Ph controller.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • GOONI
    • October 2004
    • 295

    Ph controller.

    Funderar på att köpa mig en ph controller men vet inte vilken..

    Någon som har något bra tips??
    Frågar man inte får man inget veta.
  • sme_h
    • November 2003
    • 625

    #2
    ph-201 har jag. den funkar utmärkt så länge den inte hamnar under vattnet. Då blir det torken i nägra veckor. Den är billig dessutom. 82USD på E-bay såg jag nyss. Kanske finns billigare också
    1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
    http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

    Kommentar

    • GOONI
      • October 2004
      • 295

      #3
      Finns det någon bra länk om hur en controller funkar och hur man kopplar?
      Frågar man inte får man inget veta.

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48147

        #4
        Skall du ha den till ett CO2-system eller bara för att mäta pH-värdet i vattnet?

        Vet inget om dagens testinstrument men en pH-mätare/controller måste ha en utbytbar electrod (även om man rengör den ofta så blir den till slut "nedsliten") och det viktigaste av allt - den måste kalibreras på minst 2 punkter. Om den bara kalibreras vid 7 så är den i princip värdelös.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • GOONI
          • October 2004
          • 295

          #5
          Till ett co2-system. Om jag har fattat det rätt så gör den att inte Ph värdet sticker iväg, fel??
          Frågar man inte får man inget veta.

          Kommentar

          • sme_h
            • November 2003
            • 625

            #6
            Ursprungligen postat av GOONI
            Finns det någon bra länk om hur en controller funkar och hur man kopplar?
            Den kontrollerar en 230V trömbrytare ungefär som en vanlig timer men slår av/på när pH går över/under en inställt pH-värde. Ställer jag in min controller att den ska "slå på" vid pH7 så kommer den göra det vid pH 7.05. Den vanliga kopplingen är att använda strömbrytaren till en magnetventil som öppnar co2 tillförsel från en CO2 tub med tryckregulator. När pH minskar till under 7 (ca 6.95) så stänger den av. Går att använda till mäsk också men då kopplar man lite annorlunda förutsatt att man inte har övvertrycksventil på mäsk-flaskan.
            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

            Kommentar

            • sme_h
              • November 2003
              • 625

              #7
              Ursprungligen postat av GOONI
              Till ett co2-system. Om jag har fattat det rätt så gör den att inte Ph värdet sticker iväg, fel??
              Precis. Magnetventilen som kontrollern kontrollerar stänger av CO2-tillförselsn när pH går under det inställda värdet
              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

              Kommentar

              • GOONI
                • October 2004
                • 295

                #8
                Kan den höja ph värdet?
                Frågar man inte får man inget veta.

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48147

                  #9
                  Ursprungligen postat av GOONI
                  Kan den höja ph värdet?
                  Nej

                  pH-controllern i sig varken sänker eller höjer pH-värdet. Istället är det ju CO2 som sänker värdet och som flera har skrivit så kan man med hjälp av pH-controllern få en magnetventil att stänga av tillförseln av CO2 vid ett visst förinställt värde
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Nope, co2 sänker pH:t och en controller ihopkopplad med co2 kan inte påverka pH:t uppåt.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • GOONI
                      • October 2004
                      • 295

                      #11
                      Finns det någon pryl som höjer automatiskt om det blir för lågt.
                      Frågar man inte får man inget veta.

                      Kommentar

                      • ansjo
                        • November 2005
                        • 29967

                        #12
                        Inte mig veterligt om du inte vill börja laborera med lutar och annat skit som man inte vill ha ner i karet...
                        /Anders

                        Medlem i NCS - givetvis!

                        Kommentar

                        • Kjell Fohrman
                          Administrator

                          • December 2001
                          • 48147

                          #13
                          Ursprungligen postat av GOONI
                          Finns det någon pryl som höjer automatiskt om det blir för lågt.
                          Det blir inte för lågt eftersom du ju själv med pH-controllern kan stänga av CO2-tillförseln vid ett ett pH som du själv bestämmer.

                          Vill du ha ett högt pH-värde så skall du inte använda CO2. Då tillsätter man istället t.ex. bikarbonat i vattnet och mäter värdena med en pH-mätare
                          Akvaristiska hälsningar
                          Kjell
                          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                          Kommentar

                          • sme_h
                            • November 2003
                            • 625

                            #14
                            Ursprungligen postat av GOONI
                            Kan den höja ph värdet?
                            Du kan låta den styra en kraftig pump vid ytan som "vädrar" ur CO2. Detta är en variant om man kör med mäsk men annars är höga värden av CO2 inte ett problem.
                            1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                            http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                            Kommentar

                            • GOONI
                              • October 2004
                              • 295

                              #15
                              ok, tack.

                              Några länkar?
                              Frågar man inte får man inget veta.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...