lågt ph med back to nature bakgrund

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hollowman
    • March 2003
    • 139

    lågt ph med back to nature bakgrund

    satte i en back too nature i mitt 720 lite för ett tag sen har fungerat hur bra som helst till för ett par dagar sen 4 st diskusar dog helt plötsligt testa vattnet inge nitrit ph lite lågt på ca 5.5 efter 2 dagar såg jag att 3 st diskusar hadde en lite grumlig het på ögat och det vet jag att kan bero på lågt ph så jag mätte igen och då låg det på 4.5 så då var det fart bytte ca 80 % av vattnet sen mätte jag vattnet men jag fick inte upp det mer än till 5.5 igen kranvattnet är ca 7.0 har 3 små rötter i men dom kan inte sänka ph så mycket . kan mitt filter som jag har bakom bakgrunden gör så att det blir lågt ph eller vad kan det vara lite mysko är det. har någon back to nature bakgrund och har ni det som ett filter snälla hjälp mig tack vet inte vad jag ska göra
    mvh hollowman
    240 liters växtakvarium hightech
    4 st svarta scalarer
    k 2 st pigen blood diskusar
    siamensisar+ ockulentisar
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    En del bakgrunder kan påverka vattnet, men då höjs pH.
    Back to Nature- bakrunderna innehåller inte något som vare sig höjer eller sänker pH så orsaken måste vara en annan.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hollowman
      • March 2003
      • 139

      #3
      men vad är det som sänker ph då????har filter bakom hela bakgrunden som i eran artikel :om filter bakom back too nature ostabilt vatten kan det vara en lösning fick en lite obalans i vattnet för någon vecka sen ??? matar jag för mycket sänker det ph men då skulle väl jag ha nitrit tycker jag också???
      eller tror du att det kan finnas fickor i filter massan som gör att det ligger och sänker ph men det är klart då skulle det ju bli nitrit också hmm jag har då ingen anning
      240 liters växtakvarium hightech
      4 st svarta scalarer
      k 2 st pigen blood diskusar
      siamensisar+ ockulentisar

      Kommentar

      • hollowman
        • March 2003
        • 139

        #4
        kjell!!! kolla mailen tack
        240 liters växtakvarium hightech
        4 st svarta scalarer
        k 2 st pigen blood diskusar
        siamensisar+ ockulentisar

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          "vad är det som sänker ph då"
          Omöjligt att svara på, men vad har du för pH och KH i kranvattnet?
          Hur gammal är din pH-test (vad är bäst före-datum) och hur har du förvarat den?
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Sorry såg inte att du skrivit att pH var 7.0 i kranen, men mina övriga frågor kvarstår.

            "kjell!!! kolla mailen tack"
            Så här står det på "Första sidan" - "Vi har dock tyvärr inte möjlighet att svara på frågor om fisk eller ditt akvarium. Dessa skall ställas i forumet."
            Jag svarar aldrig på fiskfrågor via privata mail, skulle jag börja göra det skulle det var ett hetidjobb med 0 öre i lön. Deletade t.ex. direkt ett 20-tal frågor nu på morgonen som inkommit det senaste dygnet.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • hollowman
              • March 2003
              • 139

              #7
              okej har inte sett det sorry
              240 liters växtakvarium hightech
              4 st svarta scalarer
              k 2 st pigen blood diskusar
              siamensisar+ ockulentisar

              Kommentar

              • hollowman
                • March 2003
                • 139

                #8
                hmm står inget bäst före datum men det är nog lite till året men andå visar det ju skillnad på vattnet i kran / akvariet vad kan jag göra då ???:sätta over fisken i ett annat akvarium .byta allt vatten och köra från noll .eller avakta några dagar och mäta hp varje dag . hollowman
                240 liters växtakvarium hightech
                4 st svarta scalarer
                k 2 st pigen blood diskusar
                siamensisar+ ockulentisar

                Kommentar

                • swetrot
                  • April 2003
                  • 966

                  #9
                  Det är ju ingen liten sänkning av pH, så jag har svårt att tro att det är något som gjort för att vara i ett akvarium som åstadkommit det. pH 4,5 är mycket lågt och 720 liter är ju en del dessutom så jag tror inte på övermatning eller något sådant heller.. Kan det ha använts något vid månteringen av BTN-bakgrunden som inte borde vara i ett akvarium? Lim eller något sådant?

                  Mitt tips är att du tar ur bakgrunden med en gång, byter en hel del vatten, och ser om du får balans på det. Sedan kan du testa din bakgrund i badkaret. Fyll det med vatten, sänk ned bakgrunderna och mät pH var tredje timma eller så. Sjunker det så är det bakgrunden som är boven.

                  Swetrot

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Skaffa i alla fall direkt en ny pH-test. Alla tester är färskvaror. En tanke också som Swetrot väckte - vad använde du för silikon?
                    Jag ser ingen anledning att plocka ur bakgrunden (om du inte använt felaktig silikon) - det har sållts 10.000 tals genom åren och det har aldrig tidigare kommit in rapporter om att de skulle sänka pH.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • hollowman
                      • March 2003
                      • 139

                      #11
                      har använt vanligt svartsillicon som jag fick med bakgrunden där jag köpte den av så det tror jasg inte är orsaken
                      240 liters växtakvarium hightech
                      4 st svarta scalarer
                      k 2 st pigen blood diskusar
                      siamensisar+ ockulentisar

                      Kommentar

                      • hollowman
                        • March 2003
                        • 139

                        #12
                        jaha ph ner på 4.5 igen en diskus till har dött suck ska tillägga att den ar riktig svart akvarie sillicon vad fan ska jag göra .opsss ursäkta språket men börjar bli lite frustrerad
                        det där att jag har gjort som ett filter bakom bakgrunden det kan inte vara det då ??? vet inte annars vad det kan vara
                        hollowman
                        240 liters växtakvarium hightech
                        4 st svarta scalarer
                        k 2 st pigen blood diskusar
                        siamensisar+ ockulentisar

                        Kommentar

                        • hollowman
                          • March 2003
                          • 139

                          #13
                          att jag har lite ostabilt vatten kan det sänka ph med ostablit menar jag att jag för en vecka sen byte ca 20% det senaste vatten bytet innan dess var ca 3 1/2 vecka sen fick en lite lätt dimmighet då men tyckte det la sig igen . har hört att över gödning kan sänka ph .fick jävligt mycket grön alger och det tyderju på över gödning.då stoppade jag i en pleco så var det borta. har matat ganska friskt p g a att jag har många diskusar och jag vill att alla ska få =Pkan det vara så att det ligger så mycket mat m.m i filtret så det sänker ph men då tycker jag att det skulle vara nitrit i vattnet också men när vi mätet har om dagen så gav det inte ens utslag på nitrit testen
                          hollowman
                          240 liters växtakvarium hightech
                          4 st svarta scalarer
                          k 2 st pigen blood diskusar
                          siamensisar+ ockulentisar

                          Kommentar

                          • swetrot
                            • April 2003
                            • 966

                            #14
                            Du skriver ju en hel del tips som du kan göra, varför inte göra dem? Om du är säker på att det inte är något skit i själva bakgrunden eller silikonet, så testa att göra rent filtret då. Om dina fiskar i alla fall dör en efter en så är det bättre att göra saker, studera effekten, och hjäpte inte det så får ma testa nästa sak tills man kommer på vad det är. Har du testat bikarbonat för att få upp pH? Har du slutat mata fiskarna så att du inte spär på din eventuella övergödning? Är din nitrit-test lika gammal som pH-testen? Har du någon rot som ligger och har mjuknat (=ruttnar)? Kan vi få ett utdrag ur en almanacka där vi kan se vad som skett i ditt akvarium de senaste tre månaderna med BTN-bakgrund, vattenbyten, fiskförändringar, hur mycket är mycket mat etc (så detaljerad som möjligt) så kanske vi kan hitta något? Hur mycket fisk har du i akvariet?

                            Swetrot

                            Kommentar

                            • Kjell Fohrman
                              Administrator

                              • December 2001
                              • 48148

                              #15
                              Har du skaffat ett nytt pH-test? har du kollat KH?
                              Är vattnets buffringsförmåga låg så sjunker vattnets pH-värde rejält vid övermatning, men att det skulle sjunka så lågt som till 4.5 utan att det blir nitrit har jag mycket svårt att tänka mig.
                              Du skriver - "har använt vanligt svartsillicon".
                              Vadå vanligt det finns vanligt silikon som innehåller antimögelmedel. Var köpte du silikonen och står det på tuben att den kan användas i akvarium?
                              Akvaristiska hälsningar
                              KJell
                              Akvaristiska hälsningar
                              Kjell
                              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...