Ättika

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pälsfisk
    • August 2010
    • 14

    Ättika

    Hej, jag tänkte bara fråga ifall någon kunde ge mig en bra förklaring varför man inte kan sänka PH värdet i ett kar med hjälp av ättika?

    Förstår inte vad det skulle vara med ämnet som gör det så olämpligt.

    Tack på förhand.
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    kan det vara så att det är risken för att det bildas acetater - eller snarare joner som när de blir torra bildar acetater som är en slags salter har jag för mig ... det bildas oxå karboxalsyror i något led har jag för mig - men det borde inte vara så farligt - de är ju mycket svaga syror men å andra sidan är de organiska... hmm intressant att höra de andras åsikter om vad som är vad ---
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • Jonasroman
      • January 2011
      • 635

      #3
      Min åsikt är att det är ett alldeles utmärkt sätt att sänka ph värdet...dels sänker det som sagt ph värdet väldigt försiktigt för det är en ganska svag syra...dessutom är det en organisk kolkälla som gasar på näringsnedbrytande bakterier...o dessutom, som bonus, får vi därmed bildning av koldioxid som är bra för växterna!
      Det första som sker är att ättiksyran avger en vätejon...kvar blir acetat, som går in i cellandingingen som kolkälla...o till o med en mkt bra sådan för det finns inga intermediära metabolitsteg utan den går drekt in i citroncyracykeln i princip.

      Kommentar

      • Pälsfisk
        • August 2010
        • 14

        #4
        Ursprungligen postat av Jonasroman
        Min åsikt är att det är ett alldeles utmärkt sätt att sänka ph värdet...dels sänker det som sagt ph värdet väldigt försiktigt för det är en ganska svag syra...dessutom är det en organisk kolkälla som gasar på näringsnedbrytande bakterier...o dessutom, som bonus, får vi därmed bildning av koldioxid som är bra för växterna!
        Det första som sker är att ättiksyran avger en vätejon...kvar blir acetat, som går in i cellandingingen som kolkälla...o till o med en mkt bra sådan för det finns inga intermediära metabolitsteg utan den går drekt in i citroncyracykeln i princip.
        ja, nu av er båda som svarat att döma så verkar ättika helt okej. avger vätejon, sänker PH, svag syra, organisk syra och så vidare. tyvärr tänkte jag mig också att ättika skulle vara bra att sänka Ph värdet med men icke, prövade i ett kar när jag bytte vatten en kväll, när jag vaknade va hela akvariet grumligt och 3st fjärilsciklider var döda, bytte vattnet fort som få! och nu är allt väl igen, men jag frågar mig ju nu vad va det som hände egentligen? vad beror det på? för det måste varit ättikan för det va första gången som jag prövade det. vattnets ph testade jag när det va grumligt den morgonen och de va som det ska. fattar noll egentligen.... särskilt nu när jag fått det förklarat att det nog inte ska bli nått som går fel.

        Kommentar

        • Jonasroman
          • January 2011
          • 635

          #5
          Det är en dosfråga. Jag räknade ut den dos som krävdes i saltvattenssammanhang. Där fungerar alltså ättiksyran inte som ph sänkare utan kolkälla till bakterierna. Dosen är nånstans runt 3 ml 25% ig ättiksyralösning per 100 liter per dag....ska kolla upp exakt i mina artiklar jag skrev, men nånstans där.
          Den vita nyansen är bakterier..o fiskdöden kan bero på syrebrist till följd av detta.
          Mkt tråkigt att läsa...vilken dos körde du med?

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            Kollade upp mina egna beräkningar. Man använder 12%ig lösning...inledningsdosen är 0.3 ml per 100 liter...normaldos sen 1-3 ml per 100 liter

            Kommentar

            • Pälsfisk
              • August 2010
              • 14

              #7
              Ursprungligen postat av Jonasroman
              Kollade upp mina egna beräkningar. Man använder 12%ig lösning...inledningsdosen är 0.3 ml per 100 liter...normaldos sen 1-3 ml per 100 liter
              Jäklar va du verkar kunna dina grejer, bra där. Va själv tvungen att fråga farsan ( gammal kemilärare) om hur du menade, så jag förstod ordentligt. men det lät ju kul hela grejen, dock använde jag ju 24% ättika i syfte att sänka ph från ca 8 till strax under 7. så vi snackar ju kapsyler egentligen.... oops. eller oops e väll fel o säga, känner mig jävligt klumpig och illa till mods, stackars fiskar liksom!
              Men det lät ju bra annars, svag organisk syra och efter en lättare koll så ville jag pröva. det verkade dessutom gå för jag bytte vatten under dagen och tillsatte ättikan med det vattnet. ingen hände ju som sagt förens jag vaknat och då va ju syreproduktionen utslagen pga mörkret, fast det hade nog inte gått ändå. intressant det där med pyttedosering för att göda bakterier dock.
              och jag undrar jag om det finns nått sätt att kunna använda exempelvis ättika tillsammans med nått annat ämne / metod för att kunna använda det i ph sänknings syfte. ( som du förstår e jag lite ute efter en smidig och billig ph sänkningsmetod )

              Kommentar

              • Jonasroman
                • January 2011
                • 635

                #8
                Den mest säkra metoden att sänka ph är nog med saltsyra...då slipper du kolkälleeffekten. Men som sagt, i ättiksyrefallet är det just kolkällan man vill åt. Vid saltsyran får du bara kloridjoner som restprodukt, i mkt liten koncentration.
                Men, dosen är utomordentligt låg...dvs jag tror inte du skall sönka ph en hel enhet i ett svep...utan ta de låååångsamt. En sönkning med en enhet från 8 till 7 innebär en ökning av antalet vätejoner i vattnet med 10 ggr. Saltsyran kan man räkna med helt protolyseras...dvs när vi räknar på detta kan vi itgå ifrån att alla saltsyremolekyler avger sina vätejoner. Om du vill kan jag försöka räkna lite på detta, men din pappa kan nog bättre som är kemist. Jag återkommer

                Kommentar

                • Pälsfisk
                  • August 2010
                  • 14

                  #9
                  Ursprungligen postat av Jonasroman
                  Den mest säkra metoden att sänka ph är nog med saltsyra...då slipper du kolkälleeffekten. Men som sagt, i ättiksyrefallet är det just kolkällan man vill åt. Vid saltsyran får du bara kloridjoner som restprodukt, i mkt liten koncentration.
                  Men, dosen är utomordentligt låg...dvs jag tror inte du skall sönka ph en hel enhet i ett svep...utan ta de låååångsamt. En sönkning med en enhet från 8 till 7 innebär en ökning av antalet vätejoner i vattnet med 10 ggr. Saltsyran kan man räkna med helt protolyseras...dvs när vi räknar på detta kan vi itgå ifrån att alla saltsyremolekyler avger sina vätejoner. Om du vill kan jag försöka räkna lite på detta, men din pappa kan nog bättre som är kemist. Jag återkommer
                  *var kemist

                  räkna gärna på det, det uppskattas otroligt! återkommer själv också, imorgon, då jag kan läsa vad du skriver ( trött i huvet).

                  Kommentar

                  • Jonasroman
                    • January 2011
                    • 635

                    #10
                    Tänkte på en sak...i tex seras sk ph minsu kör dom med fosforsyra...typ 5% ig lösning. Överskottet blir fosfat som ju är ett gödningsmedel...så kanske inte det bästa alternativet
                    Sen kan man ju använda svavelsyra...då blir restprodukten sulfat...i små mängder spelar det ingen roll...den jonen finns naturligt o är ju en sk elektronacceptor åt sulfatreducerande bakterier.
                    Men, återigen, fördelen med saltsyra är att det blir inget "skräp" över...kloridjoner är ju naturligt förekommande o helt ofarligt o halterna är ju extremt låga eftersom det går åt så lite saltsyra..
                    Jag skall räkna lite på det i helgen...men om nån riktig kemist läser detta får ni gärna rätta mig, om jag räknar fel;-)

                    Kommentar

                    • 022helpek
                      • November 2010
                      • 626

                      #11
                      hmm tråden får mig att fundera - är det så att man skulle kunna använda ättika som kolkälla i ett SA - akvarium, Vill kanske inte ha så stor pH säkning utan är mer efter kolet... funkar det och i så fall i vilken dos???
                      Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
                      Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
                      Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

                      Kommentar

                      • Jonasroman
                        • January 2011
                        • 635

                        #12
                        Ursprungligen postat av 022helpek
                        hmm tråden får mig att fundera - är det så att man skulle kunna använda ättika som kolkälla i ett SA - akvarium, Vill kanske inte ha så stor pH säkning utan är mer efter kolet... funkar det och i så fall i vilken dos???
                        Det borde nog funka på samma sött som salt o samma dos...se ovan...börja med extremt låg dos isåfall typ 0.3ml per 100 liter per dag..

                        Kommentar

                        Arbetssätt...