Ph i luleå

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexander Ylipää
    • May 2003
    • 1831

    Ph i luleå

    vad är det för ph här i norr?
    Med vänlig hälsning
    Alexander
  • mynglöv
    • September 2002
    • 15

    #2
    Enligt Rolle på akvariecentrum så ska vi ha 7.5 i ph här i Luleå.
    1 x 37 liter
    1 x 160 liter
    1 x 375 liter
    1 x 720 liter
    //Mange

    Kommentar

    • Alexander Ylipää
      • May 2003
      • 1831

      #3
      ok, känner du rolle? han ska komma till mig och kolla på mina malawiciklider. jag ska sälja dom till honom...
      Med vänlig hälsning
      Alexander

      Kommentar

      • Oscar Cederqvist
        • November 2002
        • 6546

        #4
        Här är lite fakta från komunen: http://www.lulea.se/lulea/LuleaKommun/Verksamhet/va_avfall/default.htm

        Hur hårt är vattnet i Luleå?
        Vattnets hårdhet mäts i tyska grader. Vattnet från Gäddvik har hårdheten 3,5 och vattnet från Råneå 4,8. Den angivna hårdheten innebär att vattnet betraktas som mjukt.

        Vad innebär vattnets pH?
        pH-värdet är ett mått på vattnets surhetsgrad. pH 7 är neutralt. I Luleå är pH-värdet ungefär 8,4 för att skydda ledningarna från rostangrepp. I tjänligt dricksvatten ska pH-värdet ligga mellan 7,5 och 10,5.

        Oscar Cederqvist

        Kommentar

        • Kronis
          • August 2002
          • 147

          #5
          Just nu ligger kH i Luleå på 2-3. Antagligen pga vårvattnet. Och det påverkar ju pH.

          Jag buffrar upp mitt vatten med medel för att försöka få ett stabilare kH värde.

          Kommentar

          • FI
            • January 2002
            • 1153

            #6
            Enligt kommun-infon så står det precis som mrsonk skriver "I Luleå är pH-värdet ungefär 8,4 för att skydda ledningarna från rostangrepp."
            ...men det där måste vara gamla siffror... eller också så är Seras pH-test helt kasst... Här hos mig har jag i alla fall aldrig haft över 7,5 i pH-värde.
            Men som sagt, jag vet inte hur tillförlitligt Seras pH-test egentligen är...
            Är det någon som har provat med något annat pH-test?

            Mvh Fredrik Isaksson
            Fredrik Isaksson
            Bildarkivet

            Kommentar

            • Oscar Cederqvist
              • November 2002
              • 6546

              #7
              Ph värdet kan ju sjunka en del på vägen mellan kranen och vattenverket.
              Oscar Cederqvist

              Kommentar

              Arbetssätt...