Frågor o tankar kring näringsvärden

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jonasroman
    • January 2011
    • 635

    #31
    Ursprungligen postat av bossep
    Det här är vad jag knåpade ihop i går kväll.

    [ATTACH=CONFIG]42343[/ATTACH]

    Just nu använder jag CO2 för att styra det hela vilket borde vara rätt.
    Om jag sedan kan peta in lite andra värden såsom pH och dKh så borde jag kunna säga.
    Skruva upp/ned CO2 tillsätt X eller y etc. För egen del kommer jag nog att fixa omräkningen mellan
    NO2-N till NO2 etc. Jag vet inte hur många akvarister som mäter på det viset.
    Min tanke är att peta ihop ett JavaScript eller fler där man på webben kan slå in sina värden och se vad som händer.
    Detta med Atkinson och Redfield borde funka i en sjö men kanske inte i ett akvarium. Orsaken är att i sjön har vi i princip en oändlig vattenvolym i förhållande till växt massan. Så där behövs bara hyffsad balans eller obalans beroende på vad man vill göra. I ett akvarium säger det slurp och sedan tog det slut.
    Men man borde kunna använda detta om man mäter innan man pytsar i gödning och eventuellt byter vatten. Då ser man dessa värden som absoluta minimum.
    Hm...bosse...jag får inte siffrorna i ditt exelblad att stämma...har bara tittat på redfieldbiten...där blir kvoten om jag förstår dina tabell rätt 35 mellan N o P.....man måste ju som sagt räkna om vikterna i mol....

    Kommentar

    • bossep
      • March 2010
      • 4447

      #32
      Ursprungligen postat av Jonasroman
      Hm...bosse...jag får inte siffrorna i ditt exelblad att stämma...har bara tittat på redfieldbiten...där blir kvoten om jag förstår dina tabell rätt 35 mellan N o P.....man måste ju som sagt räkna om vikterna i mol....
      Jag får N:P till 16 i redfield och 30 i Atikinson som sig bör. Men sedan blir det ju olika när vi blandar in diverse andra atomer såsom K,O,H.
      Dessa väger ju lite olika. Jag får nog titta på total vikterna för KNO3 och KH2PO4 för att få doseringen rätt. Men borde det inte bli rätt om man summerar molvikten på de olika atomerna?
      “You can’t see the future if you don't know the history.”
      "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
      Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

      Kommentar

      • c90368

        • September 2006
        • 5973

        #33
        Den här länken postades i grannforumet idag, den har väl lite koppling till detta ämne.

        Denna webbplats är till salu! biotopaquarium.de är din första och bästa källa för all information du letar efter. Allt från allmänna frågor till vad du kan förvänta dig att hitta här, biotopaquarium.de har allt. Vi hoppas att du hittar vad du letar efter!
        Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
        http://www.youtube.com/user/c90368
        /Maths

        Kommentar

        • bossep
          • March 2010
          • 4447

          #34
          Ursprungligen postat av c90368
          Den här länken postades i grannforumet idag, den har väl lite koppling till detta ämne.

          http://www.biotopaquarium.de/wasserw...werteliste.htm
          Ja det var intresant, TACK! Det har stoppats in som bokmärke.
          “You can’t see the future if you don't know the history.”
          "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
          Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #35
            Ursprungligen postat av bossep
            Jag får N:P till 16 i redfield och 30 i Atikinson som sig bör. Men sedan blir det ju olika när vi blandar in diverse andra atomer såsom K,O,H.
            Dessa väger ju lite olika. Jag får nog titta på total vikterna för KNO3 och KH2PO4 för att få doseringen rätt. Men borde det inte bli rätt om man summerar molvikten på de olika atomerna?
            Jovisst..det stämmer..så får man fram molvikten...
            Men..hmm...ja får la räkna igen...men när jag dividerar vikterna som du ju anger i mg/l med molvikten för ämnet o sen tar kvoten mellan n o p efter att räknat om det i mol alltså...så får jag det inte till 16...skumt...jag kan ha räknat fel, men visa mig gärna hur du räknat ifall jag kanske missuppfattat dig..
            Himla bra att du jobbat fram ett excelblad för övrigt!;-)

            Kommentar

            • bossep
              • March 2010
              • 4447

              #36
              Ursprungligen postat av Jonasroman
              Jovisst..det stämmer..så får man fram molvikten...
              Men..hmm...ja får la räkna igen...men när jag dividerar vikterna som du ju anger i mg/l med molvikten för ämnet o sen tar kvoten mellan n o p efter att räknat om det i mol alltså...så får jag det inte till 16...skumt...jag kan ha räknat fel, men visa mig gärna hur du räknat ifall jag kanske missuppfattat dig..
              Himla bra att du jobbat fram ett excelblad för övrigt!;-)
              Kan du skicka mig dit Email via PM?
              Så skickar jag Excel!
              Edit: Du kan också skicka mail till bosse@guatemala-times.com eller bosse@ccscr.com
              Då kan du se hur jag räknat. Troigtvis baklänges...skrattar

              PS sitter och beställer tester från Merck, huva vilka priser!
              Senast redigerad av bossep; 17 February 2011, 22:54.
              “You can’t see the future if you don't know the history.”
              "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
              Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

              Kommentar

              Arbetssätt...