Nitrit, sitter det i filtret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • solis
    • July 2008
    • 5064

    Nitrit, sitter det i filtret

    Lite kluddig text men det jag undrar är om man har 0,25 i nitrit i ett kar och flyttar detta filtret till ett annat kar följer nitriten med då eller det dåliga(hur man nu ska säga det)
    Min fundering är för att jag har haft mina fiskar tillfälligt i ett 100 literskar och där var 0,25 i nitrit i morse och det ena filtret som är där skulle flyttas tillbaks till det nystartade karet men jag vet inte om det är så lämpligt, är det någon som är haj på detta.
    Tänkte byta lite vatten nu och jag tänkte ta vatten från ett inkört kar och ersätta det dåliga vattnet med.
    Där var ingen ammonia i vattnet men nitrit som jag skrev, det jag undrar med är funkar ammo lock när man har nitrit men inte ammonia
    Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
    1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
    100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
    56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #2
    Nej nitriten sitter inte i filtret, bara de goda bakterierna. Men om du flyttar filtret till ett "rent" kar, så kommer många av de goda bakterierna dö eftersom de inte har något att äta av. Det är bra att flytta över det gamla filtret, då det skyndar på processen med att få det inkört, men det gör inte så att det nya karet blir inkört med en gång, det behöver fortfarande balansera sig.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • solis
      • July 2008
      • 5064

      #3
      Tackar för svaret, inkörning är alltid inkörning även fast man använder använt, jag har fyllt halva karet med inkört vatten redan och goda bakterier men hade tänkt flytta filtret idag(har bottenfilter i 310an redan så där är pump) men blev osäker när jag såg där var nitrit, inget som förvånar mig med tanke på hur många fiskar som varit där i en vecka
      Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
      1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
      100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
      56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Nitrit är löst i vattnet så flyttar du över ett filter så följer det med lite nitrit i det vatten som finns i filtret. Det lär inte spela nån roll. Det som är intressant är annat och för att förklara det så får vi ta kvävecykeln eller i alla fall en variant av den, det finns en del andra möjligheter.

        Fisken äter mat, i maten finns det mer protein än den kan göra sig nytta av, när proteinet bryts ner av fisken blir det ett kväveöverskott som fisken gör sig av med som ammonium via gälarna (och igen, det finns andra möjligheter). Ammonium och än värre dess partner ammoniak är absolut inte bra i ett akvarium men det finns bakterier som tycker ammonium är mums och de gör om ammonium till nitrit och gör sig dessutom nytta av detta. Nitrit är att komma ur askan i elden, det är absolut inget man vill ha i ett akvarium det heller. Som tur är finns det då en annan sorts bakterie som tycker nitrit är mums och gör om det till nitrat. Nitrat är sådär, blir det för mycket så far fiskarna illa av det men de tål det på ett helt annat sätt än ammonium och nitrit och det går att hantera situationen genom att byta vatten t ex.

        Vad man vill ha är alltså två sorters hungriga bakterier som genast hugger på ammonium eller nitrit och bygger om det till jämförelsevis oskadligt nitrat. Har du nu ett akvarium med nitrit så innebär det att första steget från ammonium till nitrit fungerar men andra steget, det från nitrit till nitrat, det har av en eller annan anledning inte kommit igång.

        Flyttar du nu ett filter i det läget så flyttar du över en koloni av bakterier som omvandlar ammonium till än giftigare nitrit. Du får däremot inte med det som skulle behövs, de bakterier som gör om nitrit till nitrat, eftersom du har nitrit i karet så fungerar ju uppenbarligen inte steg två. Det är alltså inte särskilt mycket vunnet på att flytta över filtret, det är inte frågan om ett inkört akvarium som det sitter i utan ett där det finns ett allvarligt inkörningsproblem. Det är bättre att det får läka ut i fred, kanske kan du snabba upp processen lite genom att ympa med lite slam från ett filter i ett akvarium som fungerar som det skall.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • solis
          • July 2008
          • 5064

          #5
          Tackar för lektionen Då är det säkert bättre att låta det sitta kvar, filtret skulle flyttas p.g.a att jag ska ha 2 filter i det karet men om det nu inte är lämpligt så får det sitta kvar där så länge.
          Det finns ingen anledning att se dom dåliga sidorna, dom är många nog ändå.
          1 st 600 liter1 st 310 liter 1 st 310 liter pansarmalar, kampis, malar
          100 liter, pansarmalsyngel och pansarmalar,
          56 liters low-tech test, pansarmalar,körsbärsräkor o amanoräkor

          Kommentar

          • Grogga
            • August 2011
            • 73

            #6
            En följdfråga till detta då.

            Jag hade för någon vecka sedan en nitrit och nitrat topp i mitt relativt nystartade akvarium.
            Nitrat halten var 0.5 mg/l och mitt nitrit test visar bara om det finns eller inte och det fanns nitrit.

            jag bytte lite extra vatten två dagar i följd och doserade med dubbel dos EASY-LIFE FLUID FILTERMEDIUM vid vattenbyte och med enkel dos två - tre dagar efteråt.

            Nu finns det varken nitrit eller nitrat. Vad säger då detta mig? Är allt som det ska i burken eller funkar inte det du kallar steg 1?
            Alltså att jag har amonium/amoniak isället. Kan man mäta amonium/amoniak halten? Behöver man mäta den?

            Kommentar

            • Bygert
              • March 2010
              • 2169

              #7
              Ja man kan mäta ammonium, det kan ibland vara en bra ide särskilt i nystartade burkar för att kolla att allt går som det skall. Fast om du har mätt upp nitrit så har ju det steget kommit igång och det att du inte längre mäter nån nitrit är utmärkt, det är så det skall vara. Att du har haft nitrat och inte längre mäter nån är däremot lite mer skumt. Dock, om nu halten verkligen var 0.5 mg/l så är ju det ingenting, det är ju inte så säkert att det du mäter med fungerar särskilt väl vid så låga halter. Har du växter så kan de ju också ta hand om en så låg halt.

              Känner du dig orolig så kan du ju för all del mäta ammonium. Nitrit bör du kolla några gånger, du skall alltså vara nöjd om du inte ser nån. Mät nitrat nån gång också, förmodligen kommer halten att stiga efterhand men det är inget självändamål att ha en massa nitrat.

              Tänk också på att det finns mer eller mindre säkra sätt att mäta. Stickor är väl ungefär knappt användbart till att få en grov koll men det är inget sätt att egentligen mäta, de är för osäkra. Dropptest är mycket bättre men det är inga precisionsinstrument det heller. Fundera inte för mycket på mindre avvikelser, se det lite mer i stort.
              Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

              Kommentar

              • Grogga
                • August 2011
                • 73

                #8
                Tack för svaret!

                Kommentar

                Arbetssätt...