Fantastiska kretslopp

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Midde
    • August 2008
    • 250

    Fantastiska kretslopp

    Jag tycker det är så fantastiskt hur naturen fungerar med dess olika kretslopp.

    T ex så är det ju så otroligt smart att växterna under dagtid, i närvaro av ljus, utför den så kallade fotosyntesen då syre avges och koldioxid upptas. På natten, eller i mörker däremot så blir processen den omvända: då utför växterna den så kallade cellandningen då koldioxid avges och syre upptas. På så sätt är växterna alltså inte beroende av djur för att få koldioxid - de producerar den själva
    Växterna utför cellandningen även under dagtid, i närvaro av ljus, men nettot blir ändå överskott på avgivande av syre.

    Ett annat kretslopp som är fantastiskt är att växterna när de utsätts för ljus avger syre som djuren andas in - djuren andas ut koldioxid som växterna andas in. Cirkeln är sluten

    Här finns dessa kretslopp beskrivna: fotosyntesen och cellandningen.
    Det är fult att inte ha akvarium
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    hmm jag håller med dig - dessutom är det rätt kul när man pratar energikällor i skolan när ungarna inser att både fossila och förnyelsebara energikällor har sitt ursprung i SOLEN. Då får man verkligen ungarna att fundera över hur allt hänger ihop...
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • Midde
      • August 2008
      • 250

      #3
      Det var en spännande infallsvinkel Solenergi Apropå det så pågår projekt med att ta solkraft från Sahara till Europa - men det är en annan sak
      Det är fult att inte ha akvarium

      Kommentar

      Arbetssätt...