Kyla ner vattnet i akvariet - hur?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trixie63
    • February 2009
    • 41

    Kyla ner vattnet i akvariet - hur?

    Det blir ruskigt varmt i vårt lilla akvarium nu på sommaren. Doppvärmaren har jag haft avstängd i en månad och ändå är det jättevarmt. Kan man köpa nån slags "doppkylare"? Tips mottages tacksamt
  • fisheye
    • November 2010
    • 488

    #2
    Enklaste tillfällighetslösningen är väl petflaskor med frystvatten. Funkar för värmetoppar i varje fall.

    Kommentar

    • Trixie63
      • February 2009
      • 41

      #3
      Jag tyckte inte att det fungerade så bra, har testat. Känner mig orolig eftersom vi ska resa bort några veckor. Finns det inga doppvärmare som även kyler?

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Det finns vattenkylare men de kostar några tusenlappar, för mycket små akvarier (20-30 liter) finns det fläktar
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • Bygert
          • March 2010
          • 2169

          #5
          Det finns doppkylare men de kostar en del, har begränsad effekt och för monteringen så bör man helst borra ett hål i akvariet. Sen finns det större kompressordrivna kylare men som Kjell säger så kostar de en del.

          Så innan man ger sig på sånt så bör man lämpligen ta itu med annat. Det första att tänka på för att få akvariet svalare är ju då faktiskt att inte värma det i onödan. Det låter ju självklart men det är ett och annat att tänka på. Först naturligtvis doppvärmaren, en med termostat skall det ju inte spela nån roll om den är inkopplad men för säkerhets skull så kan man ju kolla att det inte hängt sig.

          Belysningen är viktig i det här sammanhanget, har man värmeproblem så är till att börja med glödlampor bannlysta, de ger alldeles för mycket värme i förhållande till ljus. Dioder är oftast bäst men kostar, lysrör är också bra. När det gäller lysrör så ger själva rören begränsat med värme medan ballasten ger mer. Ballasten (en fyrkantig sak som det går kablar till, finns flera olika typer) kan man flytta bort från lysrören så den inte värmer onödigtvis, är man inte fullständigt säker på vad man håller på med skall det dock överlåtas till elektriker.

          För belysningen är också ventilation viktig, man kan spara mycket värme på att lyfta upp rampen ett par centimeter så att det kommer åt luft som kan cirkulera och kyla.

          Filter och annan teknik skall man också begrunda, när det gäller sånt som sitter i akvariet så hamnar all spillvärme i vattnet - t ex för ett innerfilter - men för utvändiga tillbehör kan en del värme kylas bort av luft - t ex ett ytterfilter. Med värmeproblem så skall man alltså stänga av allt som inte är absolut nödvändigt och för det som måste vara igång om möjligt välja varianter med låg effekt och gärna såna som kyls av luft.

          Har man nu gjort allt som går när det gäller att ta bort onödig värme så är nästa steg att kyla med avdunstning. För att göra det så skall man öka utbytet mellan vattenytan och luften. Det första man gör då är att slänga täckglaset, sen försöker man att lägga filterutlopp och annat så det blir ordentlig rörelse i ytlagret. Det går också att sätta dit en fläkt som blåser över ytan. Får man upp avdunstningen ordentligt så förbrukar den värme så akvariet kan bli klart svalare. Naturligtvis får man begrunda risken för att fisk kan hoppa ur, sen ger det ju en del besvär med att fylla på vatten ofta när man ökar avdunstningen också.

          Nödhjälp i akuta lägen kan vara att slänga i is. För att få vettig effekt går det dock åt mycket is plus att man måste hålla koll på att lägga i efterhand så inte temperaturen pendlar för mycket. Man tröttnar fort på den metoden men handlar det om att rädda läget nån vecka när det är som värst värmebölja så är det ju en klar möjlighet.
          Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

          Kommentar

          • Trixie63
            • February 2009
            • 41

            #6
            Tack, då vet jag att det finns. Ska överväga om jag tycker att det är värt priset för mitt 60-liters.

            Kommentar

            • MRSVETSARE
              • October 2009
              • 11

              #7
              Som jag sagt till folk som tycker jag är oseriös pga jag vill ej bygga till 200-300 liters pga det är ej lönsamt
              och jag gett dom detta råd- ta en vatten kyare typ en sån som har en vatten behållare ovanpå i plast (tror alla sett en sån ? )
              och sen ta och sätt en liten pump på detta + en termostat med sensor och testa bör funka till 100-200 liter
              Dessa maskiner finns på blocket m,m

              Själv har jag byggt 700 liters på detta sätt och det har funkat , men kompressorn fick arbeta väldigt hårt
              Senast redigerad av MRSVETSARE; 29 June 2011, 16:16.

              Kommentar

              • hawkse
                • December 2009
                • 781

                #8
                Jag slår också ett slag för att du sätter en fläkt mot ytan. Plocka bort några täckglas, se till att ha bra ytcirkulation och rikta en liten fläkt mot ytan. Det behövs inte mycket för att temperaturen ska åka ned flera grader. Räkna med att du kommer få fylla på vatten.

                Vill du undvika att fiskar hoppar ut sätter du myggnät över karet.

                Kommentar

                • KaOl

                  #9
                  Jag har fått tipset av att lägga kylklabbar i en plastpåse och låta det göra jobbet. Kanske skulle det fungera bra för dig? Man kan ju ha en eller flera i karet och byta ut när den värms upp.

                  Jag har rullgardinen nere och fönstret öppet i rummet akvariet är i just nu och det har varit tillräckligt för oss.

                  Kommentar

                  • MRSVETSARE
                    • October 2009
                    • 11

                    #10
                    Man kan ta en platt värmeväxlare eller en sån här och sen ha vatten ifrån kran sen styrd av temp kontroll och en ventil + pump
                    detta rör är i denna kylare http://www.ladda-upp.com/bilder/54929/kylare



                    Hur många gr skall du ha i detta lilla akvarium?
                    Senast redigerad av MRSVETSARE; 30 June 2011, 08:50.

                    Kommentar

                    • pupfish
                      • December 2003
                      • 248

                      #11
                      Två tips:
                      1. Googla på titan 150, 250, etc
                      2 . http://www.jbjnanocubes.com/contents...-Iceprobe.html

                      Själv kylde jag hela rummet då det begav sig. Men som amatör rek. att du köper färdiga prylar. Numera är jag i branschen och kan själv bygga ihop kylapp.

                      Ett tips till som jag kom på är:
                      Googla på: CU-55/VD-07, är det kyl/frys för 12 V-system (båt & husvagn). Kostar några tusenlappar.
                      500+

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Se till att få bra avdunstning. Det sänker tempen rejält. du kan göra det genom att torka ut luften i rummet (med avfuktare) samt se till att du blåser mot vattnet så att torr luft passerar vattenytan så mycket som möjligt.

                        En lirare som har testat lite kan du läsa om här:
                        Ämnen som rör akvariet och dess tillbehör, akvarievatten, foder, sjukdomar och övrigt akvarierelaterat.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • flygrc
                          • June 2006
                          • 2755

                          #13


                          ger grunden till vad som händer när man fläktar på en vätska

                          Googla Evaporativ kylning så ser ni att det är en utbredd teknik som gör att man kan få kallare vatten i karet än luften man kyler med.

                          Tex
                          https://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=159029
                          Nr 11.. Infinity 153, 900 l blivande SA.

                          Kommentar

                          • MRSVETSARE
                            • October 2009
                            • 11

                            #14
                            Om man får tag i en coolong plate så är det bara att ställa akvariumet på den så kyler den underifrån
                            Lytron’s world class recirculating chillers, liquid cooling systems, heat exchangers, and liquid cold plates are now part of Boyd’s extensive portfolio
                            Senast redigerad av MRSVETSARE; 05 July 2011, 17:47.

                            Kommentar

                            • sme_h
                              • November 2003
                              • 625

                              #15
                              Bor du på nedervåningen i tex en villa kan du ganska enkelt gräva ner en slang i grunden (tex under altanen) och cirkulera vatten genom den.

                              Inget halvtimmesprojekt men en bra lösning för den som fixa något permanent
                              1125 Liter SA med Discus, Bolivianska Fjärilar, olika Apistogramma, Rödmunstetror, Corydoras och otocinclus
                              http://www.zoonen.com/perzoonen/galleri.asp?oid=1853349

                              Kommentar

                              Arbetssätt...