Snabbkoppling till duschslang?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jenmad
    • March 2009
    • 579

    Snabbkoppling till duschslang?

    Hej!

    Nu har jag äntligen skaffat en Gardena-koppling som passar på min badkarsblandare så nu blir det mycket enklare att byta vatten i karen ! Men nu har jag stött på problem: Jag har en snabbkoppling för att koppla in akvarieslangen - men hur gör jag med duschslangen? Skulle behöva en koppling från duschslangen till Gardena-kopplingen men trots att jag sprungit runt på diverse byggvaruhus har jag inte hittat någon lösning på det problemet . Nån som har ett tips?

    Hälsningar
    Jennifer
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    jag skruvar av o på min hela tiden. har inte hittat nån koppling som passar där emellan. tycker itne det är så jobbigt att skruva av den 1 gång i veckan.

    Kommentar

    • svea
      • February 2005
      • 2476

      #3
      Det gör jag oxå, här ser du kopplingen som jag skruvar på och tar bort när vattenbytet är klart.
      Bifogade filer

      Mina bilder
      Min zoon

      Kommentar

      • jenmad
        • March 2009
        • 579

        #4
        Suck. Och som trodde jag hittat en enkel lösning... Jaja, bortkastade pengar alltså. Tja, man lär sig något nytt varje dag

        Hälsningar
        Jennifer

        Kommentar

        • svea
          • February 2005
          • 2476

          #5
          Hur menar du? Jag trycker alltså på Gardenakopplingen på denna, sen tas den bort och duschslangen sätts dit.

          Mina bilder
          Min zoon

          Kommentar

          • hannesc
            • December 2009
            • 13085

            #6
            vadå bortkastade pengar?!?! braaa mycket hellre slang än spannar!

            Kommentar

            • jenmad
              • March 2009
              • 579

              #7
              Jooo... men slang har jag använt länge men varit tvungen att skruva dit den en gång i veckan. Nu tänkte jag ha en snabbkoppling på akvarieslangen och en på duschslangen och helt enkelt koppla dit den slang som behövs för tillfället. Men jag hittar ingen snabbkoppling från duschslangen till gardena-kopplingen! Och att skruva dit gardena-kopplingen en gång i veckan enbart för att koppla in akvarie-slangen verkar inte så smart. Då kunde jag ju skruvat dit akvarie-slangkopplingen en gång i veckan i fortsättningen också. Så därför känns det som slöseri med tid och pengar att ha köpt en gardenakoppling till akvarieslangen. Som sagt, man lär sig något nytt varje dag!

              Hälsningar
              Jennifer

              Kommentar

              • svea
                • February 2005
                • 2476

                #8
                Ok jag förstår! Eller inte... Jag upplever det inte som särskilt jobbigt att skruva på och av en gång var 8-9 dag vid vattenbyte. Eller hur gör du, låter som vi inte pratar om samma sak.

                Mina bilder
                Min zoon

                Kommentar

                • jenmad
                  • March 2009
                  • 579

                  #9
                  Nej det är inte SÅ jobbigt. Men när jag nu skaffat snabbkoppling till akvarieslangen hade det ju varit enklare att ha en sån till duschslangen också. Annars är snabbkopplingen rätt meningslös.
                  Men jag borde förstås kollat upp det här innan jag köpte nåt!
                  Hälsningar
                  Jennifer

                  Kommentar

                  • Annelund
                    • November 2010
                    • 138

                    #10
                    Skär av kopplingen på duschslangen och sätt dit en gardena koppling så kan du skifta mellan slangarna

                    Kommentar

                    • guineapig
                      • April 2003
                      • 157

                      #11
                      Det finns en tvåvägskoppling du kan köpa då kan du ha båda i samtidigt,

                      tex, http://www.gardena.com/se/water-mana...lkrankoppling/

                      Kommentar

                      • jenmad
                        • March 2009
                        • 579

                        #12
                        Ursprungligen postat av Annelund
                        Skär av kopplingen på duschslangen och sätt dit en gardena koppling så kan du skifta mellan slangarna
                        Det var min tanke från början med tyvärr funkar det inte, duschslangen är bara 7mm invändigt, den minsta gardena-kopplingen jag hittar är för 1/2"-slang...

                        Hälsningar
                        Jennifer

                        Kommentar

                        • jenmad
                          • March 2009
                          • 579

                          #13
                          Ursprungligen postat av guineapig
                          Det finns en tvåvägskoppling du kan köpa då kan du ha båda i samtidigt,

                          tex, http://www.gardena.com/se/water-mana...lkrankoppling/
                          Mm, det vore ju bra att ha en sån men problemet är ju att jag inte hittar nån snabbkoppling till duschslangen. Så det ursprungliga problemet kvarstår även med en sån här fiffig tvåvägskoppling...

                          Hälsningar
                          Jennifer

                          Kommentar

                          • Nasso
                            • November 2010
                            • 719

                            #14
                            Jag kör inte med snabbkoppling. Jag har en liten koppling med utvändig gänga i ena delen och andra delen har jag tryckt in i slangen. Först skruvar jag bort duchhandtaget från duschslangen och sen skruvar jag in kopplingen i duschslangen. Går jätteenkelt och smidigt. Kostade nog 20-30 kr den där kopplingen bara. Hittade på cheapy. Kan fixa bild om någon är intresserad.
                            /Emil Andersson
                            120L + 54L Tanganyika, 180L sällskap, 10L Räkor

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15


                              det finns sånna som den här som passar till R15 (standard anslutning för en duschslang) och sen tar du en 5cm stump trädgårdsslang och en vanlig snabbkoppling, inte särskilt svårt om du vill köra med snabbkopplingar

                              Kommentar

                              Arbetssätt...