dimma i karet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • eliyao
    • April 2011
    • 558

    dimma i karet

    Hej,

    Jag har fått någon slags dimma i karet! jag fick för mig att filtret va för klent så jag köpte en ny (Rena xp3) vilket borde räcka för 220liter. men nu efter 2 dagar ser det inte bättre ut, det är över hela karet, jag har inte bytt vatten efter att jag såg att vattnet börja se dimmigt ut, ska jag göra det? jag fungera på att göra 50% byte imorgon men problemet är ju att filtret är ju nytt. Förslag? jag börjar bli trött på detta ?

    lite info om karet.

    220 liter
    växter
    ca 20 rödmunnar
    ca 11 neoner
    3 st cacaduas ciklider
    några malar

    rena xp3 ny, och just nu en extra Aquel 750 inne filter som jag hade tillsamans med den som jag har nu tagit ur karet.

    tacksam för svar

    / E
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #2
    Tog du bort det gamla innan du kört in det nya? Flyttade du med filtermaterial i så fall? Om du inte gjorde det, håll ett noga öga på nitriten, den kan skjuta i höjden. Annars, gör 50% vattenbyte, dra ner på matningen lite så ska det nog lösa sig.
    Senast redigerad av Fredrik Metcalf; 03 September 2011, 17:51.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • eliyao
      • April 2011
      • 558

      #3
      jag hade 2 filter en tog jag bort och krama ut allt i den nya och den ena lämna jag självklart kvar då det är ett kar som varit igång! okey men jag tror jag byter ut minst 50% imorgon

      Kommentar

      • Sleaper

        • September 2008
        • 2893

        #4
        Låter som infusorier? Tyvärr förvärrar delvattenbyte situationen i sådana fall.

        Kommentar

        • eliyao
          • April 2011
          • 558

          #5
          måste det va det? och varför får man det och är det mörkerläggning som gäller då?

          Kommentar

          • eliyao
            • April 2011
            • 558

            #6
            jag har gjort en film

            Kommentar

            • eliyao
              • April 2011
              • 558

              #7

              Kommentar

              • doktorn
                • February 2009
                • 109

                #8
                Detta ser ut som mitt vatten som är totalt i biologisk obalans.
                Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


                Kommentar

                • eliyao
                  • April 2011
                  • 558

                  #9
                  okey så vatten byten borde vara bra och låta den nya filtret gå in såg då

                  Kommentar

                  • eliyao
                    • April 2011
                    • 558

                    #10
                    gjorde ca 50% byte precis, ser bättre ut men inte bra, ska göra mindre byten oftare nu om det inte går får jag mörklägga karet och hoppas det löser sig!

                    Kommentar

                    • Sleaper

                      • September 2008
                      • 2893

                      #11
                      Svårt att se på filmen med alla reflexer mm. Men är det en "mjölk-aktig" dimma, så är det nog infusorier. Kan uppstå vid större vattenbyte eller en rejäl filterrengöring, om man har otur.
                      Jag skulle nog avvakta med delvattenbyte vilket bara skulle förvärra dimman ifall det är infusorier.
                      Vänta lite och se tycker jag känns som rätt väg just nu.

                      Kommentar

                      • doktorn
                        • February 2009
                        • 109

                        #12
                        Hur uppstår infusorier och vad är det? Jag gissar att det är det jag också har.
                        Inlägget redigerat 312 gånger av doktorn, senast idag klockan 12:02


                        Kommentar

                        • eliyao
                          • April 2011
                          • 558

                          #13
                          Jag har försökt att läsa mig på vad infusorier är för något och om jag har fattat det rätt så är det när något i vattnet ruttnar?

                          Föresten är det farligt för fiskarna? dom verkar må bra, jag tror det blir mörkerläggning då jag har fattat att det hjälper?

                          All hjälp är bra hjälp vid det här läget

                          Kommentar

                          • eliyao
                            • April 2011
                            • 558

                            #14
                            är det någon därute som kan förklara för mig vad infusorier är för något och varför man får dom? jag vett att det finns massa med trådar man jag tycker inte jag hittar just vad det är för något.

                            Tack

                            Kommentar

                            • Sleaper

                              • September 2008
                              • 2893

                              #15
                              Ursprungligen postat av eliyao
                              är det någon därute som kan förklara för mig vad infusorier är för något och varför man får dom? jag vett att det finns massa med trådar man jag tycker inte jag hittar just vad det är för något.

                              Tack
                              Varför man får dom är jag inte helt klar över men "obalans" i akvariet brukar vara orsaken. Ett tillstånd som kan uppstå när man gjort större vattenbyten och/eller rengöring av filter. http://www.akvariewiki.se/index.php/Infusorier
                              Men det verkar lite "random". Hörde med en zoohandlare hur det ibland kan uppstå i vissa kar när dom gör delvattenbyte i sina akvarier. Vissa kar drabbas andra inte av någon anledning.
                              Har man ett bra UV-C filter är det ju snabbt löst, annars får man väl prova mörkläggning och/eller flockningsmedel.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...