Har jag passerat nitritoppen redan?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    Har jag passerat nitritoppen redan?

    Vänner!
    Vad tror ni: mitt kar har varit igång i tre veckor nu...inledde med ett tiotal växter, 20 små kardinaltetror...mata såklart väldigt lite men ändå varje dag...växterna tatt fart ordentligt sidta veckan...
    Mätte nitrit idag...inte ett spår...så...borde jag inte ha den eventuellanitritoppen bakom mig?...eftersom jag bara mött nu en enda gång så kan jag ju inte veta. Fått lite kiselalger nu som vanligt under inkörningen. Nån sa att dessa alger brukar komma ganska exsakt när nitriten lagt sig. Köpte idag 16 kopparbarber. Tja...tror ni de var för tidigt eller har jag nitrittoppen bakom mig?
    Doserat bakterier dag 1,7 och 14 enligt flaskans instruktion. Allt ser fintnut, klart vatten, luktar gott, filtret luktar friskt. O som sagt, bara en del kiselalger.

    Nästa fiskinköp blir nog om ett oar veckor om dagens inköp inte innebär ngn nitrittopp...

    Har ett rejöltnytterfilter eheim pro 3 2073
  • bossep
    • March 2010
    • 4447

    #2
    Ursprungligen postat av Jonasroman
    Vänner!
    Vad tror ni: mitt kar har varit igång i tre veckor nu...inledde med ett tiotal växter, 20 små kardinaltetror...mata såklart väldigt lite men ändå varje dag...växterna tatt fart ordentligt sidta veckan...
    Mätte nitrit idag...inte ett spår...så...borde jag inte ha den eventuellanitritoppen bakom mig?...eftersom jag bara mött nu en enda gång så kan jag ju inte veta. Fått lite kiselalger nu som vanligt under inkörningen. Nån sa att dessa alger brukar komma ganska exsakt när nitriten lagt sig. Köpte idag 16 kopparbarber. Tja...tror ni de var för tidigt eller har jag nitrittoppen bakom mig?
    Doserat bakterier dag 1,7 och 14 enligt flaskans instruktion. Allt ser fintnut, klart vatten, luktar gott, filtret luktar friskt. O som sagt, bara en del kiselalger.

    Nästa fiskinköp blir nog om ett oar veckor om dagens inköp inte innebär ngn nitrittopp...

    Har ett rejöltnytterfilter eheim pro 3 2073
    Inga problem tror jag. Menkolla Nitriten lite i bland innan de nya fiskarna. PMDD i eller?
    “You can’t see the future if you don't know the history.”
    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

    Kommentar

    • MVN
      • September 2009
      • 181

      #3
      Ja om det är bakterier i flaskan så bör du ha fått filtret inkört någorlunda, du påskyndar processen rätt bra så är nog lugnt när du även har växter som tar sig. Däremot får man lättare lite för mycket alger om man tillsätter fisk snabbt.

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Ok. Tack för svar. Karet är nog hyffsat inkört då.
        Dessa kiselalger oroar mig lite. Vore de ett saltkar som jag startat så många skulle jag vart lugn. Där vet jag att dessa kiselalger försvinner på 1-2 veckor. Ja..de e väl ingen skillnad där från sött eller??.,bara det att jag känner mig generellt mer osäker då de va så länge sen jag hade sött. Alltså algerna är bruna..konstigt nog inte något på sanden o knappt nån algväxt på rutorna heller men en hel del på bakgrunden samt stenarna.

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Bosse: nej..än så länge kväve o fosforfri gödning. Hmm...ja vet..ni tycker jag skall köra med n o p gödning;-)...men så här i början tänker jag ändå att risken e väl snarare den omvända att jag får lite för mkt näring i vattnet med matning o fisk innan växterna hundraprocentigt satt fart etc..???
          Så just nu easycarbo o profito tror jag den heter...alltså allt utom kväve o fosfor.

          Det roliga är att även tex eulensis stellata som ju skalla vara svår växer o alternathean är knallröd!..kul..men det kan ju ändra sig o då får jag väl krypa till korset o ta fram kväve o fosfor gödning..kanske;-)...

          Kommentar

          • Steff777
            • August 2010
            • 295

            #6
            Ursprungligen postat av Jonasroman
            Ok. Tack för svar. Karet är nog hyffsat inkört då.
            Dessa kiselalger oroar mig lite. Vore de ett saltkar som jag startat så många skulle jag vart lugn. Där vet jag att dessa kiselalger försvinner på 1-2 veckor. Ja..de e väl ingen skillnad där från sött eller??.,bara det att jag känner mig generellt mer osäker då de va så länge sen jag hade sött. Alltså algerna är bruna..konstigt nog inte något på sanden o knappt nån algväxt på rutorna heller men en hel del på bakgrunden samt stenarna.
            Helt normalt och de försvinner av sig själv. Man kan påskynda processen genom att ta bort dem från glaset med en algskrapa (enkelt att få bort) eller några Ancistrus.
            //Stefan Lindgren

            Kommentar

            • Jonasroman
              • January 2011
              • 635

              #7
              Ursprungligen postat av Steff777
              Helt normalt och de försvinner av sig själv. Man kan påskynda processen genom att ta bort dem från glaset med en algskrapa (enkelt att få bort) eller några Ancistrus.
              Jag har två octocinclus flexilis som verkar rätt så intresserade av dessa alger...men de förmår inte riktigt göra rent stenarna...men som ni säger...spelar ju ingen roll då de försvinner ändå

              Kommentar

              Arbetssätt...