Synpunkter på vattenvärden?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Alexia
    • January 2011
    • 509

    Synpunkter på vattenvärden?

    Nu har äntligen mina vattentester kommit och jag har kunnat testa vattnet.

    Lilla akvariet har varit igång ca 2 v med fisk och växter. Stora akvariet har gått 1 v med växter och fick fisk igår.

    Vattenvärdena är förvånande nog i princip identiska.

    Ingen nitrit.
    25 mg/ml nitrat.
    pH 7,5

    Hårdheten är på sticka och lite svår att se, men någonstans mellan 7-14 totalhårdhet (dGH) och nånstans mellan 6- 10 i karbonathårdhet (dKH).

    Inget klor.

    Kranvattnet (egen brunn) har inget klor, 10 mg/l nitrat, samma hårdhet som i akvariet men en lägre pH - 7. Var kommer pH höjningen ifrån eg?

    Endlers, slöjstärtsguppy, neontetror och ancistrus bor det i karen.

    Det enda jag kan avgöra är att det är kanonbra att det inte är någon nitrit alls, och att pH är okej men kanske lite i högsta laget för neonerna. Men i övrigt, är det bra eller ska jag göra något? Var kommer pH höjningen ifrån?

    Jag har använt vattenberedningsmedel och startkultur i båda karen, och båda karen fick normaldos PMDD i tisdags (första gången).
  • MVN
    • September 2009
    • 181

    #2
    Har ingen större synpunkt, flåsar inte fiskarna eller står och försöker få luft vid utan är det lugnt. Nitratet kommer antagligen från PMDD också som innehåller det.
    Du borde kunna mäta nitrit i det lilla karet men har du mycket växter så kanske inte. Växter är rätt bra på att ta ammoniumet, speciellt när man doserar PMDD och då finns det mycket litet ammonium som kan bli nitrit.
    I brunnsvatten är det mycket CO2. När du häller detta i akvariet så utjämnas balansen mellan luft och vatten och då ökar PH i takt CO2 minskar i vattnet. Växterna trivs extra mycket vid vattenbyten för då tillför du extra mycket CO2 än vad som normalt skulle finnas.

    Kommentar

    • Alexia
      • January 2011
      • 509

      #3
      Nej fiskarna verkar må alldeles prima (växterna med, förutom vallisneria..), och har så gjort hela tiden. Jag har varit lite nervös dock, och bytt 25% vatten en gång i lilla karet (då slamsög jag botten lite med), dessutom får jag varannan dag ungefär 'toppa' det med vatten då det inte är täckglas och avdunstar en del.

      Inte riktigt säker på jag förstod det där med pH och CO2. Men när kranvattnet hamnar i akvariet så kommer det med extra luft (CO2) ner, och när CO2 minskar ökar pHt i karet?

      Hur påverkar det vid vattenbyten/vattenbytesregimen? Fiskar är väl känsliga för snabba pH-förändringar, kan vattenbytena ge pH-svängningar som inte är bra för fisken alltså?

      Det är hyfsat mkt växter i lilla karet, vet inte riktigt var gränsen för mycket/litet växter går, men det är 40 l vatten och ca 10 olika växter (99% av dem snabbväxande). Stora karet har också en hel del växter, men det ska få mer, det har kanske 20 växter men är på 150 l vatten så det ska få fler. En rätt stor rot/kar också. Har matat en hel del i lilla karet, så var faktiskt rätt det skulle vara nitrit även om fiskarna som sagt inte visat minsta tecken på ohälsa - så en GLAD överraskning att det var noll där.

      Vad bör nitrat ligga på? Jag vet ju det kommer en del av PMDD, och vi har ju även lite nitrat i kranvattnet med, och växterna använder det. Men vilken nivå ska man ligga på vad gäller nitrat eg?
      Och kan jag riskera att det blir för mkt via PMDD? Har tänkt dosera PMDD när jag byter vatten. (Tillsätter inget CO2, easycarbo eller något)

      Hårdheten, är den bra/okej?

      Följdfråga - hur vet man eg när ett kar är färdigcyclat? Eller kan man bara avgöra det med tid och inte bara värden? (Tänker på lilla karet)
      Senast redigerad av Alexia; 04 February 2011, 14:26.

      Kommentar

      • MVN
        • September 2009
        • 181

        #4
        De första 30 dagarna ska man ha is i magen och inte göra vattenbyten, du förlänger cykeln då. Ser du att fiskarna "flämtar" eller står vid ytan, kanske rödare gälar. Då behöver du oroa dig och göra något (i ditt fall vattenbyte 2-3 dagar i rad), inte annars.

        Det är högre CO2 nivåer i vattnet när det är i brunnen och kommer ut ur kranen, detta eftersom brunnar har bakterier som tar syre, inget att bry sig om egentligen och inget du behöver tänka på när du utför vattenbyten. Kanske om du göra 50% vattenbyte eller mer men annars är svängningarna så låga att du totalt kan ignorera det. KH värdet är kanske något högt (helt beroende på fisk) om man kan lite på stickor, men inget att bry sig om. Hellre ett stabilt KH än låg KH och större PH svängningar.

        Vid 25 grader och få växter (utan jordbotten) kommer det att se ut ungefär såhär om du inte gör vattenbyten den första månaden du har i fisk (varierar alltid något).
        Ammoniumtoppen infinner sig runt dag 3-5. Med dina växter blir den nog inte farligt, speciellt inte med lite fisk, faktum är att växter tar upp ammonium mycket bra när de trivs.
        Dag 14 börjar nitritnivåerna att bli av högre slag men kan du inte mäta det så kanske de bara är mycket låga.
        Dag 25 - 27 och nitrittoppen bör vara som högst (i ditt fall så hade jag inte oroat mig, du ser det tydligt på fiskarna om de är påverkade). Vid dag 25-27 tar bakterierna över och nitrat bildas.
        Dag 30 antagligen inga nitritnivåer alls är rimligt att anta i ditt fall. Karet har nu cyklat färdigt.

        Som sagt vänta och se.

        Nivå av nitrat så rekommenderas det generellt under 30ml/L för de känsligaste fiskarna har svårt för detta. Just vad för fisk och dess ålder har stor påverkan, exempelvis vissa större malar (catfish) klarar 100ml/L helt utan problem... Det är även under hur lång tid de exponeras för höga nivåer som har betydelse. Normalt med mycket växter och EC (eller CO2) är en dubbeldos PMDD ingen fara. Som sagt svårt att svara på denna fråga.

        Ditt "problem" eller vad du ska vara försiktig med, är att dosera en fulldos pmdd varje vattenbyte för du byter bara 25% vatten. Detta gör att nivåerna kan att öka över några månader om växterna inte tar all näring. Lättast är att antingen göra 50% vattenbyte varje vecka efter karet har cyklat in sig eller dosera när växterna ser ut att behöva det. Med 99% snabbväxande tror jag inte att nivåerna kommer riskeras öka över tid eller något du behöver bry dig om.
        Egentligen överlag är cykeln inget du behöver tänka med mycket växter och lite fisk. Är först när du kanske skaffar mer fisk eller gallrar bort en stor del växter det är något att fundera på.
        Senast redigerad av MVN; 04 February 2011, 20:49.

        Kommentar

        • Alexia
          • January 2011
          • 509

          #5
          Jättetack för långt och informativt svar!

          Ang när cykeln är klar tänkte jag just ang när man kan sätta i mer fisk, men då ska jag vänta i ca 1 månad oavsett vad värdena säger då? Och inte ha i mer PMDD förrän jag börjar göra vattenbyten och då bara om jag byter 50%, annars ha i om/när växterna verkar behöva det? Fattade jag rätt då? =)

          Kommentar

          • MVN
            • September 2009
            • 181

            #6
            varsågod, ber om ursäkt för stavfelen. Skriver ibland för snabbt.

            Jag anser du bör vänta minst en månad och sen successivt öka antalet fiskar. Varje gång man tillsätter ny fisk måste bakterierna anpassa sig (föröka sig) och speciellt i början ska man vara försiktig. I sin helhet tar det upp till 5-6 månader innan akvariet beräknas som helt inkört men även då kan man inte belasta med för många fiskar för snabbt just för att bakterierna måste anpassa sig till de nya förhållanden som råder.

            Om du bör ha i pmdd nu de första 30 dagarna är svårt för mig att besvara, antagligen kan du behöva dosera någon mängd pmdd efter 2 veckor. Du ser på växterna om de slutar växa eller får brister (exempelvis gula blad) och behöver då tillsätta pmdd men det kräver lite att man har öga för det här och erfarenhet/kunskap.

            Det är alltså 2 olika metoder där du får välja en av dem efter det har gått 30 dagar och hålla dig till en metod (jag är övertydlig för att undvika misstag):
            1:a metoden: 50% vattenbyte varje vecka och dosera PMDD (känd som EI-metoden eller Estimate Index metoden). Genom att byta 50% "nollställer" man näringsnivån, man utgår från det iallafall, och kan då dosera samma dos varje vecka fram tills växtmängden blir så stor att du behöver öka dosen.

            2:a metoden: mindre eller färre vattenbyten men doserar PMDD på känsla, dvs. när växterna ser ut att behöva men är lite svårare. Samtidigt kanske ni har problem att byta 50% vatten på sommaren om brunnen har mindre vatten och då är den här metoden lämpligare men det vet du bättre än jag.
            Senast redigerad av MVN; 04 February 2011, 23:05.

            Kommentar

            • Alexia
              • January 2011
              • 509

              #7
              Tack igen för lättfattliga, informativa svar! *bugar och bockar*

              Brunnen är alltid ett aber på sommaren ja, och vi brukar försöka ransonera litte med vattnet då (den har sinat 2 somrar de senaste tio åren, inte roligt när man har hästar..) - och att ta ut 100 l till per vecka kan ju beroende på hur torr sommaren är kännas 'sådär'. Å andra sidan så ska man dra det till sin spets så krävs det får jag väl hämta 100 liter hästvatten i veckan från macken då om det skulle krisa.

              Men spontant så kan jag slippa byta 50% och byta 25% istället så känns det bättre vattenmässigt, jag är nojig varenda år för brunnen hur bra/dåligt det än ser ut Det går inte att på något vis mäta t ex nitrat och se när det behövs näring? Eller spelar de andra ämnena i PMDD roll, dvs även om nitrat är på en bra nivå så kan det blir för mkt av de andra gödningsämnena och det blir problem? (Jag antar kallt eftersom det inte nämnts att det inte går att byta 25% och ha i halv dos PMDD, utan just att det krävs 50%-igt byte för att just nollställa).

              Då ger jag dem nog en slurk om/när växterna ser hängiga ut, jag TROR att risken är att de snarare får för sällan än för ofta då, men det kanske är nackdelar med det också?

              Komplicerat det där, få ihop allt rätt.

              Kommentar

              • MVN
                • September 2009
                • 181

                #8
                Ja du måste göra 50% vattenbyte för att kunna säkerställa nivåerna, går inte att mäta så direkt tyvärr. Antar att om man köper ett test till varje ämne kanske det går men dessa tester är inte exakta så det är inget att lägga pengar på.

                Ja kör på en dos pmdd när du tror det behövs.

                Alternativt är att du startar om ett akvarium till "low tech", dessa akvarium behöver du bara byta vatten 1-2ggr per halvår (jag föredrar varannan månad), men du blir begränsad i antalet fiskar och du kan inte ha grävande fiskar. Sen är det inte så kul att starta om ett akvarium när man redan har 2 relativt nya. Bara menar att det alternativet finns ifall det blir för krångligt/svårt (kanske bara starta om det ena?). Växterna kanske växer långsammare också. I detta akvarium behöver du inte ha PMDD mer än om växterna direkt visar ett behov av det (maten omvandlas av jorden till näring så behöver växterna mer så matar du lite mer eller har någon mer fisk). Det är alltså ganska underhållsfritt men växterna måste ansas någon gång.

                Kommentar

                • bossep
                  • March 2010
                  • 4447

                  #9
                  Bra förklaringar MVN,
                  Vill bara tillägga. Om du har mycket växter kan du dra ned på vattenbyten rätt rejält!
                  “You can’t see the future if you don't know the history.”
                  "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                  Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                  Kommentar

                  • Alexia
                    • January 2011
                    • 509

                    #10
                    Nej starta om är jag inte så sugen på. Men det finns säkert risk det i framtiden blir fler akvarier, och då ska jag läsa in mig på och kolla upp low tech-varianten! (Kan ju om inte annat vara roligt ha 'både och').

                    Tack igen för informativa svar och att du tagit dig tid att svara och förklara!

                    Kommentar

                    • Alexia
                      • January 2011
                      • 509

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Bra förklaringar MVN,
                      Vill bara tillägga. Om du har mycket växter kan du dra ned på vattenbyten rätt rejält!
                      Var går gränsen för mycket växter egentligen, finns det någon 'tumregel'? Eller är det när de ser ut som sådana där fina kar med 'stora skogar och gräsmattor'?

                      Kommentar

                      Arbetssätt...