Gratis PH-remsor!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Danelius
    • February 2012
    • 79

    Gratis PH-remsor!?

    Hej! Nu har man läst på lite extra om Co2. Har nämligen köpt lite PMDD nu och vill att det ska växa mer så tänkte tillföra lite Co2 med mäsk metoden.
    Det verkar ju dock som man behöver kolla PH värdet med denna metoden lite då och då för att inte få några kraftiga sänkningar.
    Då är frågan: Kan man inte använda sig av hemmagjorda PH test stickor?

    Anser att det verkar vara betydligt billigare men fungerar helt okej så att säga?
    Blir ju nästan gratis.
    /Danelius


  • Tobbe R
    • May 2009
    • 654

    #2
    Ursprungligen postat av Danelius
    Hej! Nu har man läst på lite extra om Co2. Har nämligen köpt lite PMDD nu och vill att det ska växa mer så tänkte tillföra lite Co2 med mäsk metoden.
    Det verkar ju dock som man behöver kolla PH värdet med denna metoden lite då och då för att inte få några kraftiga sänkningar.
    Då är frågan: Kan man inte använda sig av hemmagjorda PH test stickor?

    Anser att det verkar vara betydligt billigare men fungerar helt okej så att säga?
    Blir ju nästan gratis.
    Det är uppenbart att den svenska skolan inte är vad den varit...

    Tobbe

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      om det nu skulle fungera så är det ju en enorm brist i skalan.

      du har ju bara tre nivåer.

      surt / neutralt / basiskt.

      om du får ett utslag på basiskt, så vet du ju inte om det är 7,1/7,5/7,9/8,2/9,0....

      ende tillförlitliga värdet är ju neutralt.....dvs 7.......



      OM det fungerar.....



      låter i min värld som helt värdelöst för akvarium....men kul för småbarn.....



      .
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Wilhelm
        • October 2002
        • 604

        #4
        Ja, jisses! Googel översättning!?
        Köp en riktig pH testare
        Wilhelm
        Om du hittar stavfel, så får du behålla dem!
        www.ciklid.org www.aquafish.info

        Kommentar

        • SCB
          • November 2011
          • 134

          #5
          Visst funkar rödkål som pH-indikator. Problemet med att använda det till akvarievatten är väl upplösningen, att man måste tillverka en färgskala och kalibrera den, och sen omkalibrering varje gång man gör en ny batch och att den bara indikerar basiska lösningar..

          Och så fruktansvärt dyrt är det ju inte med dropptest för pH, eller för den delen en digital pH-mätare från ebay...
          Senast redigerad av SCB; 03 March 2012, 12:24.
          //Olof
          230 L "SA" 112 L sällskap, 60 L Sällskap och 54 L som väntar på rätt tema.

          Kommentar

          Arbetssätt...