Vilka bakterier i akvarievatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kapten Zoom
    • January 2011
    • 814

    Vilka bakterier i akvarievatten?

    Hoj, jag är ganska ny på detta med akvarium. Har nu ett 180 liters Juwel som börjar rulla på bra. Vattnet är helt klart och firrarna verkar må bra. Ingen dålig lukt eller så. Bra mätvärden också.

    Det jag undrar över är vilka bakterier om finns i akvarievatten egentligen? Sniffar man på något som varit i akvariet så är det ju en ganska påtaglig doft. Om man skulle få i sig litet akvarievatten skulle man bli tvärsjuk då? Eller om man fick det på händerna och åt en macka direkt efter t.ex.

    Kort sagt, ni som har varit med och har koll, är akvarievatten farligt för människor? Tackar på förhand.
    Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

  • Bygert
    • March 2010
    • 2169

    #2
    Det finns massor av bakterier i akvarier, de flesta helt oskadliga för oss. En otrevlig rackare är dock salmonella som man bör räkna med finns i sköldpaddsakvarier. Klassikerna att suga hävertslang och få en munfull är ingen bra ide till sköldisar, inte heller att hantera dem och sen laga mat direkt. Ganska simpel hygien med tvål och vatten efter hantering löser problemet, vill man vara extra säker använder man handsprit.

    Sen finns det en otrevlig sak till, Mycobacterium marinum, "fisktuberkulos". Den är rätt vanlig i akvarier och det är inte allt för ovanligt med infektioner hos akvarister. Den skall väl inte överdramatiseras men det kan vara ett problem att få rätt diagnos och behandling. Risken för att bli smittad är liten med oskadad hud men med småsår och andra skador blir genast risken mycket större. Skall man rota i akvariet och har skador på händerna så kan det alltså vara en ide att använda gummihandskar.
    Folk är inte så dumma som man tror, de är ännu dummare

    Kommentar

    • Kapten Zoom
      • January 2011
      • 814

      #3
      Tack för bra svar. Ja, jag har börjat änvända handskar för mindre "jobb". Det värsta är dock när man ska ned till botten och rota, t.ex. vid plantering av växter. Försöker undvika de aktiviteterna, men om det är tvunget har jag tagit en rejäl dusch efteråt.
      Akvaristens bästa vän: En hink och en trasa!

      Kommentar

      • Jonasroman
        • January 2011
        • 635

        #4
        Bygert: är Verkligen mycobakterien vanligt förekommande?
        Man ser väl ändå otroligt få fall av sådana infektioner med tanke på hur många händer som varje minut stoppas ner i våra burkar...?
        Mkt möjligt att du har siffror, men jag har under mina 16 år som läkare aldrig sett ett enda fall...men, jag är i o för sig inte distriktsläkare, som nog är dom som ser dessa fall...

        Mitt intryck, men det är bara baserat på mina år som akvarist...är att det är synnerligen säkert att jobba i ett friskt akvarium, utan handskar. Men det är min helt personliga åsikt.

        Kommentar

        • Azur
          • March 2003
          • 12946

          #5
          är Verkligen mycobakterien vanligt förekommande?
          Ja. Jag tror mindre nu, sen EU beslöt sig för att fisktuberkulos var nåt man borde sätta P för, än det var tio-femton år sedan då nästan all tjeckiskodlad fisk var smittad. Bättre tester och hårdare regler har gjort att jag inte sett nån fisk med symptom som verkat vara fisktuberkulos på nåt år nu, men förr var det ett stort problem.

          Sen är M. marinum som tur är inte särskilt smittsam till människa.

          Jag tippar att ett större problem är Aeromonas/Pseudomonas bakterier, de finns i alla akvarier och kan opportunistiskt ge sig på även människa.

          Den fiskpatogen som verkar vara allra vanligast nu, Flavobacterium columnare, kan som tur är inte angripa människa.
          Senast redigerad av Azur; 07 February 2011, 20:13.
          Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

          Kommentar

          • Jonasroman
            • January 2011
            • 635

            #6
            Sökte lite på mykobakterieinfektioner...i usa var incidensen 0.27 på 100000 individer. Möjligen finns där viss underdiagnodtik...men det är ändå oerhört låga siffror...så vad gäller den infektionen tror jag vi kan lugna vår trådskapare;-)

            Kommentar

            Arbetssätt...