Allmänt meddelande

Kollapsa
No announcement yet.

Vänja fisk vid Ph

Kollapsa
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
Nya inlägg

Vänja fisk vid Ph

Tjenare!

Om man skall vänja in fisk som går i ph 6.5 till vanligt kranvatten (7.8) bör man dåförst bereda karet dem skall gå i till ph 6.5 och sedn succesivt göra små vattenbyten någon dag i taget tills man når kranvattnets ph? .Eller skall man koppa in direkt med kranvatten och sedan släppa i dem i ett kar med rent kranvatten?.

Vad säger ni ?
    Senast ändrad av bluefame; 2012-02-29, 18:43.

Vad har du för ph på kranvattnet?
    MVH//
    Johan

Projekt 300 liter diskus»
    Projekt inomhusdamm - sköldpadda»

Kommentera

Redigerade 7.8 har jag

Kommentera

Några tips? Erfarenheter?

Kommentera

Vad är det för fisk? Några känsliga? Lååångsam inkoppning?

Kommentera

Nej jag funderade på hur folk i regel gör när dem importerar survattensfisk och sedan vänjer dem vid kranvatten. Men verkar tunnt på ideér här .

Kommentera

när har man en fisk i rent kranvatten?

i mina kar är det inte samma ph som i kranen. o då har jag kar med pH 6.5 t o kar med pH 8.jag vänjer mina fiskar vid akvarievattnet via inkopping.

Kommentera

När man byter vatten ofta.

Tror du missförstod mig lite där,givetvis simmar ingen fisk uppför kranvattnet men min tanke handlade mest om odlingar samt import av fisk och inte ett sällskapsakvarium. Då man tar hem fisk och sedan vänjer dem vid vårat kranvatten.

Kommentera

Salthalten och temperatur är viktigare pH-värdet. Annars ingen fara alls att flytta mellan t ex pH 6,5 o 7,8. Jag har flyttat fisk direkt med än större pH-skillnader.
                  Killies is a lifetime passion

Kommentera

Ursprungligen postat av erikthur Visa inlägg
                    Salthalten och temperatur är viktigare pH-värdet. Annars ingen fara alls att flytta mellan t ex pH 6,5 o 7,8. Jag har flyttat fisk direkt med än större pH-skillnader.
                    Ah ok, ja man kanske inte ska lägga så mycket vikt på ph;t alltså. Tåls att tänka på ,tack du .

Kommentera

Sparar...
                    X