Jag har ett 120 L Juwel Lido kar. Jag köpte en Luft Diffusor (http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1562&page=1) till pumpen för att få lite syrerikare vatten eftersom jag gör med mäsk CO2 dygnet runt. Problemet är bara att diffusorn syresätter som bara den. Det blir fullt med mikrobubblor i hela akvariet. Jag undrar om detta kan ställe till någon skada, dvs kan det blir för mycket syre för fiskarna?
Kan det bli för mycket syra i akvariet?
Kollaps
X
-
Taggar: Ingen
-
Jag har ett 120 L Juwel Lido kar. Jag köpte en Luft Diffusor (http://www.pwss.se/product.php?produ...at=1562&page=1) till pumpen för att få lite syrerikare vatten eftersom jag gör med mäsk CO2 dygnet runt. Problemet är bara att diffusorn syresätter som bara den. Det blir fullt med mikrobubblor i hela akvariet. Jag undrar om detta kan ställe till någon skada, dvs kan det blir för mycket syre för fiskarna?You cant see the future if you don't know the history.
"Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse -
Ja jag menar syre, inte syra som jag råkade skriva. Det gick visst inte att redigera i efterhand. Ok, jag vill ju ha CO2 till växterna så då kanske det är dumt att skicka ner mer syre? Är det det du menar?Kommentar
-
Mängden syre har igen betydelse i den bemärkelsen och det ena utesluter inte det andra. Du kan ha ett syrerikt vatten samtidigt som du tillsätter koldioxid. Problemet när du använder en luftdiffusor är att du vädrar ur den koldioxid du med möda tillför... inge braViva Leo BuscagliaKommentar
-
Laboratoriet för akvatisk patobiologi, Åbo Akademi
Om koldioxid förekommer i höga koncentrationer i vattnet minskar fiskens syreupptagningsförmåga eftersom fisken då inte förmår avge koldioxid via gälarna. Koldioxiden mättar hemoglobinmolekylerna i blodet varefter det inte finns utrymme för syretransport. Akut giftigt är koldioxiden vid koncentrationer från 20-100 mg/l. En koldioxidhalt på 25 mg/l halverar fiskens syreupptagningsförmåga. Giftigheten påverkas även av vattnets syrehalt, pH och temperatur.Lägre koncentrationer (>10 mg/L) har visat sig kunna förorsaka njurförkalkning eller nefrocalcinos.Koldioxiden förekommer i tre former i vattenmiljön, CO2 fri koldioxid som är giftigt för fisken, samt HCO3 - (bikarbonatjoner) och CO3 -- (karbonatjoner). Giftig koldioxid kan i praktiken endast förekomma i sura och neutrala vatten.
En gasövermättnad råder då vattnets gasinnehåll överstiger den mängd som kan lösa sig i vattnet vid respektive tryck och temperatur. Övermättnaden kan observeras som bubblor på nedsänkta föremål i vattnet. Ett snabbtest som man kan utnyttja är att man sänker ned sin hand i vattnet, om det uppstår gasbubblor på huden är vattnet gasövermättat.
En gasövermättnad leder till gasblåsesjuka
Gasblåsesjukan uppstår då en gasövermättnad leder till bildandet av gasbubblor i fiskens blod och vävnader. Sjukdomstillståndet kan jämföras med dykarsjuka. För akuta symptom krävs ett totalgastryck över 105%, förutsatt att kvävets deltryck samtidigt överstiger 110%. Ett övertryck av enbart syrgas leder sällan eller aldrig till gasblåsesjuka, det är således en övermättnad med kvävgas som är farlig för fisken.
Kommentar
Kommentar