Kan det stämma?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Akvarieentusiasten
    • September 2011
    • 224

    Kan det stämma?

    Hej!
    Kan det stämma att mitt kranvatten här i Lund har Ph 8,5 Kh 2,8 Gh 3,9 ? Om det är korrekt, behöver jag i så fall förändra akvarievattnet? Jag har inte testat akvarievattnet nu, eftersom jag behandlar för vita pricksjukan och inte vet om det påverkar ett test. Någon som har åsikter att dela med sig av?

    /Nybörjaren
    /Cicci
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    #2
    tror du har samma vatten som jag har (bor 2 mil från Lund).

    vattnet är generellt bra, behöver egentligen bara buffras lite om man skall vara 152%-igt säker.

    Du behöver inte förändra något om du inte skall odla kommerciellt på arter som gillar lägre PH.


    Det är mer viktigt med stabilt än med rätt PH om man inte som sagt var skall odla i större skala,
    eller har en firre som är löjligt känslig, vilket inte många är.




    .
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

    Kommentar

    • Akvarieentusiasten
      • September 2011
      • 224

      #3
      Okej, tack! Jag har inga planer på att odla, då jag är väldigt grön i "branchen" Hoppas förstås på lite platy- & guppy-yngel, men de lär nog bli uppätna de flesta antar jag Ha en fortsatt bra dag i värmen!
      /Cicci

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av Akvarieentusiasten
        Hej!
        Kan det stämma att mitt kranvatten här i Lund har Ph 8,5 Kh 2,8 Gh 3,9 ? Om det är korrekt, behöver jag i så fall förändra akvarievattnet? Jag har inte testat akvarievattnet nu, eftersom jag behandlar för vita pricksjukan och inte vet om det påverkar ett test. Någon som har åsikter att dela med sig av?

        /Nybörjaren
        Tämligen vanligt standardvatten i Sverige idag.

        Som Kensa skriver så är det bra om man buffra vattnet (lättast med kalk) men om man är noga med att sköta vattenbyta och mata försiktigt så behövs inte ens det
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Vanish
          • April 2011
          • 900

          #5
          hur stabiliserar du KH utan att höja PH för mycket?

          Såg att kjell va lite snabbare än mig, men kalk höjer man väl dessutom PH? Tänker hur man vill stabilisera KH men ha ett lågt PH för tex dvärgciklider som vill ha runt 6.5?
          Senast redigerad av Vanish; 26 September 2011, 16:49.

          Kommentar

          • Akvarieentusiasten
            • September 2011
            • 224

            #6
            Okej, tack Kjell!
            /Cicci

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Vanish
              hur stabiliserar du KH utan att höja PH för mycket?

              Såg att kjell va lite snabbare än mig, men kalk höjer man väl dessutom PH? Tänker hur man vill stabilisera KH men ha ett lågt PH för tex dvärgciklider som vill ha runt 6.5?
              Om man vill ha ett stabilt pH runt 6,5 så använd kalk för att buffra vattnet samt kör med CO2.
              Dock, de flesta Apistogramma (alla odlade och de flesta vildfångade) funkar alldeles utmärkt i ett pH som håller 7,5. Kalk löser sig inte i vattnet om Ph ligger över 7,5-7,6
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Vanish
                • April 2011
                • 900

                #8
                Sänker även tex EasyCarbo PH så som luftdrivet CO2? Jag har något medel som ska "låsa" PH på 7.2. Det verkar ju vara någon liknande kalkprodukt (antar att det är något slags kalk i det). Men då kanske jag lika gärna kan köra på med det vatten jag har och se hur det bli. I mitt nuvarande akvarie har jag ca 7.5 PH om jag inte minns fel. Kranen innehöll iaf 0.5 mer än i akvariet

                Kommentar

                Arbetssätt...