PMDD till 54 liters.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Luddson
    • August 2011
    • 529

    PMDD till 54 liters.

    Tjena, startar upp mitt 54 liters kar så småningom, tänkte ha en del växter och var jag har förstått så är PMDD mycket bra för växterna, gör att det både blir snyggare, växter snabbare med mera.

    Är det nödvändigt att använda det?;p

    Har lite frågor angående detta.

    Akvarielagret har något som heter PMDD (till 5000 liter vatten)
    Ingår allt man behöver i det tror ni?

    Har inte fått någon uppfattning om vad det är trodde detta var mäsk eller vad det heter, hur ska man hälla i det i akvariet och med vad? har inte fattat riktigt och när man ska hälla i det, varje vattenbyte osv, ska man fortsätta byta 30% vatten eller? hittar inte någonstans där någon berättar hur man gör.

    Vart förvarar ni dom tre flaskorna?

    Tack =)
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    köper du på akvarielagret så har du för mycket pengar

    här:

    http://www.pmdd.se/




    köp minsta dosen.

    all info om hur man gör / doserar etc etc finns på den sidan.


    och nej, det är inte alls nödvändig......men du får köpa nya blommer med jämna mellanrum
    när dom gamla har svultit ihjäl,

    se det så här, vad behöver allt levande för att växa ?

    jo mat i någon form.

    du själv stoppar ner mat i halsen med hyfsat jämnt mellanrum.

    varför det ?

    jo, du är hungrig, och vet att om någon vecka eller så, så är du ett vackert lik.....

    du ger fiskar mat med jämna mellanrum.

    varför det ?

    jo, för att du vet att de är hungriga, och kommer att dö om de inte får näring.


    varför skulle blommorna vara sämre ??


    normalt så behöver man till ett normalt kar ingen blomnäring de första 1-4 månaderna, då lever de på det
    som fanns i gruset, men sedan tar det slut, då slutar de växa, och efter ytterligare en tid så börjar de tappa
    blad och sakta dö.

    pmdd är förmodligen den billigaste basnäringen man kan ge dom.

    drattar man i halv till full dos per vecka, så klarar man sig nog något år eller så, sedan kommer nog kolbristen
    att sätta in, då får man koka mäsk, köpa trycksatt CO2 anläggning, eller en flaska med EC eller liknande.

    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • hannesc
      • December 2009
      • 13085

      #3
      allt står ju på haacks sida.

      o köp från hans sida. billigast så.

      man doserar 10ml /100L (vilket är ungefär en kork från en 0,5L cola-flarra) i ditt fall en halv kork av varje flaska. detta görs vid vattenbytet varje vecka.

      en flaska förvaras i kylen. de andra två har jag vid karet.
      Bifogade filer

      Kommentar

      • Ken Olofsson
        • November 2006
        • 8014

        #4
        fast jag fattar inte vaffö hannesc med sida kattsandsbottnar håller på med pmdd.....


        men det är överkurs....tar vi en annan gång.....



        .
        Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
        Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

        Kommentar

        • hannesc
          • December 2009
          • 13085

          #5
          för att det växer tokmycket bättre med PMDD kanske? det gör det iaf hos mig. jag göder inte jämt ( lat....) o märker skillnad när jag göder o inte göder..

          Kommentar

          • Luddson
            • August 2011
            • 529

            #6
            Använde inte du mäsk Hannes?

            Kommentar

            • Luddson
              • August 2011
              • 529

              #7
              Så man kan inte alltid använda PMDD? Måste man byta till mäsk efter något år eller kan man bara sluta använda tillsatser?

              Kommentar

              • hannesc
                • December 2009
                • 13085

                #8
                asså nu har du fattat detta lite fel.

                mäsk är en kolkälla. dvs den avger koldioxid ner i vattnet. detta andas växterna.

                sen måste man ha bra ljus så växterna kan använda den energin till fotosyntesen

                sen måste man göda,dvs PMDD, som gödsel i landet du vet. näringsämnen för växterna.

                alla dessa tre behvöer man för att få det att växa ordentligt.

                kolkälla-näring-ljus

                Kommentar

                • Luddson
                  • August 2011
                  • 529

                  #9
                  jasså nu fattar jag, trodde att pmdd och mäsk var samma grej typ

                  Men kan man fortsätta med PMDD hur länge som helst lr påverkar det vattenet eller någonting negativt tillslut?
                  Som Kensa sa att det kan bli kolbrist, men bara man använder easycarbo så lär det väl gå att fortsätta?

                  Kommentar

                  • hannesc
                    • December 2009
                    • 13085

                    #10
                    som kolkälla kan man använda Easycarbo ja. m,en det ska doserars varje dag. ganska krångligt. då är en mäsk bättre.
                    fast absolut bäst är ju ett trycksatt system. kanske lite överkill till ett 54L kar ( om man inte är aqua-scape-människa)

                    har inte hört om att PMDD försämrar vattnet. bara växterna kan ta upp det så. så ha bra ljus o en kolkälla så är det inga problem att dosera PMDD som man ska göra.

                    Kommentar

                    • Mathias Nilsson
                      • July 2011
                      • 6552

                      #11
                      Såhär är det, för att göra det enkelt. Du vet exakt vad du matar med, du vet exakt när du (i princip) nollar nivåerna med vattenbytet du gör varje vecka. Då kör du en fulldos igen.

                      Precis som vi sade i min tråd, ec är enkelt, bra fart på växterna, läs INTE asbra utan helt enkelt bra.
                      http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                      "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                      Kommentar

                      • hannesc
                        • December 2009
                        • 13085

                        #12
                        menar du med EC mathias?
                        jag har hört att man INTE ska dosera veckovis utan varje dag.

                        Kommentar

                        • Mathias Nilsson
                          • July 2011
                          • 6552

                          #13
                          PMDD, om man mäter näringsnivåerna under veckan så ser man hur näringen förbrukas, när man sedan gör ett vb på 30-50% så nollar man näringsnivåerna, då börjar man om igen.

                          Jag kör en dubbel dos i mitt 108, sen drar jag i en dos till på onsdagen eller torsdagen, har mycket växter.

                          Det är u det vackra med PMDD, jag vet exakt vad jag häller i och jag vet exakt när nivåerna hamnar på i stort sett 0.
                          http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                          "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                          Kommentar

                          • Mathias Nilsson
                            • July 2011
                            • 6552

                            #14
                            EC drar jag i 1ml/50L om dagen, med en medicinspruta från apoteket. Enkelt och bra. ÖVERDOSERA INTE om du inte vill att fiskarna ska simma på rygg, det är obra i stora mängder.

                            Testade det på lite snäckor, de överlevde inte. Dock är det ju inte en speciellt effektiv metod om man vill utrota sniglar....
                            Senast redigerad av Mathias Nilsson; 07 November 2011, 22:14.
                            http://mathiasaquariums.blogspot.se/

                            "Konsten att tråka ut är konsten att säga allt" - Dante

                            Kommentar

                            • hannesc
                              • December 2009
                              • 13085

                              #15
                              jag höftar i min PMDD. häller upp i korken på cola-flarran. för den är väl på typ 10ml. så jag drar i 4 korkar av varje. o sen kör jag dubbeldos så jag gör det igen mellan VB.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...