Om sticktest...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Squidd
    • February 2011
    • 63

    Om sticktest...

    Jag vet att alla säger att sticktester inte är speciellt bra men jag köpte ändå aquavital multitest för att se om något värde var helknas.. Jag har testat nu varenda dag sen i tordags. De står att jag ska hålla nere stickan i ca 1sec och sedan vänta ca 60 sek.. Jag köpte testerna främst för att alla mina fiskar i princip har dött bort, en efter en...

    Testerna har inte visat något speciellt konstigt men nu till själva frågan. Varför blir testrutorna mörkare efter längre tid? Sen blir färgerna ljusare igen när stickan torkat (som jag sparar för att se skillnader)..

    Om jag kollar nu på de torkade stickorna så skulle jag läsa ut att jag visst haft nitrit varning, vilket inte syntes när jag precis testat.. Kan man lita på torkade stickorna? (känns som en ur korkad fråga, men man vet ju aldrig) Och spelar de någon roll om jag läser av testet senare än de står, för jag tror att dom bara skriver "ca 60sek" för att man ska få svar snabbt.

    Borde jag behandla vattnet som om jag har nitrit?
    Squidd Squidd
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Man skall följa instruktionen - fast det klart står det 60 sekunder så är det säkert Ok även efter 50 eller 70 sekunder.
    Mycket mer skall det inte avvika.

    Sedan så är ju alltid vätsketester säkrare och stickor kan man mer se som en ungefärlig indikation på att något är fel
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • Squidd
      • February 2011
      • 63

      #3
      Okej ja då kanske jag inte ska lite på de som ligger då. Hade vart skönt att få någon förklaring till alla dödsfall i akvariet dock :/ Men efter en massa efterforskning om akvarie vatten och alla värden och en massa frågor och svar här på forumet så står alla frågor fortfarande helt olösta...

      Borde jag kanske göra ett helvattens byte? skulle de hjälpa om nått är knas, ge den en lite omstart, fast inte röra filtret?
      Squidd Squidd

      Kommentar

      • hannesc
        • December 2009
        • 13085

        #4
        ne snarare många vattenbyten. om det är nitrit dvs. typ 50% vatten byte varje dag i en vecka.

        men vad är det för symptom på fiskarna då? vad har du för fisk? hur många? hur stort är karet? temp?

        Kommentar

        • Squidd
          • February 2011
          • 63

          #5
          Okej, ha ett 125l (men de blir ju mindre vatten, vet dock inte va volymen blir) Har en ytterpump som jag inte vet speciellt mycke om, akvariet har vart igång i lite över 2 månader..

          Började med 5 glödbandstetetror, 2 dog, efter ett tag skaffade jag några till glödband och sen när dom såg ut att må bra så köpte jag 4 fjärilsciklider. Sen fick jag en skäggmunsmal av far min och slutligen kom en räka och 4 sorgmanteltetror.. Idag är räkan kvar, skäggmunnen, 6 glödband och 2 sorgmanteltetror kvar- varav den ena har ett stort köttsår som växer? Har även massa trumpetsniglar..

          Allt som lever på botten verkar må bra, växterna växter för fullt, fiskarna som simmar dör... De som har dött har bara börjat tappa färg och sedan står dom bakom nån växt och pustar och vägrar äta, tills som dör vilket har varierat i tid..
          Squidd Squidd

          Kommentar

          • ecco
            • November 2010
            • 500

            #6
            Låter som för många fiskar på för kort tid efter uppstart. Att växter o sniglar lever bra det kan ja tro med all den näringen som finns från fiskarna. Så gör som hannesc säger med vattenbyten och köp inga flera fiskar innan akvariet fått gå in sej en längre tid.
            Sambons blogg om våra akvarium.
            http://mizan3.bloggsida.se/
            Senast uppdaterad bloggen avslutad pga problem med sidan

            Kommentar

            • Squidd
              • February 2011
              • 63

              #7
              Okidoki,då provar jag med vattenbyten da
              Tack för hjälpen
              Squidd Squidd

              Kommentar

              Arbetssätt...