Zeolit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • stefan.peterson
    • February 2007
    • 165

    Zeolit

    Håller på att bli frustrerad över att jag inte får ned NitrAT halten, ligger ennligt JBL's färgskala på 60-80ppm. Kvittar om jag byter vatten eller ej, sjunker ej mätbart.
    Karet ser rent o friskt ut, växerna har börjat komma bra efter en cyanoattack och fiskarna verkar ha det kalas, möjligen att ngn kliar sig ibland.
    Nu undrar jag var man kan få tag i Ziolit om det nu är det "bästa" . Har sett att det finns att köpa på webben men med ett 1.000l kar så känns priserna inte uppmuntrande...
    Kan våra vänner på granngården ha sånt här tro eller ngn annan liknade aktör ???
    PO4 oxå högt kan tilläggas.
    Trådalgerna som kom efter cyanon är på reträtt
  • 022helpek
    • November 2010
    • 626

    #2
    Ursprungligen postat av stefan.peterson
    Håller på att bli frustrerad över att jag inte får ned NitrAT halten, ligger ennligt JBL's färgskala på 60-80ppm. Kvittar om jag byter vatten eller ej, sjunker ej mätbart.
    Karet ser rent o friskt ut, växerna har börjat komma bra efter en cyanoattack och fiskarna verkar ha det kalas, möjligen att ngn kliar sig ibland.
    Nu undrar jag var man kan få tag i Ziolit om det nu är det "bästa" . Har sett att det finns att köpa på webben men med ett 1.000l kar så känns priserna inte uppmuntrande...
    Kan våra vänner på granngården ha sånt här tro eller ngn annan liknade aktör ???
    PO4 oxå högt kan tilläggas.
    Trådalgerna som kom efter cyanon är på reträtt
    provat med nitrivec SERAS - min nitritspik föll snabbt när jag använde det tillsammans med vattenbyten? Har du växter i burken och hur gödslar du dem? mycket fisk?
    Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
    Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
    Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

    Kommentar

    • stefan.peterson
      • February 2007
      • 165

      #3
      Ursprungligen postat av 022helpek
      provat med nitrivec SERAS - min nitritspik föll snabbt när jag använde det tillsammans med vattenbyten? Har du växter i burken och hur gödslar du dem? mycket fisk?
      OK, ja jag har hyfsat mycket växter. PMDD, men har hållt igen nu..tänkte köra i bara mixro'n nu..vad tror du om det ?!
      Nej, 7 stora diskusar och ett 50 tal kardinaltetror, två praktbotioer en labeobicolor

      Kommentar

      • 022helpek
        • November 2010
        • 626

        #4
        Ursprungligen postat av stefan.peterson
        OK, ja jag har hyfsat mycket växter. PMDD, men har hållt igen nu..tänkte köra i bara mixro'n nu..vad tror du om det ?!
        Nej, 7 stora diskusar och ett 50 tal kardinaltetror, två praktbotioer en labeobicolor
        hmm vad har du för nitrit och nitrat värden på kranvattnet?
        Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
        Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
        Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

        Kommentar

        • stefan.peterson
          • February 2007
          • 165

          #5
          Ursprungligen postat av 022helpek
          hmm vad har du för nitrit och nitrat värden på kranvattnet?

          i princip noll

          Har tagit ett kort, men man kan inte bifoga bild ?? Jag har ingen public site jag kan länka till....du kan maila mig på nonbusiness@hagberg.se så svarar jag med bild på karet.//Stefan
          Senast redigerad av stefan.peterson; 31 January 2011, 13:15.

          Kommentar

          • Faltaren
            • July 2005
            • 1453

            #6
            Många tester reagerar ju på annat. Jag brukar titta på min Alternanthera reineckii. Den får skrynkliga blad om nitrat är över 10-15ppm. Och när den har fina blad kan mina tester säga att jag har 50-60ppm i nitrat så jag har slutat mäta. Ifs så sjönk mitt om jag gjorde vattenbyte.
            http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

            Kommentar

            • 022helpek
              • November 2010
              • 626

              #7
              Ursprungligen postat av Faltaren
              Många tester reagerar ju på annat. Jag brukar titta på min Alternanthera reineckii. Den får skrynkliga blad om nitrat är över 10-15ppm. Och när den har fina blad kan mina tester säga att jag har 50-60ppm i nitrat så jag har slutat mäta. Ifs så sjönk mitt om jag gjorde vattenbyte.
              Hmm jag är böjd att hålla med Faltaren - man måste testa testet ibland och dessutom kolla när bäst före datum är. Dessutom så har jag den hårda vägen lärt mig att nitrithalten kan faktiskt åka upp ihöjden av att man byter vatten för ofta...
              Har du inte någon polare som har filtergoja att övervara till ditt filter - föresten vad har du för filter och har du gjort rent det på sistone? hur länge har akvariet stått?

              Dra upp bilderna på http://picasaweb.google.com - högerklicka på bilden och kopiera bildadressen. Sedan trycker du på länkbilden (glob med kedja) och klistar in den kopierade adressen o vola vi kan se din bild via länk
              Helena-Irmeli "HP" Pekkala, Stockholm
              Mina öden som nybliven 480L akvarist kan följas på http://hpakvariet.blogspot.com
              Motto - Rädslan är priset för äventyret! citat ur filmen När natten faller...

              Kommentar

              • stefan.peterson
                • February 2007
                • 165

                #8
                Ursprungligen postat av 022helpek
                Hmm jag är böjd att hålla med Faltaren - man måste testa testet ibland och dessutom kolla när bäst före datum är. Dessutom så har jag den hårda vägen lärt mig att nitrithalten kan faktiskt åka upp ihöjden av att man byter vatten för ofta...
                Har du inte någon polare som har filtergoja att övervara till ditt filter - föresten vad har du för filter och har du gjort rent det på sistone? hur länge har akvariet stått?

                Dra upp bilderna på http://picasaweb.google.com - högerklicka på bilden och kopiera bildadressen. Sedan trycker du på länkbilden (glob med kedja) och klistar in den kopierade adressen o vola vi kan se din bild via länk
                Ja, men jag har testat testet mot "kranavatten" och då är det inget NO3. OK, intressant..för det första skrivet du "nitrit"halten (är det felskrivet..menar du inte nitrat vilket vi talar om här..) för det andra skulle det öka med vattenbyte...hmm strange..borde ju minska med bra kramvatten tycker man..nope ingen gojjepolare..desstum tror jag mitt filter mår bra, har gått i över 1 år, urtvättat i rent vatten så sent som för ca 1 månad sedan (men redan då var NO3 högt)..FluvalFX5, 3000l /h...bollar pluss mattor i det..karet ca 1 år på samma ställe..
                kollar på bildladderiet imorn

                Kommentar

                • Faltaren
                  • July 2005
                  • 1453

                  #9
                  Vad matar du med? Vilken temp har du?
                  http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=2174459

                  Kommentar

                  • bossep
                    • March 2010
                    • 4447

                    #10
                    Ursprungligen postat av stefan.peterson
                    Ja, men jag har testat testet mot "kranavatten" och då är det inget NO3. OK, intressant..för det första skrivet du "nitrit"halten (är det felskrivet..menar du inte nitrat vilket vi talar om här..) för det andra skulle det öka med vattenbyte...hmm strange..borde ju minska med bra kramvatten tycker man..nope ingen gojjepolare..desstum tror jag mitt filter mår bra, har gått i över 1 år, urtvättat i rent vatten så sent som för ca 1 månad sedan (men redan då var NO3 högt)..FluvalFX5, 3000l /h...bollar pluss mattor i det..karet ca 1 år på samma ställe..
                    kollar på bildladderiet imorn
                    Vilka tester använder du? Kjell fick upp mina ögon för en viktig sak. Lågt (och kanske högt) Kh sätter vissa tester ur funktion och de blir kraftigt missvisande. Just Nitrat (NO3) tester är kända för att visa tokigt under alla förhållanden!
                    “You can’t see the future if you don't know the history.”
                    "Bättre lite skit i hörnen än ett rent helve"
                    Riktigt namn: Bo Torgny Persson. Kallas även Bosse

                    Kommentar

                    • stefan.peterson
                      • February 2007
                      • 165

                      #11
                      Ursprungligen postat av bossep
                      Vilka tester använder du? Kjell fick upp mina ögon för en viktig sak. Lågt (och kanske högt) Kh sätter vissa tester ur funktion och de blir kraftigt missvisande. Just Nitrat (NO3) tester är kända för att visa tokigt under alla förhållanden!
                      JBL för NO3 Sera för PO4, digital PH. Ska kolla KH men förväntar mig att det ligger kring 5. Har 4st stubbar av mangrowe typ, (inte äkta vara), köpta i butik iofs, kan det vara det ?? De har dock legat där länge. Ska gköra i micro+ imorn..hoppar det andra i PMDD får blir som det kan..ser vad som händer ?!

                      Kommentar

                      • stefan.peterson
                        • February 2007
                        • 165

                        #12
                        Ursprungligen postat av bossep
                        Just Nitrat (NO3) tester är kända för att visa tokigt under alla förhållanden!
                        Ja jo har förstått det, icke desto mindre kan det visa MINDRE NO3 än mitt, och det vore väl sj-ve f-n om det inte gick att påverka vattenkemin alls... det är ju rätt brett mellan "0" och 120ppm....ligger iofs med dragning mot 60-80 som sagt, men kanske får jag släppa detta och bara fokusera på hur livet är i karet...retar mig dock..gillar inte att inte förstå...

                        Kommentar

                        • stefan.peterson
                          • February 2007
                          • 165

                          #13
                          Ursprungligen postat av Faltaren
                          Vad matar du med? Vilken temp har du?
                          Röda mygglarver plus dafnier, samt lite flingor till kardinalerna ibland.

                          Kommentar

                          • stefan.peterson
                            • February 2007
                            • 165

                            #14
                            Ursprungligen postat av Faltaren
                            Vad matar du med? Vilken temp har du?

                            28-30 grader

                            Kommentar

                            • stefan.peterson
                              • February 2007
                              • 165

                              #15
                              Ursprungligen postat av stefan.peterson
                              jbl för no3 sera för po4, digital ph. Ska kolla kh men förväntar mig att det ligger kring 5. Har 4st stubbar av mangrowe typ, (inte äkta vara), köpta i butik iofs, kan det vara det ?? De har dock legat där länge. Ska gköra i micro+ imorn..hoppar det andra i pmdd får blir som det kan..ser vad som händer ?!
                              kh=6

                              Kommentar

                              Arbetssätt...