Nystartat akvarium.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fredrik_k
    • August 2011
    • 28

    Nystartat akvarium.

    Hej! har nyss startat ett 55L kar. Men är lite osäker på vattnet här i Gnesta... Ska beställa Sera Quick test som ska testa PH, KH, GH, nitrat och nitrit i ett.
    Men hur pålitligt är det testet? något annat att rekommendera?

    Sen vet jag att vattnet är väldigt kalk rikt här vilket brukar ta död på tvätt och disk maskiner mm. Hur klarar fiskarna utav det?

    Var på arkens zoo i nyköping i dag där dom tyckte att jag skulle köpa något prepparat som jag skulle hälla i en halv tesked av varje vatten byte för att ta bort kalken. Som kostade en mindre förmögenhet... Vad finns det för alternativ?

    Fick med Tetra Easybalance när jag köpte akvariumet vad gör den mer exakt? tycker att beskrivningen är lite luddig!

    Kommer upp lite bilder på karet snart i projekt tråden!

    //Fredrik
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    låter som stickor det där. skippa dom. inte så pålitliga alls. köp dropptester istället. lite dyrare men väl investerade pengar då de är mycket bättre.

    Kommentar

    • Fredrik_k
      • August 2011
      • 28

      #3
      Det var Snabbt svarat!

      Ok då var det som jag misstänkte... Om man har tajt budget vad för tester ska man kolla efter då?

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ph o nitrit. o kh.

        Kommentar

        • Fredrik_k
          • August 2011
          • 28

          #5
          Har du något märke som du rekommenderar? tänkte beställa från PWSS

          Kommentar

          • dreas
            • August 2005
            • 264

            #6
            Jag själv har tidigare bara köpt Tetras tester men har på sistone fastnat för JBL´s tester som jag personligen trivs bättre med. Bättre mätkyvetter och en liten klass bättre i kvalitet osv. Om de sedan mäter bättre det vette katten. Billigare är dem ivarjefall i min lokala djuraffär.

            Kommentar

            • Fredrik_k
              • August 2011
              • 28

              #7
              Har beställt mät stickorna som jag nämnde tidigare pga tight budget men ska nog beställa bättre saker lite senare.

              Nån som vet hur man ska handskas med höga kalk halter?

              Kommentar

              Arbetssätt...