Tropica Mastergrow

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • aquafirren
    • May 2003
    • 130

    Tropica Mastergrow

    Hej!

    Är det nån från Malmöområdet som är intresserad av att dela på en dunk (5liter) Tropica Mastergrow (flytande växtgödning).

    Literpriset blir ca 135kr, bra mkt billigare än de 500ml flaskor som säljs för ca 120kr!

    mvh
    Mi
  • Helena S.
    • March 2003
    • 280

    #2
    wow.. jag blir nästan sugen på att flytta till malmö! Jag får nog ta och inverstera i en större dunk jag med. Tack för tipset!
    -Helena S.

    Kommentar

    • p
      • February 2003
      • 49

      #3
      Hej

      Jag försöker hitta ett växtgödningsmedel som är någorlunda ekonomiskt. Har hört att Tropica Mastergrow ska vara bra och relativt billigt, stämmer detta? Skulle köpa just MG i förra veckan i Kungsbacka utanför Göteborg men de tog in en, enligt försäljaren, bättre och mer ekonomisk växtgödning som heter Aquatic Super-Gro. Kostade nästan 100kr för 125 ml, 10 ml dosering/100L. Hur är doseringen på Mastergrow och är det någon som känner igen och har provat Aquatic Super-Gro?

      Ha det bra!

      Peter

      Kommentar

      • Peter1904
        • February 2003
        • 1079

        #4
        Ursprungligen skickat av p
        ... och är det någon som känner igen och har provat Aquatic Super-Gro?
        Jag har använt Aquatic Super Gro och växterna växer så det knakar. Använder det endast sporadiskt numera, typ halv dos var 3-4 vecka, eftersom jag har tröttnat på att hela tiden behöva ansa och slänga växter.

        Kommentar

        • defdac
          • January 2002
          • 12751

          #5
          Ang. TMG så är det super. Det har en <b>innehållsförteckning</b> som gör att man kan räkna lite på hur man ska dosera för att få optimal tillväxt. Till skillnad från Aquatic Super-Gro, där man inte riktigt vet vad man häller ner i akvariet. Jag mailade dom och frågade, men dom svarade att det var en företagshemlighet *tummen ner*.

          Företag som inte vågar skriva vad deras kemiska preparat innehåller bör man bojkotta.
          http://www.defblog.se

          Kommentar

          • Morpheus
            • February 2003
            • 673

            #6
            Hur är doseringen på Mastergrow
            Doseringen är 5ml/50liter

            defdac! jag har läst i en annan tråd att du använder PMDD. Jag frågade i min akvarieaffär om de kunde få tag på sådant men han sa att jag skulle gå till en handelsträdgård för det var gödning till vanliga landväxter. Är inte det farligt om man har fiskar i akvariet? men om man har ett kar med bara växter ska det väl inte vara farligt? växter det bra om man använder PMDD?
            Mvh Anders

            Kommentar

            • micke eklund
              • November 2002
              • 680

              #7
              Hmm (Poor Man's Dupla Drops) Eller nuvarande namnet (Poor Man's Dosing Drops) är nog inte ett gödnings recept med inriktning på land växter men visst så är det samma kemikalier.
              Farligt för fiskar är det inte o man doserar rätt. Fördelen med PMDD är att man kan påverka hur mycket av varje ämne man tillsätter och på så sätt få en bra fjutt på växterna. Jag använder mig av det och och är nöjd.
              Friska växter=friska fiskar

              Här kommer en länk som kan vara kul att läsa om man vill fördjupa sig. Längst ned på sidan hittar ni orginal receptet
              http://www.cam.org/~tomlins/algae.html

              Kommentar

              • Morpheus
                • February 2003
                • 673

                #8
                Vart kan man få tag på PMDD då??? hur mycket ska man ha i för att inte fiskarna ska dö? jag läste någonstanns här på Zoopet att det ska vara hur bra som helst för akvarieväxter och att de växer som bara den. Är det sant?
                Mvh Anders

                Kommentar

                • micke eklund
                  • November 2002
                  • 680

                  #9
                  Vart kan man få tag på PMDD då???
                  Hjortgatan köper jag ifrån kolla under växtgödning/PMDD
                  http://www.teamsellit.com/sellit/sellit.php?tabell=db2

                  Apoteket har annars lite kemikalier men där får du räkna med att det kostar en del.
                  Granngården/odal kan man köpa större förpackningar på.
                  Jag har dock inte haft någon tur med dom som ligger närmast mig (Stockholm/Frihamnen)dom bad mig återkomma med jämna mellanrum för att se om dom hadde något hemma såvida jag inte ville köpa på pall.

                  hur mycket ska man ha i för att inte fiskarna ska dö?
                  Använd den här suveräna kalkylatorn
                  http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=268
                  Eller
                  http://www.csd.net/~cgadd/aqua/art_plant_dosage_calc.htm

                  jag läste någonstanns här på Zoopet att det ska vara hur bra som helst för akvarieväxter och att de växer som bara den. Är det sant?
                  Det växer som bara den om allt stämmer
                  (Co2/Ljus/Näring)

                  Balansen man kan laborera till förbannelse men kul är det



                  Kommentar

                  • defdac
                    • January 2002
                    • 12751

                    #10
                    Vart kan man få tag på PMDD då???
                    Enklaste stället är Hjortgatanszoo. Du behöver även veta hur du ska göda med dom olika komponenterna. Det räknar man ut med Thomas Elfströms eminenta PMDD-kalkylator:
                    http://www.hjortgatanszoo.se/main/default/default.cfm?navID=268

                    hur mycket ska man ha i för att inte fiskarna ska dö?
                    Det är inte riktigt så enkelt som att "häva i så mycket så att inte fiskarna dör". Kalkylatorn ovan hjälper dig med dom exakta mängderna som är mycket noga framtrimmade av människorna på Aquatic Plant Digest utifrån ursprungs PMDD-receptet.

                    Det är inte så enkelt som att gå till en handelsträdgård för att hitta gödningen - jag har försökt. En vettig chelaterad Mikrogödning är tamejtusan helt omöjlig att få tag på. En sak är extremt viktig att hålla sig undan ifrån: Ammonium - som dom flesta krukväxtgödningar innehåller.

                    jag läste någonstanns här på Zoopet att det ska vara hur bra som helst för akvarieväxter och att de växer som bara den. Är det sant?
                    Det är hur bra som helst om man har bra CO2-nivåer, vilket är svårast att frambringa.

                    Ett tips är att trimma in CO2-nivån så man håller sig inom det gröna området innan man börjar pyssla med PMDD. Det gröna området i denna tabell:
                    http://www.tropica.com/catalog/images/articles/akvaristik/co2table.gif

                    När man gjort det så tycker jag man i början kan hålla sig till TMG och kontinuerligt kolla nitratnivåer med ett exakt test (TETRA är värdelöst pga sin oexakta skala, JBL är bra). Växer det bra så börjar nitratnivåerna krypa under 1 ppm och då är det dags att fördjupa sig i PMDD och åtminstone skaffa kaliumnitrat (KNO3).

                    När man lärt sig ligga runt 5-10 ppm nitrat så växer det bra i burken. Då kanske man vill fördjupa sig ännu mer och få ännu löjligt skönare tillväxt. Då skaffar man ett PO4-test och kollar om PO4-nivåerna är omätbara - isåfall kan man tillsätta den sista boostern kaliumdivätefosfat (KH2PO4) enligt kalkylatorn.

                    http://www.defblog.se

                    Kommentar

                    • Peter1904
                      • February 2003
                      • 1079

                      #11
                      Ursprungligen skickat av defdac
                      Ang. TMG så är det super. Det har en <b>innehållsförteckning</b> som gör att man kan räkna lite på hur man ska dosera för att få optimal tillväxt. Till skillnad från Aquatic Super-Gro, där man inte riktigt vet vad man häller ner i akvariet. Jag mailade dom och frågade, men dom svarade att det var en företagshemlighet *tummen ner*.

                      Företag som inte vågar skriva vad deras kemiska preparat innehåller bör man bojkotta.
                      Hällde precis i lite aquatic super-gro i akvariet och kom då att tänka på denna tråd så jag läste på etiketten och visst finns det en innehållsförteckning.

                      Inehåller: kväve, fosfor, kalium, järn, koppar, zink, mangan, magnesium

                      Kommentar

                      • Morpheus
                        • February 2003
                        • 673

                        #12
                        Det verkar ganska krångligt är det de när man väl kommer igång med det. Den kalkylatorn var också ganska krånglig. Har jag fattat fel eller ska man byta vatten väldigt ofta?
                        Mvh Anders

                        Kommentar

                        • skr
                          • December 2002
                          • 267

                          #13
                          Peter: Stod det något om mängder på innehållsförteckningen? Kväve och fosfor i en akvarieväxtgödning kan ju vara bra - om det behövs, dvs. om inte fiskarna producerar tillräckligt av dessa ämnen. Om fiskarna gör det, helt eller delvis, blir det ju svårt att minska på kväve och fosforgödningen utan att minska på resten. Det är därför PMDD är så bra.
                          Morpheus: PMDD är inte krångligt när man väl kommer igång, och knappast innan heller. Det är ju bara några få ingredienser att hålla reda på. Kalkylatorn är ju egentligen bara ett (mycket bra) räknehjälpmedel, som man kan ha nytta av särskilt i början när man prövar sig fram till rätt dos. När man väl kommit på hur mycket som är lagom att pytsa i för just det aktuella akvariet så behöver man ju bara fortsätta med det. Att byta vatten en gång i veckan är väl inte särskilt ofta och är bra vilken gödning man än använder.

                          Kommentar

                          • defdac
                            • January 2002
                            • 12751

                            #14
                            Inehåller: kväve, fosfor, kalium, järn, koppar, zink, mangan, magnesium
                            Säger ju inte ett skvatt? Rena hånet =) Är kvävet t ex i nitrat eller ammoniumform? Det låter ju helt klart som vanlig krukväxtgödning som dom märkt om. =)

                            I övrig håller jag helt med Skr. Kunde inte skrivit det bättre själv.
                            http://www.defblog.se

                            Kommentar

                            • p
                              • February 2003
                              • 49

                              #15
                              Hej

                              Nej det står inte hur mycket av de olika ämnena som aquatic super-gro innehåller, inte heller vilken typ av kväve etc.

                              Peter

                              Kommentar

                              Arbetssätt...