nitrit i kranvattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • frida.L
    • December 2010
    • 164

    nitrit i kranvattnet?

    Hej

    Har ett sällskapsakvarium på 120L som det har varit många turer med fram och tillbaka efter många goda från här på zoopet så mår nu växterna bra och växer som de ska, så nu är det dax att ge sig på nästa problem

    Så fort vi gör rent akvariet så blir våra (glödbands)tetror dåliga, vi behöver inga prov det räcker med att titta på dem så kan man se att något inte är i balans. När vi gjort rent så måste vi alltid fylla på med nitrivec annars blir tetrorna galna. De blir bleka, vissa far runt i karet och jagar de andra, vissa står bara nere vid botten och hänger, det har tom varit så illa en gång att några tetror jagade en annan så att den lyckades hoppa ur karet (en bedrift när man har heltäckande ramp men lyckades hoppa ur precis där sladdarna går).
    Till och från så har vi fått nitritspikar, har nu bytt till en pump med mer filtermassa för att försäkra oss om att det finns tillräckligt med bra bakterier för att stå emot detta. Idag så tog vi ca 15 L till en 30L kub som vi köpt och bara det lilla gjorde att tetrorna fick spel så jag bestämde mig för att kolla vad vi har för värden på vårt kranvatten egentligen.

    PH ligger ca 7 (strax över kanske 7,25)
    KH ca 4
    Nitrit 0,025 inte jättehögt men i karet (när det är i balans) har vi under 0,01.
    Kan väl tillägga att testerna är gjorda med JBL dropptest.

    Vad tror ni kan det lilla nitritet vi trots allt har i kranvattnet vara orsaken till att det ofta blir obalans i karet? Eller är det inte tillräckligt högt för att ställa till några problem?
  • hannesc
    • December 2009
    • 13085

    #2
    hur gör dyu när du rengör karet?

    Kommentar

    • frida.L
      • December 2010
      • 164

      #3
      När jag skrev rengör så menade jag helt enkelt bara vattenbyten 25-30% en gång i veckan.

      Kommentar

      • DaRe

        • June 2009
        • 2227

        #4
        Vad har ni för vatten och vilken metod renar ert reningsverk?
        Checking out...

        Kommentar

        • frida.L
          • December 2010
          • 164

          #5
          Ingen aning, hur kan man ta reda på det? (bor i Hagsätra, stockholm)

          Kommentar

          • DaRe

            • June 2009
            • 2227

            #6
            Då har du vatten från stockholm, men inte norrvatten tror jag. Du kan kolla på din omuns hemsida och gräva vidare där,men i stockholm har vi bra vatten så det är inget med det. Annars hade jag en tes att om det är mycket klor eller kloraminer i vattnet och du gör många stora vattenbyten så tar du död på de "goda" bakterierna ifiltret och nitrifikationsprocessen får starta om en del. Det skulle teoretiskt kunna ge nitrit, fast det är långsökt.
            Checking out...

            Kommentar

            • Fuzzop
              • July 2007
              • 2380

              #7
              Ursprungligen postat av frida.L
              När jag skrev rengör så menade jag helt enkelt bara vattenbyten 25-30% en gång i veckan.
              Det finns många saker att tänka på med bara vattenbytet, varmvatten är inte alltid så nyttigt och det är inte alls ovanligt att klorhalterna i vattnet är högre än normalt så här års, nu tror jag inte att man använder kloraminer iaf i stockholm men vanligt klor är bra att vädra ur när man fyller på nytt vatten, om man fyller på från ett duschmunstycke så vattnet får piska vattenytan brukar väldigt mycket klor försvinna, när jag bodde i norrköping fyllde jag alltid på vatten på detta sätt och det riktigt stank av klor i luften då, misstänker att det är vanligare med höga klorhalter i större städer då vattnet måste kunna transporteras över större sträckor. Om du inte brukar att göra så kan du ju iaf prova att byta vatten genom att spola upp det med duschmunstycket i en hink, ser du ingen skildnad i beteende på fiskarna så har du iaf uteslutit klor som en möjlig orsak

              Kommentar

              • DaRe

                • June 2009
                • 2227

                #8
                I norrvatten i stockholm används detta:
                Hjärtat i reningsprocessen är kemisk fällning, som tar bort huvuddelen av vattnets innehåll av störande ämnen och partiklar inklusive mikroorganismer. UV-desinfektion används som en extra barriär mot mikroorganismer, men är egentligen inte nödvändig. Mälarvattnet går att dricka direkt på det stora djup där vi tar in vårt råvatten utan att man riskerar att bli sjuk.

                Vi tillsätter en liten dos monokloramin, som är ett mycket svagt desinfektionsmedel, till utgående dricksvatten för att minska växten av hygieniskt ofarliga bakterier i ledningsnätet.



                Vi låter också vattnet finpoleras i filter fyllda med aktivt kol i syfte att ta bort lukt- och smakstörande ämnen i råvattnet, som fällningsprocessen inte tar bort.



                Hälsningar ... ........
                Norrvatten
                Checking out...

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Så dom tillsätter kloramin för att ta bort nåt som är ofarlig, låter ju lite roligt men är det kloramin i vattnet så borde det vara många med problemakvarier i stockholm? En andledning att börja med vattenberedningsmedel kanske?

                  Kommentar

                  • DaRe

                    • June 2009
                    • 2227

                    #10
                    Nej kloraminerna är i så små mängder att det inte påverkar vattnet negativt. UV kolfilte roch kloraminer är nog den bästa av kombinationer man kan ha i dricksvatten. För akvarium kunde man jukanske skippa kloraminerna men de gör ju nytta också så det kanske kvittar på det stora hela.
                    Checking out...

                    Kommentar

                    • Fuzzop
                      • July 2007
                      • 2380

                      #11
                      Har ingen aning om hur små doserna måste vara för att vara oskadliga men när ett vattenverk säger att det är små doser så är det ju en tolkningsfråga vad små är.

                      Kommentar

                      • DaRe

                        • June 2009
                        • 2227

                        #12
                        Erfarenhetsmässigt så finns hundratals akvarister i Norrvattenområden som har lek på alla sorters ciklider utan vattenberedningsmedel och inga andra problem heller så jag trorman lugnt kan köra på kranvatten rakt av. Största anledningar att ha beredningsmedel är snarast om man byter med tempererat vatten och vill minska kopparnivåerna, men inte heller det är en anledning med tanke på den positiva erfarenheten som finns.
                        Checking out...

                        Kommentar

                        • Fuzzop
                          • July 2007
                          • 2380

                          #13
                          Jo det borde ju va fler med problem om det va för höga halter.
                          Det där med koppar är ju knappast problemet här utan det är mera en långsam förgiftning som inte syns så snabbt eller är övergående för den delen.
                          Är nu lite fundersam till att det överhuvudtaget går att mäta upp nitrit i kranvattnet, det är väl inte riktigt normalt ändå? iaf borde det inte finnas i kallvatten.

                          Kommentar

                          • frida.L
                            • December 2010
                            • 164

                            #14
                            Bor i södra stockholm men det enda som skiljer mellan de två reningsverken är att det som ger vatten till norra stan har nåt UV-filter också. Jag funderar lite på själva huset vi bor i också, badrummen är aldrig bytta, är typ från 50-tal så ledningarna lär väl ska ha några år på nacken också.
                            När vi gör vattenbyten så fyller vi inte bara på med kallvatten eftersom vattnet här är KALLT, skulle vi låta hinkar stå och värmas upp skulle det nog ta ett tag så fyller på med ljummet vatten. Kan det påverka?

                            Kommentar

                            • Fuzzop
                              • July 2007
                              • 2380

                              #15
                              Jag har oxå väldigt kallt vatten men jag byter typ 20-25% och det har funkat bra under många år, men du kan ju börja med att testa att tappa upp kallvatten i en hink och byta med det för att se om det kan vara där problemet ligger.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...