8,5 i ph på 3 veckor! klå de ni!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • zingo_boy
    • August 2002
    • 983

    8,5 i ph på 3 veckor! klå de ni!

    jag mätte ph värdet för någon dag sen. de va på 8.5. men de ännu konstigare är att jag inte har bytt vatten på ca 2.5 vecka. antingen har jag ett ph-test som visar fel, eller också är de nå mysko på gång. det är tetra ph-test jag har.
  • Bilbo
    • February 2002
    • 2119

    #2
    pH-värdet sjunker inte om du låter bli att byta vatten. det är ett mått på koncentrationen av vätejoner. Mer information kan du få i din kemibok! Kolla gärna nitriten istället!
    // Magnus
    Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

    Kommentar

    • Kaviar
      • June 2003
      • 52

      #3
      <font color="purple">Om du vill att pH-värdet ska sjunka måste du byta en del vatten.De fick ja göra,mitt var på nästan åtta,va ha du för fiskar,för vissa arter kan det vara skadligt men så högt pH-värde.</font id="purple">
      <font color="green">Kaviar</font id="green">

      Kommentar

      • zingo_boy
        • August 2002
        • 983

        #4
        ähum... jag har inget nitrit test. vet ej varför jag inte skaffat de ännu.

        de som är de störtsa problemet är att jag har sydamerikanska fiskar där i + en svärdbärar hona. så de är INTE bra de jag fick reda på. kanske för svärdbäraren, men inte för de andra.

        Kommentar

        • Oscar Cederqvist
          • November 2002
          • 6546

          #5
          Tycker du ska ta reda på lite mer vad som kan hända när du experimenterar, det kan lätt leda till att fiskarna får lida och dör.
          Oscar Cederqvist

          Kommentar

          • zingo_boy
            • August 2002
            • 983

            #6
            exprimenterar?

            anledningen till att jag inte bytt vatten på 2.5 veckor är att de har funnits en massa andra saker som också har varit tvugna att göras. så därför har akvariet fått stå orört i 2.5 veckor. jag vill inte direkt kalla de för expriment, utan hellre stressad-tillvaro och misstag.

            Kommentar

            • Bilbo
              • February 2002
              • 2119

              #7
              Troligen har du högt pH direkt ur kranen. Det finns då två saker du kan göra.
              1. Sänka pH med någon sorts kemikalie (typ sera pH-), alternativt använda torv eller mycket rötter i karet.
              2. Gör som jag gjorde när jag flyttade, byt till fiskar som passar för kranvattnet.
              // Magnus
              Helt akvarielös men med ett akvaterraium, 4 katter och 1 hund

              Kommentar

              • zingo_boy
                • August 2002
                • 983

                #8
                vi ska ha mjukt vatten här i byn, hur de är med ph tjossat. vet jag inte. sen så har jag redan 4 hyfsat stora rötter i akvariet. så då borde ju dom hjälpa till att sänka ph:t. men inga "kemikalier" använder jag. vilket jag kanske ska börja med, eller torvfiltrering.

                Kommentar

                • pod
                  • May 2003
                  • 73

                  #9
                  8 i ph..det får jag direkt ur kran.
                  Med torv har det gått ned till 7 drygt.
                  baggis alltså

                  Kommentar

                  • zingo_boy
                    • August 2002
                    • 983

                    #10
                    jovisst, för dej. men kanske inte för mej.

                    Kommentar

                    • pod
                      • May 2003
                      • 73

                      #11
                      tänkte på...gjorde du ett delvattenbyte efter att du skrev ditt första inlägg? Gick inte ph´t ned då?

                      om inte ,så har du har högt ph direkt ur kran.Jag skulle föreslå att det är dags att investera i ett ytterfilter o lägga in lite torv.
                      Du kanske redan har ett ytterfilter?
                      Lägg då i torven i den.

                      Kommentar

                      • zingo_boy
                        • August 2002
                        • 983

                        #12
                        de va innan jag byte vatten.

                        inget ytter filter, men jag hade i regnvatten som har ph 5 istället för att sänka ph:t. vilket kanske inte är den bästa idén men den enda för tillfället.

                        Kommentar

                        Arbetssätt...