Osmos?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • amandus
    • February 2006
    • 36

    Osmos?

    Osmos i sötvatten?? Mitt akvarium växer igen på 14 dagar med skitalger. Växterna vantriv och växer ingenting utan blir övervuxna med skitalger.

    Skulle jag komma tillrätta med det om jag köpte en osmosanläggning?

    Jag har 2 st. Philips Aqvarelle lysrör 30 w akvariet är på 200 liter.
    //Bengt
  • åheim
    • April 2006
    • 13131

    #2
    Absolut ingen lösning, osmosvatten är avmineraliserat och inget kan leva i rent osmosvatten, däremot kan man använda det för att späda ut ett hårt vatten!

    Det du bör göra är att eftersträva balans mellan olika ämnen och det kan man uppnå genom regelbundna vattenbyten, regelbunden näringstillsatts och inte för långa men regelbundna belysningstider och en rejäl portion tålamod!
    Senast redigerad av åheim; 12 June 2011, 18:25.
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • ecco
      • November 2010
      • 500

      #3
      Min fundering är ju snarare att du har för litet kar med för mycke djur i.
      Så lite mera info gör ju saken lättare för oss när det gäller råd till dej.
      Sambons blogg om våra akvarium.
      http://mizan3.bloggsida.se/
      Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

      Kommentar

      • Bygert
        • March 2010
        • 2169

        #4
        Osmosvatten kan (men måste inte) vara ett steg mot att lösa problemet. I första hand måste naturligtvis problem med överbefolkning, övermatning, bristande skötsel mm hanteras. Det kan också vara obalans mellan näringsämnen, t ex brist på järn så att gödsling med mikronäring kan få, växterna att trivas bättre. I vissa fall när cyano tagit över så kan det bli svårt att häva problemet på nåt annat sätt än med algbekämpningsmedel.

        Nå, det finns alltså ett antal saker att titta på i första hand så vart kommer osmosen in? I vissa fall kan kranvattnet innehålla nitrat i betänkliga mängder. För saltvatten är all nitrat för mycket nitrat när det gäller vatten man tillför så där är osmos mer eller mindre standard. I sötvatten är det inte lika kritiskt om det finns nåt lite nitrat men det finns dock områden där halterna är så höga att det blir svårt att få balans i akvariet, man tillför såpass nitrat när man byter vatten att det blir svårt att få det att funka. För att kolla om det här är aktuellt så får man helt enkelt mäta hur mycket nitrat man har i kranvattnet och ställa det i relation till vad man har i akvariet och vad man har för mål. Är det mycket nitrat i kranvattnet och man har problem att få balans så är osmos absolut en möjlig väg.

        Osmos (eller egentligen omvänd osmos om vi skall vara petiga) plockar bort mineraler ur vattnet. Har man hårt vatten och vill hålla djur som behöver mjukt vatten så är det strålande. Det är också ett perfekt vatten för att ersätta det som dunstar, det dunstar ju inte bort mineraler utan bara vatten, har man hårt kranvatten och stor avdunstning som man ersätter med kranvatten så rör man sig sakta i riktning mot en sodasjö, ju mindre vatten man byter ju fortare går det.

        För vattenbyte så är ju läget lite omvänt, använder man osmosvatten till vattenbyten så kommer man att så att säga späda ut vattnet på sikt och få ett extremt mjukt vatten. Om det är blir ett problem beror på vad djuren man har trivs med och inredningen inverkar också, kalkhaltigt grus mm påverkar. Vill man använda osmos för att bli av med nitrat i kranvattnet och är orolig för att vattnet blir för mjukt är det lätt att åtgärda, det finns särskilt salt att använda så att man genom lagom dos kan få vattnet precis så mjukt eller hårt man vill ha det, utan nitrat.

        Osmos är alltså snudd på en nödvändighetsartikel för saltvatten och kan alltså vara nyttig i sötvatten också, dels om man vill ha mjukare vatten än kranvattnet, dels om man vill bli av med föroreningar, osmosen tar alltså bort nitrat men även åtskilligt annat som man inte vill ha i akvariet, bekämpningsmedelsrester t ex. Osmosen kan också vara bra till annat, vatten för orkideer, vatten för att fukta terrarier utan att få kalkavlagringar, batterivatten, strykjärn mm. Osmosapparaten kostar en del och det är betydligt krångligare att jobba med osmos än med kranvatten, man måste ha ett förråd och man slösar också bort en hel del vatten som går rätt i avloppet. Det är alltså inget man skall köpa utan att ha värderat att man verkligen har nytta av det men ibland så kan det alltså vara riktigt bra, ibland rent av absolut nödvändigt.
        Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

        Kommentar

        • amandus
          • February 2006
          • 36

          #5
          Kan det vara aquarelle lysrören som framkallar skitalgerna? Jag har 2 praktbotia, 15 små stimfiskar 3 kuhliålar 1 honungsgurami och 1 fjärilsciklid.

          Kan man döda skitalgerna genom att sätta ner växterna i en hink med mkt hårt vatten som jag lagat till med bikarbonat?
          Och sen tvätta akvariet på insidan med klorin?
          //Bengt

          Kommentar

          • stefan.peterson
            • February 2007
            • 165

            #6
            Ursprungligen postat av amandus
            Kan det vara aquarelle lysrören som framkallar skitalgerna? Jag har 2 praktbotia, 15 små stimfiskar 3 kuhliålar 1 honungsgurami och 1 fjärilsciklid.

            Kan man döda skitalgerna genom att sätta ner växterna i en hink med mkt hårt vatten som jag lagat till med bikarbonat?
            Och sen tvätta akvariet på insidan med klorin?
            Jag förmodar att du skämtar ?

            Kommentar

            Arbetssätt...