Lowtech...Vattenbyte

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • robbanbobban
    • February 2011
    • 407

    Lowtech...Vattenbyte

    Hej allihopa,

    Startade upp mitt lowtech för ungefär 2 veckor sedan och har gjort 2 vb:n,

    Min fråga är hur många vattenbyten behövs innan man kan sluta? vet att det är en fråga om balans i karet men om någon kan ge en fingervisning ungefär hur många vattenbyten som behövs innan man kan sluta.. så blir jag glad
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Även i ett low-tech byter man vatten, det är förutsättningen för liv! Vattnet kommer annars gradvis försämras och fisken anpassar sig tyvärr till det dåliga vattnet till den dag det blir så illa att allt dör! Vill du köra low-tech så ska du plantera tätt tätt med växter som mår bra och minimal fisklast och vattenbyten!
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • robbanbobban
      • February 2011
      • 407

      #3
      ...jag menade inte när jag helt ska sluta med vattenbyte det jag menade som kanske inte framkom är hur länge ska jag vänta mellan vattenbytena efter att allt kommit igång och när kommer det igång..
      Senast redigerad av robbanbobban; 20 June 2011, 12:33.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13131

        #4
        ju mer vattenbyten du gör under uppstarten ju längre tid tar det för kvävecykeln att etablera sig (ca 1mån utan vattenbyte eller få små)! När karet har cyklat färdigt kan man börja med delvattenbyten ca 1g/v!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • robbanbobban
          • February 2011
          • 407

          #5
          dvs som vanligt ? men jag har läst om vissa kar som de inte byter varje vecka hmm..
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

          Kommentar

          • robbanbobban
            • February 2011
            • 407

            #6
            Ursprungligen postat av robbanbobban
            dvs som vanligt ? men jag har läst om vissa kar som de inte byter varje vecka hmm..
            "Blanda jord och sand i ett 1:3 förhållande och mosa ihop det. Toppa med valfritt grus om det önskas. Plantera så mycket växter du kan skaffa, gärna snabbväxare och några flytväxter.

            Fyll upp med vatten, vänta en stund tills all överbliven jord sedimenterat och slamsug bort den.

            Använd gärna filtrering som i ett vanligt akvarium.

            Byt bara vatten när du tycker att fiskarna verkar lite stirriga eller när du planterar om växter/bökar i bottnen eller du tycker vattnet är för missfärgat. Typ en gång i halvåret YMMV.

            Val av jord är oviktigt medans det är desto viktigare med att packa ganska fullt med snabbväxare från start.
            Övermata gärna och packa gärna i för mycket fisk.

            Klart. "

            Sagt utav defdac i denna tråd http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=104322& står även i inlägget efteråt att "vattenbyte görs en gång per 6 månader"

            Blir lite förrvirrad när defdac säger det och du säger 1 gång per vecka...
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

            Kommentar

            • robbanbobban
              • February 2011
              • 407

              #7
              Ingen som kan svar på det? varför den ene säger ett halvår och den andre varje vecka...
              Senast redigerad av robbanbobban; 21 June 2011, 08:22.
              http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13131

                #8
                Om det är defdacs egna ord så vill jag gärna veta hur ett överbefolkat kar som dessutom övermatas och det endast genomförs 2 vattenbyten per år skulle fungera? Hokus Pokus?
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • robbanbobban
                  • February 2011
                  • 407

                  #9
                  Ursprungligen postat av åheim
                  Om det är defdacs egna ord så vill jag gärna veta hur ett överbefolkat kar som dessutom övermatas och det endast genomförs 2 vattenbyten per år skulle fungera? Hokus Pokus?
                  Vet inte om defdac var ironisk men läst om flera kar som inte byter varje vecka...så jag tror inte det är hokus pokus...
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=3010917

                  Kommentar

                  • stefanr72
                    • November 2010
                    • 1026

                    #10
                    Ursprungligen postat av robbanbobban
                    Vet inte om defdac var ironisk men läst om flera kar som inte byter varje vecka...så jag tror inte det är hokus pokus...
                    Men det är skillnad på inte varje vecka och 2 gånger om året..

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13131

                      #11
                      Den här diskussionen för oss tillbaka till 70-talet, då hade gemene man inte en susning om vad man höll på med, då bytte man vatten några ggr om året och passade då också på att rengöra grus och inredning! Helst ville man unvika att byta vatten alls, för då dog ju så många fiskar! Man var dock ändå tvungen tillslut för det började lukta illa och se fördjävligt ut! Fiskarna hade då anpassade sig till de vidriga förhållandena men sen när de i ett nafs fick ett helt fräscht vatten så dog de ofta av shockomställningen! Därför byter man idag en del av vattnet med jämna mellanrum för att hålla vattenkvalitén på en bra nivå och sen har vi biologiska filter idag, det visste man inte heller vad det var på 70-talet
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Kjell Fohrman
                        Administrator

                        • December 2001
                        • 48148

                        #12
                        Fast nog var vi rätt många också på 70-talet som också skötte våra vattenbyten

                        Hittade texten till en nybörjarinformation om malawiciklider som jag skrev i Ciklidbladet nr 1/1980 http://www.ciklid.org/artikelarkiv/c...r=8001&lopnr=2 och där skrev jag detta om vattenbyten

                        Betydligt viktigare är det att byta vatten regelbundet. Byt 1/3 var 14:e dag eller helst varje vecka,
                        så trivs dina fiskar.
                        Akvaristiska hälsningar
                        Kjell
                        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13131

                          #13
                          Ja Kjell men du får tänka på att du var långt före din tid Sen levde vi inte i det detta IT samhälle ännu och antalet som kunde ta del av din visdom var inte så många
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Kjell Fohrman
                            Administrator

                            • December 2001
                            • 48148

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            Ja Kjell men du får tänka på att du var långt före din tid Sen levde vi inte i det detta IT samhälle ännu och antalet som kunde ta del av din visdom var inte så många
                            Men å andra sidan så läste folk då akvarietidningar och dessutom är vattnet idag sämre (åtminstone för akvariefiskar) - så visst det var problem då med att folk inte bytte vatten, men problemet är nog lika stort idag

                            Fast det var nog inte om vattnet på 70-talet som tråden skulle handla om
                            Akvaristiska hälsningar
                            Kjell
                            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                            Kommentar

                            • KaOl

                              #15
                              Ha, du pratar om jordakvarium, vilket jag också är intresserad av att börja med med vårt 126l efter jag fått mitt nya 360l hem Har idag fått hem Diana Waldstads bok om ämnet, kanske kan jag hitta svaret på frågan där sen...

                              Om du googlar "jordakvarium" får du ett svar från zoonen från Matsvin - det är den första träffen du får, läs gärna det

                              Jag har läst att man byter inte vatten på jordakvarierna, man gallrar växter istället. Vatten fyller man på när det avdunstar, det stod dock inte på den artikeln, men om jag minns rätt är det just "Matsvin" som skrev om det.

                              Lycka till, hoppas du hittar svaret du är nöjd med

                              Hoppas någon kunnige kan svara dig, vill gärna veta mer om ämnet jag med!

                              Kommentar

                              Arbetssätt...